Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
Min personliga reflektion är att hade någon av mina föräldrars och mina vänner valt att utöva utpressning mot sin dotter (eller son) för att försöka tvinga vederbörande in i ett äktenskap de inte vill ha, så hade jag valt att säga upp bekantskapen.
Jag vill inte umgås med utpressare, tycker det visar på karaktärsdrag som jag finner högst osympatiska. Och jag hade nog inte kunnat hålla tyst utan sagt det till personen i fråga. Mina föräldrar hade fått ta det... och jag hade nog haft ett och annat ord att säga till dem också om de fortsätter umgås med folk som är kapabla till såna saker.
Däremot tror jag inte att muslimska kvinnors vardag i Sverige blir lättare för att vissa väljer bort dem på grund av deras klädsel. Visst symboliken av förtryck finns där, men dessa kvinnor är ju så mycket mer än sin huvudduk. Och skulle det verkligen vara så att de blivit påtvingade huvudduken av släkt, make eller någon annan så blir det ju deras situation definitivt inte bättre av att andra vänder dem ryggen. Ska de bli straffade för att de blivit förtryckta??