• Sebastiána

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Vi kommer inte att bjuda några av föräldrarnas vänner på vårt bröllop, bara våra egna.

Efter att ha läst ditt sista inlägg förstår jag varför du inte vill bjuda henne. Det hade inte jag heller velat.

• Sebastiána
    Märta81 skrev 2010-01-27 20:40:32 följande:
    Smygrasism, fel uttryck av mig, ska vara vardagsrasism. Vardagsrasism är bland annat att inte acceptera andras val. Vill hon bära slöja är det upp till henne, det är inget att ifrågasätta. När du pratar om hur andra gäster ska reagera på slöjan och att det kommer se konstigt ut på fotografierna... herregud! Det är vardagsrasism, det är läskigkt, skrämmande att människor ens kan resonera så idag. Jag struntar i bakgrundshistorien, om mamman som utpressar sin dotter. Det har faktist inte med saken att göra. Kärnan i det hela ligger i att du inte accepterar eller står ut med ngn som bär slöja, och att alla andra är så förståååendeeee.
    Jag tycker att det är lika mycket rasism att inte acceptera andra än shiamuslimska män!!!
  • Sebastiána

anne på grönkulla skrev 2010-01-28 04:24:03 följande:

Man kan naturligtvis välja vilka man vill bjuda på sitt bröllop och vila åsikter dem man umgås med får ha - det står var och en fritt. Frågan är vad man uppnår med det i slöj-fallet, mer än att man får visa upp sina egna höga principer och slippa se det man ogillar så man kan låtsas att det inte finns. Uppnår man förändring?Och vad gäller lagförslaget så tycker jag det är helt bisarrt att staten ska ha åsikter om vad vuxna har för kläder. Om vi uppfattar en grupp som förtryckt, ska vi förbjuda dem då? Blir de mindre förtryckta av det, eller får vi istället en grupp som blir ännu mer isolerad, som inte ens kan gå till doktorn, åka tunnelbana eller gå i skolan? Jaha, vad har vi då uppnått?
    Jag anser att burka är lika mycket ett klädesplagg som en elektronisk fotboja är ett smycke...
  • Sebastiána
    Lelay skrev 2010-01-28 11:05:41 följande:
    Jag tror att man måste separera två olika delar av denna fråga.1. TS tycker att slöjor kommer se konstigt ut inför andra gäster och att hon är orolig för hur bilderna kommer bli. Denna synpunkt tycker jag är inte bara är smygrasitiskt, utan oerhört osympatiskt och egocentriskt. Gästerna är inte dina accessoarer, du kan inte bestämma hur de ser ut och vad de har på sig (förutom att sätta en klädkod, vilket en slöja lätt passar in i alla. Dessutom är klädkoden till för att gästerna ska känna sig bekväma och veta vilken typ av kläder andra gäster kommer ha, inte för att de ska matcha dig och ditt bröllop). Det finns icke-religösa personer som har sjalar runt håret, skulle du neka en cancer-sjuk gäst att ha sjal för att hon tappat allt hår? Skulle det också se konstigt ut på bilderna? 2. TS har politiska och moraliska åsikter om vad slöjan står för. Jag anser att dessa åsikter är helt ok, och om man har tänkt igenom ett sånt ställningstagande ordentligt så har man all rätt i världen att ta beslut om att inte bjuda gäster vars livsval man ogillar. Men i detta fall har TS samma dilemma som ALLA med gästlistor har, ska man bjuda folk för att hålla föräldrar/vänner glada och nöjda och inte skapa några konflikter? Eller ska man enbart bjuda folk som man själv verkligen gillar och accepterar deras liv och sätt att leva? Det här är inget beslut som är riktat mot slöjor, muslimer eller invandrare, jag har läst samma debatter här inne i forumen om alkoholiserade släktningar, män till vänninor som är våldsamma, nya partners till föräldrar som är otrevliga osv.Jag tror att TS måste först bestämma sig vilket av dessa två anledningar är den absolut ärligaste orsaken varför hon inte vill bjuda gästen. Är det nummer 1 så tycker jag synd om henne och skulle uppmuntra henne att skaffa lite nya värderingar i livet. Är det nummer 2 så måste hon tänka igenom konsekvenserna av att inte bjuda gästen (hur viktigt är det att dina föräldrar är glada och nöjda osv) och bestämma om de konsekvenser är värda att ta för att stå fast vid ditt ställningstagande. Lycka till
    Klok analys!

• Sebastiána

say yes skrev 2010-01-28 11:46:03 följande:

men, TS, bär hon burka, chador, nidjab (eller vad det nu heter), huvudslöja (vet inte vad det heter) eller abbaya? Ganska stor skillnad tycker jag men de är alla slöjor. På många arbetsplatser finns det ju huvudslöja. Kan tycka det är lite konstigt då huvudslöja finns runt oss i vardagen 2010. Kan tänka mig att det inte är så roligt att sitta brevid någon i burka men skulle acceptera människan ändå, det är hennes val att dölja sin kropp på det sättet och bara hon accepterar andra religioner och människor så som vi ser på hennes tycker jag det är ok.
    Men hon respekterar ju inte andras religioner utan vill tvunget att dottern gifter sig med en shiamuslimsk pakistanier.
  • Sebastiána

Gnistra mera: det kan hända att du skrivit det tidigare i tråden, men vad säger dina föräldrar/övrig släkt?

• Sebastiána
    wedding1 skrev 2010-01-29 13:49:17 följande:
    Gnistra mera skrev 2010-01-27 15:31:33 följande:Det absolut behöver inte vara svart spöke, slöja kan se väldigt finnt ut och kan vara i olika färger. Ser inga problem att bjuda henne, du kan ju inte veta om någon av gäster ska se annorlunda ut, plötsligt blev någon hippi...insida som räknas.
    insidan som räknas... men det är ju lite av problemet. "Insidan" vill gifta bort dottern med en man som hon inte vill ha. "Insidan" tycker också att inga andra män än shiamuslimska pakistanier duger.
  • Sebastiána
    Eva72 skrev 2010-01-29 14:12:29 följande:
    Gör det något om hon bär en "slöja" el vad det nu är? Hon har säkert någon fin som passar till bröllop. Rätt säker på att det är samma gamla vanliga vän som du kännt i många år. Fråga henne hur det kommer sig att hon nu bär slöja, kanske väldigt viktigt för henne. Tror nog dina gäster kommer att förstå, vi är ju alla olika. Du kanske också ska bära brudslöja eller?Känns bara som en värdslig sak att oroa sig över, finns så mycket annat som ska funka en bröllopsdag. lycka till i alla fall och du prata med henne
    Jag föreslår att du läser igenom tråden lite närmare
  • Sebastiána

TS. För husfridens skull kanske du ska bjuda henne, men sätt henne långt ifrån honnörsbordet och om du inte vill se en symbol som slöjan på bröllopsbilderna kanske hon inte behöver vara med på så många i alla fall?

• Sebastiána
    mefageret skrev 2010-02-01 18:34:32 följande:
    Jag har inte last nagra av inlaggen. Jag ar bara tvungen att medla hur pass oresonlig, fordomsfull och ytlig jag tycker att du framstar i ditt inlagg. Jag vet inte ens vart jag ska borja da jag aldrig hort nagot liknande svenskrelaterat inga-mussar-pa-brollopsfestenproblem. Jag menar, "och for att inte tala om hur det skulle se ut pa korten" What??!Och att de hittills skulle varit "normala"? Normala under vilka normer da? Majoriteten av muslimska kvinnor bar trots allt sloja.Om det ar sa pass viktigt for dig att inte ha med en tydligt muslimsk kvinna pa dina brollopskort sa ar du skyldig att beratta for henne varfor du tar tillbaka din inbjudan och sedan sta for konsekvenserna. Vilka sakert kommer vara en upphorande vanskap, med full forstaelsen for den andra parten. Det ar ganska tydligt att du inte bryr dig om din sa kallade "vaninna" over huvud taget.
    Du förstår lite bättre om du bl.a läser inlägg 9:

www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m3652210-1.html
  • Sebastiána
    mefageret skrev 2010-02-01 18:34:32 följande:
    Det ar ganska tydligt att du inte bryr dig om din sa kallade "vaninna" over huvud taget.
    Det är inte hennes väninna utan hon är gift med en av hennes fars bästa vänner.
  • Sebastiána
    jaao skrev 2010-02-01 19:21:54 följande:
    Jag har bara läst ts.Jag anser att är man vänner så är man vänner, låter man en slöja komma emellan vänskapen så...är det inte mycket till vänskap.Jag har vänner som bär slöja, som är satanister, är homosexuella som är som är som är... det de vill vara.Jag älskar dem för det de är inombords, inte för deras övertygelser.
    och läs vad jag skrev alldeles innan ditt inlägg...
  • Sebastiána
    Fru2010 skrev 2010-04-21 21:58:06 följande:
    Jag blir mörkrädd! Vad är det för samhälle vi lever i?? Du skriver att ..."De är muslimer men har alltid varit normala..." Vad menar du med "men har alltid varit normala" Brukar inte muslimer annars vara normala? Och att du inte vill ha med en kvinna med slöja på dina bilder! Hjälp! Vad är det för ytlig människosyn?
    Med "normala" menar hon att de är muslimer men inte utövande, dvs de är (var) som de flesta andra i Sverige - det finns ju många kristna som inte heller är utövande. Nu har modern satt på sig sjöja för att tvinga sin dotter att gifta sig med en shiamuslim mot hennes vilja. På vilket sätt är det OK. Och om hon sitter med sjöjan på fotona kommer brudparet att påminnas om konflikten varje gång de tittar på fotona.
  • Sebastiána

Håller med Aleta. Läs gärna hela tråden. Allt står definitivt inte i trådstarten!

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.