• Malla och Mojje

Ge blomma till mamma i kyrkan??

Jag har hört att det är vanligt att bruden ger sin mamma en blomma innan hon går fram till altaret. Har varit på bröllop där bruden gjort det.. Och ibland ger bruden även sin blivande svärmor en blomma. Varför gör man detta? Är det vanligt? Skall ni göra så??

Tack!

• Svar på tråden Ge blomma till mamma i kyrkan??
  • kapellösa

Det har jag aldrig hört talas om eller varit med om. Men det låter intressant, någon annan som vet något om fenomenet?

• Kajsaji

Det är en ny tradition dom har i Amerika tror jag. Bruden sätter på förhand in 2 speciella blommor i brudbuketten och på vägen in ger hon en blomma till sin mor och på vägen ut en blomma till sin nyblivna svärmor. Jag tror jag ska göra det, tycker det är en jättefin sak att göra :)

• Aleta

Vanligt är det nog inte, ingen har gjort det på något av de drygt trettio bröllop jag har varit på.
    Gör det om du tycker att det är fint.

• Malla och Mojje

Men vad betyder det då? Vet du det??

För är det en symbol som säger hejdå till min mamma och hej till min svärmor så vill jag INTE göra det!

Kajsaji skrev 2010-01-26 12:06:57 följande:
    Det är en ny tradition dom har i Amerika tror jag. Bruden sätter på förhand in 2 speciella blommor i brudbuketten och på vägen in ger hon en blomma till sin mor och på vägen ut en blomma till sin nyblivna svärmor. Jag tror jag ska göra det, tycker det är en jättefin sak att göra :)
  • Kajsaji

Nej, det betyder absolut inte att man säger hejdå. Det är mer ett tecken på tacksamhet för sin familj. Ens egen mamma är ju redan i familjen och du visar tacksamhet för henne och liksom välkomnar sedan din nya svärmor in i familjen.

Malla och Mojje skrev 2010-01-26 14:07:29 följande:

Men vad betyder det då? Vet du det?? För är det en symbol som säger hejdå till min mamma och hej till min svärmor så vill jag INTE göra det!
  • Kjell Präst

Jag har inte varit med om det i verkligheten, däremot läst om det på BT ibland.

• Avalon75

Egna mamman på vägen in, svärmor på vägen ut:

"En ny trend i USA som är väldigt gullig är att bruden i efterhand sticker in två speciella blommor i brudbuketten. På vägen in mot altaret stannar hon till vid sin mor och ger henne en av blommorna. På vägen ut ger hon den andra blomman till sin nyblivna svärmor."
    Saxat från Bröllopsplanering här på Bröllopstorget

• JG x 2

Jag tyckte det var en fin sak att göra. Överväger att ha det på vårt bröllop. Skall höra med M2B och vad han anser om det och om det kan fungera med tanke på vårt speciella bröllop...

• Gnistra mera

Jag har varit på engelska bröllop där man ger tack blombuketter till sin mamma och andra som har hjälp en vid bröllopsmiddagen.

Jag tor att vi skall ha en "tack session" på vårt bröllop. Men det är viktigt att toast mastern vet om det så hon/han kan ha tiden implanerat i tal schemat.

• MochA

Funderade också på detta då jag läste det här på bröllopstorget under rubriken blommor. Tycker det är fint och gulligt men samtidigt känner jag att jag nog kommer vilja skrida fram till min underbara blivande man framme vid altaret direkt. Jag vill hålla ögonkontakt med han och fokusera på just honom, inte stanna och dela ut blommor på vägen. Känns som ett avbrott? Eller? Har aldrig stått brud så vet inte hur det kommer kännas att skrida in i kyrkan med allas blickar på en?!

/ maxiander.blogspot.com/

• Alexxxi

Åh det låter som en fin grej att göra =) Men jag hade inte velat avbryta gången till altaret för att göra det, känns som att det skulle bli konstigt, eller?

• Honey bunny83

Jag och min blivande man ska gå in tillsammans..... Och jag/ vi ska ge min mamma en blomma på vägen in och en till hans mamma på vägen ut.... Vi tycker det är en jättegullig sak att göra:)

• HappyE

Rent spontant känns det lite konstlat och smörigt, tycker jag. Å andra sidan har jag funderat på ringkudde men det verkar många ogilla, av samma skäl.

• KatjaB

Jag tycker det känns lite smörigt. Varför ska bara mammorna ha en blomma? Nä.. inget för mig och har aldrig sett det heller på något bröllop jag varit på.

Svar på tråden Ge blomma till mamma i kyrkan??