• Lorran

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Oj herre vilken diskussion. Jag läser sällan hela trådarna om dom inte är korta men det här var då mig ett riktigt praktverk. Nåväl över till min åsikt.

Till att börja med så tycker jag inte att TS är rasist och heller inte diskriminerande, aningens petig men principer är principer. Jag antog på TS inlägg att inbjudningarna inte har gått ut ännu vilket är positivt för det är ju inte så snyggt att ta tillbaka en inbjudan OAVSETT denna kvinnans helt klart förlegade taktik i barnuppfostran. Hur som haver om det är rätt eller fel så har TS en uppenbar åsikt om KLÄDKODEN på detta bröllop. Nu skriver man ju inte,Dresscode: Ingen wicca översteprästinna-dräkter, slöjor, scientolog-what ever they wear eller upp och ner vända kors på bröllopet. Men man skriver ju heller inte Dresscode: Inga Nikeskor, jeans, band t-shirtar eller pennkjolar vilket är anledningen till att det finns olika slags klädkoder. 

Jag vet inte vad ni skall ha för dresscode på ert bröllop men om vi leker med tanken att ni skriver Dresscode: Black tie så innebär ju detta att den skall efterföljas och så vitt jag vet så ingår inte slöja i den dresscoden (välkommen att rätta mig om jag har fel). Jag går inte till en moské eller dylikt och inte följer deras seder och det skulle inte falla någon i smaken om jag kom med sataniska budskap till en kyrka heller TROTS religionsfrihet.

Strax innan inbjudningarna skall skickas ut slår TS en enkel signal till den slöjbärande damen i fråga:
    -Ja men säg god dag, hur står det till? jo tack vi skall ställa till med bröllop, trevligt. Ja hur mår dottern? Åh va fint! Säg mig, får jag fråga en fråga av det märkligare slaget? Jag finurlar på en petitess men på inbjudan skall vi skriva dresscode och jag undrar kommer du känna dig hemskt förnärmad om vi väljer en dresscode som inte innehåller slöja? (observera att du på ett fint sätt har sagt att det inte är okej att ha slöja) Vi tänkte att det skulle vara trevligt om vi frågade dig före vi skickar inbjudningarna så du inte känner dig obekväm med dresscoden som vi har valt.( Här skulle väl vem som helst känna sig väldigt artigt tillfrågad och inte oartigt ifrågasatt oavsett vad frågan gäller)

Då har du helt enkelt vänt på problemet och hon själv har fått ta ställning. Nu är jag inte någon expert i betendevetenskap men om jag hade fått den frågan så skulle det kännas rent oartigt att inte säga: Nej men självklart. Och skulle hon nu säga att ja det skulle bekymmra mig hemskt om jag inte fick ha min slöja på mig så säg:MEN SKIT I DET DÅ....haha nej skoja. Men då är det ju helt klart lättare för dig att ta ställning till om hon överhuvudtaget är värd ditt huvudbry eller inte. jag tycker det är rätt att döma folk efter deras dåliga/bra reaktioner. Som sagt är ingen expert men det är åtminstone ett sätt att prata om saken även om du inte ens är säker på att det är så du tänker hantera situationen.

Det är ert bröllop, jag säger gör allt för er skull. Pappa kanske blir sur och det kanske skadar deras vänskap men om det är ett problem för honom så kan ju han ta ställning till er kompis (påhittad) Bandidos medlem som också är bjuden. 

Ja nuff said och stort lycka till. 

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.