Märta81 skrev 2010-01-28 12:15:16 följande:
Hmm, det här har ju verkligen eskalerat, men det är bra, sånt här ska diskuteras. Eftersom Glittra mera vänder sig till mig vad gäller brister i kommunikation i och med att man bär slöja så får jag lov göra ett litet inlägg.Jag skulle knappasta ha problem med att låta mina barn undervisas av ngn i slöja, precis som jag inte skulle ha något problem med att bli undersökt av en läkare som bär slöja. Sen har jag väldigt svårt, som jag redan sagt, att generalisera genom att anse att alla kvinnor som bär slöja är förtryckta och bära slöja är synonymt med terrordåd.Hyckleri kallar jag knappast min åsikt. Varje människa har rätt att göra sina egna val, mänskliga rättigheter kallas det. Det är livsfarligt att generalisera på det här sättet. Usch och fy, skrämmande. Jaja, nu lämnar jag den här diskussionen för att gå in och hålla föreläsning om just mänskliga rättigheter. Passande va? Tjingeling
Passande? För att det är en mänsklig rättighet att bli bjuden på bröllop? Jag hajjar inte kopplingen...
Det är väl ingen som ifrågasatt rätten att bära slöja generellt, eller pratat om terrordåd? Är det inte lika "livsfarligt" och "skrämmande" att peka fingret och skrika rasist så fort någon uttalar kritik mot slöjan?
Annars tycker jag att det var ovanligt lätt att skrämma folk just idag...