• Aleta

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Problemet är ju er olika syn på vad slöjan innebär.
    Hon ser det som ett uttryck för sin religiositet.
    Du ser det som en symbol för kvinnoförtryck.

Hur pass nära vänner är ni?
    Det kanske skulle kännas bättre för dig om du och hon kunde sitta ner och diskutera era olika ståndpunkter. Du kanske också gör mer för att förändra synen på kvinnor och slöjor genom en lugn och sansad diskussion än genom att utesluta henne ur din vänkrets. Hon kanske även kan få dig att se på slöjan på ett annat sätt.
    Om ni kan prata med varandra kan du förklara att det inte är religionen du är emot utan kvinnoförtryck i allmänhet.
    Slöjorna är ju egentligen ett kulturellt uttryck (där kvinnan är en andra klassens medborgare) och utbildning är det bästa sättet att ändra på sådant. Kristna följer ju t ex inte längre de klädkoder som finns i bibeln eftersom de är förlegade.

Sedan gör ens vänner val som man inte tycker om. Man får ställa handlingen mot hur mycket man tycker om personen ifråga.

• Aleta

Ojdå!
    Så barnsligt av mamman, att köra med utpressning för att få sin vilja igenom. Då är det egentligen inte slöjan som är problemet utan hur hon behandlar sin dotter.
    Så hemskt att de inte låter dottern välja och skapa sig ett eget lyckligt liv. Det de säger är ju att inga andra människor duger. Därmed så duger ju inte du och din familj heller, för ni är ju inte shiamuslimer från Pakistan!
    Det är kanske detta hon behöver få höra, att hon tar avstånd från alla sina vänner genom att säga att de är bättre!

• Aleta

Vilket är smygrasisim?
    Att TS motsätter sig att mamman använder slöjan och religionen för att utpressa sin dotter till att gå med på ett arrangerat giftermål mot sin vilja?
    Eller är det att den där mamman bara accepterar shiamuslimska, pakistanska män som svärsöner, alla andra duger ej.

Det är inte så himla lätt och svart och vitt alltid.

Märta81 skrev 2010-01-27 20:18:51 följande:
    Smygrasism på högsta nivå. Herregud, det här samhället vi lever i skrämmer mig.
  • Aleta

Men om mamman hade gått med i Hells Angels och absolut skulle ha på sin skinnpaj på bröllopet då?
    Ska man acceptera det med om det går emot ens principer?

Som sagt, ens vänner gör val man inte alltid håller med om. Oftast så bortser man från det eftersom man tycker om personen i fråga, men i vissa fall så kan man inte se förbi detta. Vad det nu är som blir för mycket är olika från individ till individ.
    Att någon har rätt till en religion innebär även att en annan har rätt att inte utsättas för religion, eller hur?
    (Eller Hells Agels, eller droger, eller fotboll för den delen.)

Märta81 skrev 2010-01-27 20:40:32 följande:
    Smygrasism, fel uttryck av mig, ska vara vardagsrasism. Vardagsrasism är bland annat att inte acceptera andras val. Vill hon bära slöja är det upp till henne, det är inget att ifrågasätta. När du pratar om hur andra gäster ska reagera på slöjan och att det kommer se konstigt ut på fotografierna... herregud! Det är vardagsrasism, det är läskigkt, skrämmande att människor ens kan resonera så idag. Jag struntar i bakgrundshistorien, om mamman som utpressar sin dotter. Det har faktist inte med saken att göra. Kärnan i det hela ligger i att du inte accepterar eller står ut med ngn som bär slöja, och att alla andra är så förståååendeeee.
  • Aleta

Du blandar nog ihop mig med TS. Läs inläggen mer noggrant, det handlar inte om mitt bröllop.

Jag anser att jag inte behöver utsättas för andras religioner, sporter, fantasier eller vad det vara må i min privata sfär om jag väljer det. Vad en person gör i sin egen privata sfär är upp till dem så länge det inte är olagligt.

Alltför många kvinnor inom islam lever under förtryck även här för att vi är så himla tillmötesgående och inte vågar säga ifrån. Om islamisterna fick välja så skulle de leva enligt sharia även här i Sverige. Det finns faktiskt grupper som jobbar för det.
    Därför är det kanske inte så konstigt att TS reagerar starkt mot slöjan, i det här fallet bärs den ju inte ens pga religionen utan just för att sätta press på en ung kvinna och tvinga henne till något hon inte vill. Varför ska hon tolerera det?
    Tänk om det var du som hade en familj som ville tvinga dig att gifta dig med en man du inte ville ha? Skulle du då vilja att alla vänder ryggen till och låtsas som ingenting för att det är religion?
    När någon behandlas orättvist så spelar det inte någon roll vad det finns för bakomliggande orsaker. Det är fel. Vi är alla lika mycket värda, män som kvinnor och vi måste alla kämpa för att det ska vara så.

Märta81 skrev 2010-01-27 20:58:43 följande:
    Men jag fattar inte hur du kan tycka dig utsättas för hennes religion genom att hon bär slöja. Hon skadar väl inte dig? När det gäller hells angels, ja, det hade varit ohyfsat att klä sig i skinnpaj på ett bröllop om dresscoden är en annan. men jag tror faktist att det finns hells angelsmedlemmar som mycket väl kan läsa och förstå en dresscode och därmed skippa skinnpajen för en kväll.Och utsättas för en religion, vad menar du? Vi har religionsfrihet vilket innebär att vi får fritt får lov att välja vad vi ka tro på, men detta innebär också att vi får lov att accceptera vad andra tror på.Det jag blir skraj över är att du inte kan bortse från att hon bär slöja för att det inte stämmer överens med dina värderingar.Ska man skippa att bjuda personer som inte tycker likadant som en själv?
  • Aleta

Bra sagt!

Det där med att skrika rasism tas ofta till när man inte får som man vill eftersom många blir rädda och viker sig då.
    Jag har t ex blivit kallad rasist för att jag inte skickade ut en jourkille att byta säkringar i en lägenhet en lördagkväll. Säkringar ska man byta själv, det är inget som man skickar en dyr jourreparatör på, men personen ifråga blev otrevlig och sa att det var för att jag var rasist. Gissa om jag blev arg. Han fick sig en utskällning som hette duga om att försöka skrämma sig till fördelar pga sin etnicitet. Förhoppningsvis lärde han sig att det inte var OK att göra så, men tyvärr så funkar det nog ofta eftersom den som anklagas blir rädd och genast vill visa att den inte är rasist genom att ge extra fördelar istället.

shakynose skrev 2010-01-27 23:07:26 följande:
    Religonsfrihet behöver inte med nödvändighet innebära att en troende skall ha obegränsade möjligheter att demonstrera sin tro i alla offentliga sammanhang. Man kan respektera att andra människor är fria att tro på vad de vill och klä sig hur de vill, men man är samtidigt fri att välja bort dem på grund av deras ställningstaganden. Om man nu inte håller med dem. Om någon jag kände helt plötsligt började dyrka Satan och vägrade att tvätta håret så skulle jag antagligen inte bjuda denne på mitt bröllop. Enbart på grund av den nyfunna spiritualiteten och det synliga uttrycket för den. Och ingen skulle väl kalla mig rasist för det? Eller?Religionsfrihet borde ju även innebära att man är fri att ta avstånd ifrån religion? Utan att bli anklagad för rasism?
  • Aleta

Jag tycker inte att det är OK att t ex en förskolelärare har på sig burka, niqab eller skidmask.

Kolla in den här videon från Youtube, efter en stund kommer en intervju med en kvinna i burka som uttalar dödshot mot Lars Vilks. Det kanske är lättare att göra sådant om man gömmer sig under ett skynke?

Det är ju uppenbarligen lättare att använda våld och kasta sten om man har skidmask under demonstrationer, så varför inte?

anne på grönkulla skrev 2010-01-28 04:24:03 följande:

Man kan naturligtvis välja vilka man vill bjuda på sitt bröllop och vila åsikter dem man umgås med får ha - det står var och en fritt. Frågan är vad man uppnår med det i slöj-fallet, mer än att man får visa upp sina egna höga principer och slippa se det man ogillar så man kan låtsas att det inte finns. Uppnår man förändring?Och vad gäller lagförslaget så tycker jag det är helt bisarrt att staten ska ha åsikter om vad vuxna har för kläder. Om vi uppfattar en grupp som förtryckt, ska vi förbjuda dem då? Blir de mindre förtryckta av det, eller får vi istället en grupp som blir ännu mer isolerad, som inte ens kan gå till doktorn, åka tunnelbana eller gå i skolan? Jaha, vad har vi då uppnått?
  • Aleta

70 000 ungdomar inte kan välja sin livspartner i Sverige det är ett STORT problem som vi blundar för. Ofta pga att vi är rädda att kallas för rasister och/eller för att vi av någon anledning måste acceptera olagligheter pga någons religion.

Om någon då blir upprörd och vill ta avstånd från det som personen ser som en direkt symbol för detta (slöjan i detta fall) så är det inget konstigt. Om TS varje gång hon ser sina bröllopsfoton kommer att tänka på kvinnoförtryck och annat otrevligt så måste hon ha rätt att välja bort det.

Här finns mer att läsa.
    www.varkenhoraellerkuvad.se/

Sedan så tycker jag inte att man har rätt att dölja sitt ansikte i alla situationer, speciellt inte när det påverkar andra människor. Oavsett om det är en burka, rånarluva eller en Kalle Ankamask.

Ni som tycker att det är OK att en lärare har burka, skulle ni vara lika positiva om det var en skidmask, eller en sådan där S&M gummimask?

Till och med i Egypten har man försökt att få igenom förbud mot heltäckande slöjor på universiteten eftersom det fuskas på tentorna. Man skickar helt enkelt dit en kompis som kan mer. Tyvärr sa högsta domstolen nej till förbudet.

• Aleta

Vi kanske ska skilja på huvudduk och burka/niqab/rånarluva/skidmask.

Med andra ord, skilj på religion och sak!

Dessutom är utbildning egentligen det enda sättet som man kan förändra världen på. Det är skrämmande att vi idag i Sverige tillåter religiösa friskolor där barnen får lära sig att mannen är kvinnans överhuvud som tar alla beslut samt att kvinnans roll är att stanna i hemmet.
    Snacka om att överge en massa barn, både tjejer och killar!
    Allt för att man är rädd för att kallas rasist eller för att man vill vara politiskt korrekt. Hemskt!

Alla religiösa friskolor samt all religiös påverkan ska vara förbjuden i skolorna oavsett religion tycker jag.

• Aleta

Jag kan dessutom rekommendera boken "Huset vid Moskén" av Kader Abdolah. Den är slut på förlaget, men går säkert att låna på biblioteket.
    Den är oerhört välskriven och ger en inblick i en muslimsk, troende familj. Det hela utspelar sig runt omkring den iranska revolutionen.
    Mycket bra bok även om man inte är intresserad av ämnet!
    Den gick som radioföljetong i höstas, så någon kanske har hört den?

• Aleta

Då kanske hon får lite att tänka på angående att gifta bort sin dotter, hoppas särskilt att hon ser min länk till varken hora eller kuvad.

wedding1 skrev 2010-01-29 16:33:55 följande:
    Gnistra mera skrev 2010-01-29 14:44:13 följande:Då skulle du inte diskutera detta på nättet , tycker jag..Tänk om hon råkar att lässa detta?!
  • Aleta

Jag tycker också att man ska prata med varandra, men eftersom jag inte känner en enda av de inblandade och det var någon som tyckte att TS inte fick skriva sådant här på internet så kände jag mig tvungen att kommentera att det även fanns fördelar om hon nu mot förmodan skulle läsa detta.

wedding1 skrev 2010-02-01 18:19:55 följande:
    Vet inte, men själv brukar säga öppet till sina vänner sin osikt på saker o ting...det kanske inte all "släpper in" andras osikt men man kan väl prova och se vad som händer, eller så blir det motiv att skiljas åt.
  • Aleta

Till och med i Egypten kämpar man mot niqab.
    www.sr.se/EKOT/artikel.asp

En orsak är att de kopplas ihop med extremislamister och man vill inte att den kulturen odlas. Det finns ju tydligen stöd inom sunni för att förbjuda niqab.
    Om det nu är så att de här heltäckande slöjorna till och med i arabvärlden förknippas med extremism, varför måste vi blunda för det?

Tänk om vi blundade för ku klux klan och sa att de bara är väldigt religiösa (för de är/var de oftast) och om vi uttalade att vi motsatte oss deras kläder och symbolerna de står för så vore vi rasister.

OBS! OBS! OBS! Det där var en liknelse om klädsel och symbolik. INTE ett försök att anklaga kvinnor i niqab eller burka för att tillhöra kkk. (Det finns alltid folk som inte läser ordentligt.)

• Aleta
    Fru2010 skrev 2010-04-21 21:58:06 följande:
    Jag blir mörkrädd! Vad är det för samhälle vi lever i?? Du skriver att ..."De är muslimer men har alltid varit normala..." Vad menar du med "men har alltid varit normala" Brukar inte muslimer annars vara normala? Och att du inte vill ha med en kvinna med slöja på dina bilder! Hjälp! Vad är det för ytlig människosyn?
    Har du (och några till) läst hela tråden?

Jag tycker att TS gör något som många idag inte vågar av rädsla för att göra något som inte är politiskt korrekt, nämligen att stötta en ung tjej som någon försöker tvinga in i ett äktenskap!

Ca 70000 ungdomar i Sverige tvingas in i äktenskap. Alla vi som vänder ryggen till och säger att det är deras religion sviker dessa tjejer och killar något oerhört!

Samma som att vi tillåter religiösa friskolor (av alla slag) i muslimska sådana får barnen lära sig att mannen är familjens överhuvud och att kvinnans roll är att vara underordnad. Det är också att svika dessa barn, och även vårt eget samhälle, för hur ska dessa barn kunna passa in i ett jämställt samhälle när de blir vuxna?

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.