• Sebastiána

Tips på pion eller annan fin blomma att odla till brudbuketten

Min mamma gillar att påta i trädgården. Jag tänkte fråga henne om hon kunde plantera lite blommor som förhoppningsvis sen kan användas i brudbuketten. Vi har egentligen inget färgtema, men jag gillar vita blommor och tänkte ha en bukett i vitt och grönt. Kan jag inte fixa en sådan bukett går det bra med det mesta.

Vi gifter oss i Skåne första veckan i juni.

Om jag inte har fel blommar pionerna då.

• Svar på tråden Tips på pion eller annan fin blomma att odla till brudbuketten
  • Moi mokulat

Jag älskar pioner, men vi gifter oss i augusti och då har de blommat över.

Låter jätte fint.

• Sebastiána

Ja, det finns väl alla möjliga sorters pioner, så hon borde kunna hitta någon tålig och fin vit sort.

• passionsblomman

Det hade hon säkert kunnat-ifall hon fått chans att plantera den redan i somras. Det hon kan köpa i handelsträdgården i vår kommer inte att blomma förrän sommaren därpå. Skulle den lyckas blomma rena till sommaren blir det inte med mer än ett par blommor. Ska hon ha fram något alls måste det vara något frösått som blommar extremt tidigt, ifall det inte redan finns i hennes trädgård.

• passionsblomman

Jamen dåså! *trög*

Då är det bara att bränna iväg till ahandelsträdgården när de slår upp portarna i vår och handla Pioner! Men köp iallafall 2 eller helst 3 plantor då!

Sebastiána skrev 2010-01-26 22:34:51 följande:
    Vi gifter oss 2011.
  • Sebastiána

Vilka blommor kan vara vackert att ackompanjera pionerna med?

• passionsblomman

Åh, de är ju fina ihop med väldigt mycket!. Det är ju idag väldigt vanligt att välja en kompakt bukett med många Pioner tätt ihop. Då behövs ju egentligen bara något som lite utfyllnad eller komplement emellan. Ofta väljer man då något småblommigt och lite kvistigt material. Exempel vis Daggkåpa, Buplerum eller någon variant av Limonium. Eller mer blommiga variantersom Santini/Krysanthemum eller kvistrosor.

Jag tycker din bukett vore fin med Stjärnflocka. Den heter Astrantia på latin och finns i allt från vit till mörkt röd.
    Jättesöt blomma med många små och skira blommor på varje. Den kallas ibland för Linnés döttrar och sägs ha varit en av hans favoriter kan jag säga som kuriosa. Den är vanlig i trädgårdar och den passar fint ihop med Pioner då den inte konkurrerar uten snarare lyfter fram Pionen.

Luktärter (som du isåfall måste köpa) eller Freesia är andra förslag. Även Dahlior kan du få tag på som sällskap till dina pioner.

Sedan är det ju lite av ett vågspel med blomningen på Pionerna i trädgården, men du bör kunna få redanpå av handelsträdgårdennär du kan vänta dig blomning där du bor.
    Jag vet ju att skåne ligger före, men hur mycket har jag inte så bra koll på.

Sebastiána skrev 2010-01-27 07:47:43 följande:
    Vilka blommor kan vara vackert att ackompanjera pionerna med?
  • Sebastiána

Då ska jag be mamma odla både pion, Stjärnflocka och Freesia så får vi se hur det blir. Om inte det funkar finns kanske fortfarande syrén och liljekonvalj i naturen, annars får jag köpa en bukett. Corsage tänker vi i vilket fall som helst beställa till brudgummen. Det ger jag mig inte på!

Svar på tråden Tips på pion eller annan fin blomma att odla till brudbuketten