• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • ALLIMA

Personligen tycker jag att du ska bjuda henne om du tycker om henne. Hon måste få vara den hon är. Om du skäms eller är rädd det ska bli problem så bjud inte. Förstår det känns som ett svårt beslut. Lycka till!

• Alexxxi

Va jobbig situation, men tror du nån av gästerna skulle störa sig på att nån med slöja är där eller det är bara att du stör dig på det och inte vill ha nån med slöja där?

• Grodfrun

Jag tror att du kommer ha sa mycket annat att tanka pa under din brollopsdag att du glommer bort slojan :)

• Avalon75

Vi lever i ett samhälle med folk från hela världen. En person med slöja bland era bröllopsfoton är väl inget problem?
    Man bryter väl inte med vän för att hon börjar bära slöja?

• Flodis Hjärtat

Det finns ju slöjor och så finns det slöjor. Har hon börjat bära heltäckande burka kan jag förstå problemet men vanlig huvudduk ser jag inget större problem med. Det är ju ett val hon gjort och hon gör ju inte detta för att på något sätt reta dig eller hur!
    Är hon en vän så bör det inte spela roll tycke rjag.

• CeKe

Knepigt. jag kan också fundera på valet att bära slöja.. men tyvärr tänker jag att det är hennes val och att det vore diskriminering att inte bjuda henne på grund av slöjan. Däremot tycker jag att du ska vara öppen med henne om hur du tänker kring själva slöjan och nyfiket fråga henne om hur det kommer sig att hon fattat beslutet att bära den. Även om ni kanske inte kommer överens om slöjans vara eller icke-vara, kanske ni får en större förståelse för varandras tankar kring slöjan.

jag tror inte du behöver bekrymra dig om de andras gästernas åsikter kring slöjan. Det är upp till dem själva vad de anser om detta. Så som jag ser det, behöver du ta ställning till om du vill förlora en vän genom att avvisa henne på grund av slöjan, eller acceptera henne så som hon är, med slöja eller inte. Hon har ju förhoppningsvis inte blivit en annan person på grund av den.

• Gnistra mera

Förstår er alla och det är sant att hon fortfarande är en vän.

Visst, andra gäster skulle väl höja på ögonbryna vid slöjan men det bryr jag mig inte så mycket om. Problem är att jag själv stör mig på det.

Jag tror att det är huvudduk och inte heltäckande slöja men jag får ändå bilden framför mig att det är ett stort svart spöken laban som kommer sväva omkring...

• Aleta

Problemet är ju er olika syn på vad slöjan innebär.
    Hon ser det som ett uttryck för sin religiositet.
    Du ser det som en symbol för kvinnoförtryck.

Hur pass nära vänner är ni?
    Det kanske skulle kännas bättre för dig om du och hon kunde sitta ner och diskutera era olika ståndpunkter. Du kanske också gör mer för att förändra synen på kvinnor och slöjor genom en lugn och sansad diskussion än genom att utesluta henne ur din vänkrets. Hon kanske även kan få dig att se på slöjan på ett annat sätt.
    Om ni kan prata med varandra kan du förklara att det inte är religionen du är emot utan kvinnoförtryck i allmänhet.
    Slöjorna är ju egentligen ett kulturellt uttryck (där kvinnan är en andra klassens medborgare) och utbildning är det bästa sättet att ändra på sådant. Kristna följer ju t ex inte längre de klädkoder som finns i bibeln eftersom de är förlegade.

Sedan gör ens vänner val som man inte tycker om. Man får ställa handlingen mot hur mycket man tycker om personen ifråga.

• Gnistra mera

Hon är en god familjevän och inte min egna personliga vän. Hon och hennes man är egentligen mina föräldrars vänner. Och hon har varit en av mammas goda vänner sedan jag var ett par år gammal. Pappa och hennes man har varit barndomsvänner.

Jag stör mig mest för dubbel moralen jag ser hos dem. Tidigare har de både druckit alkohol och festa men nu är deras barn börjar bli vuxna har de blivit stränga för att föregå med gott exempel.

Historian med hennes slöja är hon skall bära den som en förhandlingspunkt inför Gud. Hon har lovat Gud att bära slöja om Han ser till att hennes dotter gifter sig med en pakistansk, shia muslim.

För mig känns det absurt! Dottern är väl runt 21år och vill ha ett normalt liv och hennes mamma håller på med indirekt tvång. De har rent av förbjudit dottern att ha en relation men en icke Shia. Jag menar allvar, det räcker inte ens med att mannen skulle vara muslim men han måste vara en särskild typ av muslim från pakistan Annars duger det inte.
    De har länge försökt övertala dotterna att gifta sig enligt ett arrangerat bröllop men hon säger nej - därav har mamman börjat sin slöj protest.

Och därför blir det här extra störigt för mig. Man gifter väl sig för att man älskar personen inte för att ens morsa demonstrerar genom att börja bli radikal...

• Aleta

Ojdå!
    Så barnsligt av mamman, att köra med utpressning för att få sin vilja igenom. Då är det egentligen inte slöjan som är problemet utan hur hon behandlar sin dotter.
    Så hemskt att de inte låter dottern välja och skapa sig ett eget lyckligt liv. Det de säger är ju att inga andra människor duger. Därmed så duger ju inte du och din familj heller, för ni är ju inte shiamuslimer från Pakistan!
    Det är kanske detta hon behöver få höra, att hon tar avstånd från alla sina vänner genom att säga att de är bättre!

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.