Inlägg från: Gnistra mera |Visa alla inlägg
  • Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Gnistra mera

Förstår er alla och det är sant att hon fortfarande är en vän.

Visst, andra gäster skulle väl höja på ögonbryna vid slöjan men det bryr jag mig inte så mycket om. Problem är att jag själv stör mig på det.

Jag tror att det är huvudduk och inte heltäckande slöja men jag får ändå bilden framför mig att det är ett stort svart spöken laban som kommer sväva omkring...

• Gnistra mera

Hon är en god familjevän och inte min egna personliga vän. Hon och hennes man är egentligen mina föräldrars vänner. Och hon har varit en av mammas goda vänner sedan jag var ett par år gammal. Pappa och hennes man har varit barndomsvänner.

Jag stör mig mest för dubbel moralen jag ser hos dem. Tidigare har de både druckit alkohol och festa men nu är deras barn börjar bli vuxna har de blivit stränga för att föregå med gott exempel.

Historian med hennes slöja är hon skall bära den som en förhandlingspunkt inför Gud. Hon har lovat Gud att bära slöja om Han ser till att hennes dotter gifter sig med en pakistansk, shia muslim.

För mig känns det absurt! Dottern är väl runt 21år och vill ha ett normalt liv och hennes mamma håller på med indirekt tvång. De har rent av förbjudit dottern att ha en relation men en icke Shia. Jag menar allvar, det räcker inte ens med att mannen skulle vara muslim men han måste vara en särskild typ av muslim från pakistan Annars duger det inte.
    De har länge försökt övertala dotterna att gifta sig enligt ett arrangerat bröllop men hon säger nej - därav har mamman börjat sin slöj protest.

Och därför blir det här extra störigt för mig. Man gifter väl sig för att man älskar personen inte för att ens morsa demonstrerar genom att börja bli radikal...

• Gnistra mera

Många känslor och många åsikter. Ni ser alla har olika uppfattningar om saker och ting...

Jag säger inget om religionsfrihet. Det jag säger är jag själv väljer att hålla avstånd från vissa grupper. Precis som jag inte vill beblanda mig i svartkladda djävlusdyrkare vill jag heller inte beblanda mig med slöjabärande muslimer. Det är mitt val.

Jag ser så mycket dubbelmoral och kvinnoförtyck hos slöjbärande kvinnor att jag vill helt enkelt inte ha med dem att göra. Och dubbelmoralen från männens sida skall vi inte ens prata om. Precis som de får välja vad de skall ha på sig, har jag också valet att umgås eller inte med dem.

Det är inte smyrasism på något sätt utan jag tycker det är fel för mig helt enkelt. När jag dessutom förstår anledningen till slöjan i detta fall känns det hela ännu mer knäppt. Det används som ett makt medel. Vad är näst- om dottern inte gifter sig, blir det matvägran också då kanske??

Nej den enda anledningen jag tvekar är för att jag har haft jätte bra kontakt med henne tidigare och jag har gillat henne väldigt mycket. Och att det skulle påverka vänskapen mellan familjerna.

Hade det gällt någon annan slöjabärande kvinna hade valet varit självklar. De är inte välkommna! De får göra som de vill men jag vill inte ha med det att göra. Jag har ju också rätten att ta avstånd från det jag tycker är olämpligt.

För övrigt tycker jag att det nya beslutet i Frankrike om slöjor är jätte bra. Sverige har redan sagt att slöjor inte får bäras i klassrum- helt rätt tycker jag.

Det där med rättigheter gäller även för icke slöjbärare. Vi har rätten att sätta ner foten och säga nej när vi tycker att något är fel eller skadligt.

• Gnistra mera
    Steinhammersfru skrev 2010-01-28 09:27:45 följande:
    Du har precis gett svar på din egen fråga när du skriver:"Precis som jag inte vill beblanda mig i svartkladda djävlusdyrkare vill jag heller inte beblanda mig med slöjabärande muslimer."Eftersom du inte vill beblanda dig med slöjbärande muslimer så bjud henne inte!!Gnistra mera skrev 2010-01-27 23:11:20 följande:
    Jag skrev också lite längre ner att det hade varit en självklar lösning om det handlade om någon annan indivd. Just i hennes fall vet jag inte hur jag skall hantera det - eftersom jag har gillat henne sen jag var barn och att hennes man har varit en av pappas goda vänner nästan dubbelt så länge som jag har funnits till.
    Mitt beslut skulle eventuellt även påverka deras vänskap och jag vet inte om jag är villig att skapa den konfikten i samband med mitt bröllop.

Det känns inte som att jag själv kan prata med henne om detta pga att hon och hennes man är egentligen mina föräldras vänner.

Min mammas råd till problemet var att om jag störde mig så mycket att jag skulle skippa bjuda alla deras vänner, så skulle inte de känna sig utanför. Men det känner jag mig också osäker om.

Pappa tycker att jag får stå ut helt enkelt. Suck.
  • Gnistra mera

Visste ni att:

7% av kommunikation sker genom "Verbal kommunikation". Dvs orden man säger/skriver.

38% av kommunikationen sker igenom "Hur man säger något". Dvs. Tonläge, röst, dialekt, hastighet.

55% kommunikation sker igenom kroppspråk. Detta inkluderar gester, ansiktsuttryck, ögonkontakt osv.

Anna på grönkulla och Märta81:

Hur tror ni att det blir när en person bär slöja över ansiktet??

Om ni hade/har barn skulle ni vilja att de skulle undervisas av någon som döljer sitt ansikte?

Skulle ni vilja att er läkare bär slöja? Skulle ni ha förtroende för någon ni inte ens kunde se?

Är det rätt att de med slöja kan titta ut på vem de vill men tillåter inte andra att göra detsamma?

Är det säkert att folk kan röra sig helt anonymt och inte bli identifierade om det skulle behövas?

Känns det rätt i dagens samhälle där kvinnmoförtryck och terrordåd är del av vardagen?

Jag vet vilken ställning jag tar och är öppen med det. Blir så trött på hycklandet jag ser folk som utåt skall vara så förstående mot allt och alla - bara det inte berör dem själva eller deras familjer...

• Gnistra mera

Mycket intressanta diskussioner! Jag har mycket jobb att göra så jag hinner inte svara på allt men jag får väl försöka göra nån typ av summering?

Ni som retar er på det här med slöjan på foto. Allvarligt talat ? vilken sak att hänga upp er på!
    Jag tycker att slöjan och dess budskap är fel, det är en symbol för sådant jag opponerar mig emot. Därför vill jag väl knappast ha den symbolen på mina bröllopsfoton. Lika lite vill jag det, som jag vill ha en person med bandidos-, hakkors-, nazist- eller satanist- symboler. Dom bär väl symboler för dom tror på dem, inte betyder det att jag vill associeras med deras symboler eller ha dem på mina bröllopsfoton. För mig är det samma sak med slöjsymbolen.

Sen är alla dessa ?rasist? påhoppen så löjliga och fyllda med okunskap så att jag saknar ord. Tron och sjöjan har inget med ras att göra. Begreppet rasist används tyvärr ofta som ett vapen bara för att demonstrera. Lär er vad vissa ord betyder innan ni börjar slänga ut dem ur käften.
    Jag har många vänner och bekanta som är muslimer och de är bjudna på bröllopet, dock är inga extremister eller utpressare välkomna.

Jag har inga problem med att vara professionell, bekant eller vänlig med kvinnor med slöjor, men jag är inte intresserad av att försöka utveckla en djupare vänskap- för jag tycker de skickar ut ett budskap som jag inte står för.

Detta retar säkert gallfeber på vissa av er, men det är bättre att veta vart man står än att hyckla. Man väljer väl sina vänner utifrån egna preferenser.

Problemet för mig är nu att hon är vän till familjen också, och det berör inte bara mig.
    Jag har tyckt om kvinnan i fråga jätte mycket förr. Men sedan hon började med sina (i mina ögon) extremist handlingar känner jag att jag har svårt att fortsätta min vänskaps relation till henne.

Genom att läsa alla diskussioner känner jag ännu starkare att jag personligen INTE vill ha henne vare sig på bröllopet eller som vän så länge hon håller på med sina extremist idéer. Men problemet för mig kvarstår om hur jag hanterar det praktiskt.

För övrigt är det bara intressant att läsa alla andra diskussioner och olika åsiker som har dykt upp.

• Gnistra mera
    Sebastiána skrev 2010-01-29 13:31:45 följande:
    Gnistra mera: det kan hända att du skrivit det tidigare i tråden, men vad säger dina föräldrar/övrig släkt?
    Mamma säger att om det stör mig så mycket skall jag inte bjuda dem men inte heller några av deras gemesamma vänner för att de inte skall känna sig utanför.

Pappa tycker att jag behöver stå ut helt enkelt. Pappa har varit god vän men hennes man sen de var småpojkar och han tycker att det skulle vara jätte skämmigt om jag gjorde någon markering.

Vi har alltid umgåts med muslimer som har haft en "normal" insällning enligt oss. Men vi och våra vänner har också alltid varit jätte noga med att hålla religion utanför vår vänskap. Lite udda, jag vet men det har varit det tysta villkoren för att vänskapen skall fungera. Aldrig prata religion.

Alla är nog väldigt medvetna om att vi har alla jätte olika uppfattningar om tro och därför har ämnet unvikts i över 30-40 år...

Så om jag nu plötsligt skulle komma med mina uppfattningar slöjor till dem kan det slå slint helt och hållet.

För övrigt har min pappa varit så stolt över att "hans lilla flicka" skall gifta sig så han har sagt till mannen i denna familj att de måste komma.

Ha - problemet kanske är löst för mig om vad jag skall göra - skall tydligen inte göra något. Det gick precis upp för mig att farsan har ju redan bjudit dem. Att ta tillbaka pappas verbala inbjudan är nog ingen bra ide....
  • Gnistra mera

Alla vi förstår rätten om att skyddas och respekteras.
    Men man har ju knappast någon "rätt" till att vara en gäst vi ett bröllop. Och inte heller är det någon "rätt" om att alla skall umgås med en. Utan det får var och ta ställning till efter eget tycke.

anne på grönkulla skrev 2010-01-29 14:23:40 följande:

Självklart. Och igen, den rätten gäller ju alla parter inblandade. Som tur är har vi ett samhälle där allas rättigheter ska skyddas och respekteras. Visst blir det krångligt när de kan synas gå på tvärs med varandra. Då får respekten för medmänniskor och liberalismens tradition av att skydda även rätten att uttrycka åsikter som är motsatta mina egna komma till heders igen, hoppas jag.
  • Gnistra mera

??? Va?

Jag skrev detta på nätet så jag kunde få ta del av hur ni andra resonerar.
    Det är knappast så jag skickar henne länken och berättar att det handlar om henne.

wedding1 skrev 2010-01-29 16:33:55 följande:
    Då skulle du inte diskutera detta på nättet , tycker jag..Tänk om hon råkar att lässa detta?!
  • Gnistra mera

Jo det är väl så.

wedding1 skrev 2010-01-29 16:38:36 följande:
    Gnistra mera skrev 2010-01-29 14:05:34 följande:
    Jooo, men då är det inte mycket att gjora åt. Tänk inte om detta utan koncentrera sig på den roligaste.
  • Gnistra mera

Det som är löjligt är att du antagligen inte har läst hela tråden när du kommer med din kommentar...

FelizLane skrev 2010-01-29 16:45:00 följande:
    Alltså detta är larvigt. Är det din vän borde du respektera henne oavsett om hon väljer att bära slöja eller inte.
  • Gnistra mera

Tack Aleta och Shakynose!

Ni andra som är så snabba att döma mig, ni kanske skall läsa hela tråden innan ni kommer med vad ni tror är politiska korrekt. Många av era kommentarer är rent av dumma och visar en rädsla för att stå upp för en rätt sak.

Många vill så gärna uppfattas som så himla accepterande och politisk korrekta och blir rädda för att yttra ett ord om slöja eller religion i rädsla av att kallas rasist (som dessutom har med raslära att göra och inte trosuppfattning).

Jag är inte intresserad av att stötta ett betende som leder till att se ner på andra människor, förtryck, tvångsgiftermål, hedersmord osv.

Om man väljer att använda slöjan som ett verktyg för att få igenom det ovannämda är jag villig att öppet ta avstånd från det!

Synd att fler människor inte tar samma avstånd, då hande man kunnat hjälpa flera tejer/kvinnor som utsätts för terror.

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.