• Dejli

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Utefter vad du berättar, att det är för att utpressa sin dotter och kräva att hon gifter sig med en man av en viss religion och kultur... Jag hade inte bjudit henne. Jag hade också talat om varför och gjort en tydlig markering. Man kan liksom inte bara göra det ena eller det andra. För mig kvittar det om dottern går med på det eller inte, detta skulle jag tolka som olagligt i Sverige, att man inte har ett fritt val att välja vem man vill dela sitt liv med.

Hade hon gjort det för sin egen del, fine. Jag hade inte gillat det och jag hade säkert klargjort varför, men jag hade ändå låtit det vara hennes beslut och tänkt att det är bättre att hon umgås med några fritänkande än att hon inte gör det...

Kalla mig vardagsrasist om ni vill, men för mig handlar det inte nånstans om religion. Det är en kulturell grej, och jag kan inte förstå varför enbart kvinnorna i dessa kulturer ska klä sig enligt "koden" medan männen gärna klär sig i västerländska märkeskläder. Jag tycker f ö det är lika absurt och sjukt när bekanta till mig förbjuds att ha röda kläder på sig för sin kristna kyrka för att det är en syndig färg...

• Dejli

Det jag verkligen skulle sätta ner foten emot är att dessa personer faktiskt i förlängningen påtvingar sin dotter ett äktenskap med en viss typ av man utan att hon får välja själv, och mamman använder slöjan som en del i utpressningen och som uttryck för deras nya "värderingar". Uppgjorda äktenskap och tvångsgifte i olika former är faktiskt brottsligt i Sverige.

Och nej, jag tror att väldigt många muslimska kvinnor har väldigt bra förhållanden. Det sitter som sagt inte i religionen i första hand. Om jag tror att de flesta shiamuslimska kvinnor i Pakistan lever i jämställda förhållanden med män som låter dem vara vilka de vill? Nej det tror jag inte, utan att ha vetenskapliga bevis på papper för det. Inte pga religionen utan pga kulturen.

För mig får man vara hur mycket muslim man vill. Jag för min del känner mest samhöre med buddhismen utan att för den delen var buddhist. Det finns mycket bra i islamismen också, och mycket dåligt i kristendomen. De flesta muslimer jag känner är dock inte bokstavstroende, utan förstår att koranen (liksom bibeln) är ett dokument över den tid då den skrevs, och tiderna förändras.

Vi behöver inte Bibeln/Koranen, eller Toran heller för den delen, som en lagbok, det har vi en "riktig" lagbok för nu. Tiderna och människorna förändras, och det är väl fantastiskt att vi nuförtiden har möjlighet att plocka bort de bitar som tillhör det förgångna och som inte är applicerbart i vår samtid?

Jag tror ju faktiskt att de urtida regler och tankegångar som står där fortfarande gäller de flesta, oavsett religion... Du skall icke stjäla, dräpa, sno grannens fru. Du ska ha respekt för dina föräldrar etc. Däremot känns det ju för de flesta i vår moderna värld lite smått medeltida att tolka "öga för öga, tand för tand" bokstavligen.

Jag tycker det är helt förkastligt att döma ut människor efter religionstillhörighet utan att ge individen en chans. Vilket denna kvinnas familj gör i allra högsta grad... Det är min ståndpunkt...

• Dejli

Det står i inlägg 9 på sida 1.

• Dejli
    BMTS skrev 2010-01-28 15:03:42 följande:
    Vilken märklig diskussion. Trist med en mamma som vill tvinga sin dotter till ett äktenskap hon inte vill ha. Sånt är aldrig OK. MEN: detta gör henne inte till en kriminell person, oavsett hur fel vi kan tycka att det är.
    Jag har då bestämt för mig att tvångsgifte är förbjudet i Sverige, så nej, per definition är hon inte en brottsling eftersom dottern ännu är ogift. Men tvångsgifte är inte tillåtet, nej.
  • Dejli
    jaao skrev 2010-02-01 19:21:54 följande:
    Jag har bara läst ts.Jag anser att är man vänner så är man vänner, låter man en slöja komma emellan vänskapen så...är det inte mycket till vänskap.Jag har vänner som bär slöja, som är satanister, är homosexuella som är som är som är... det de vill vara.Jag älskar dem för det de är inombords, inte för deras övertygelser.
    Ibland uppstår problem när man bara läser första inlägget. Det här är ett sådant "ibland". Läs inlägg 9 så kommer nog en hel del klarna.
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.