• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Sebastiána
    mefageret skrev 2010-02-01 18:34:32 följande:
    Jag har inte last nagra av inlaggen. Jag ar bara tvungen att medla hur pass oresonlig, fordomsfull och ytlig jag tycker att du framstar i ditt inlagg. Jag vet inte ens vart jag ska borja da jag aldrig hort nagot liknande svenskrelaterat inga-mussar-pa-brollopsfestenproblem. Jag menar, "och for att inte tala om hur det skulle se ut pa korten" What??!Och att de hittills skulle varit "normala"? Normala under vilka normer da? Majoriteten av muslimska kvinnor bar trots allt sloja.Om det ar sa pass viktigt for dig att inte ha med en tydligt muslimsk kvinna pa dina brollopskort sa ar du skyldig att beratta for henne varfor du tar tillbaka din inbjudan och sedan sta for konsekvenserna. Vilka sakert kommer vara en upphorande vanskap, med full forstaelsen for den andra parten. Det ar ganska tydligt att du inte bryr dig om din sa kallade "vaninna" over huvud taget.
    Du förstår lite bättre om du bl.a läser inlägg 9:

www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m3652210-1.html
  • Sebastiána
    mefageret skrev 2010-02-01 18:34:32 följande:
    Det ar ganska tydligt att du inte bryr dig om din sa kallade "vaninna" over huvud taget.
    Det är inte hennes väninna utan hon är gift med en av hennes fars bästa vänner.
  • jaao

Jag har bara läst ts.

Jag anser att är man vänner så är man vänner, låter man en slöja komma emellan vänskapen så...är det inte mycket till vänskap.

Jag har vänner som bär slöja, som är satanister, är homosexuella som är som är som är... det de vill vara.
    Jag älskar dem för det de är inombords, inte för deras övertygelser.

• Dejli
    jaao skrev 2010-02-01 19:21:54 följande:
    Jag har bara läst ts.Jag anser att är man vänner så är man vänner, låter man en slöja komma emellan vänskapen så...är det inte mycket till vänskap.Jag har vänner som bär slöja, som är satanister, är homosexuella som är som är som är... det de vill vara.Jag älskar dem för det de är inombords, inte för deras övertygelser.
    Ibland uppstår problem när man bara läser första inlägget. Det här är ett sådant "ibland". Läs inlägg 9 så kommer nog en hel del klarna.
  • Sebastiána
    jaao skrev 2010-02-01 19:21:54 följande:
    Jag har bara läst ts.Jag anser att är man vänner så är man vänner, låter man en slöja komma emellan vänskapen så...är det inte mycket till vänskap.Jag har vänner som bär slöja, som är satanister, är homosexuella som är som är som är... det de vill vara.Jag älskar dem för det de är inombords, inte för deras övertygelser.
    och läs vad jag skrev alldeles innan ditt inlägg...
  • Aleta

Jag tycker också att man ska prata med varandra, men eftersom jag inte känner en enda av de inblandade och det var någon som tyckte att TS inte fick skriva sådant här på internet så kände jag mig tvungen att kommentera att det även fanns fördelar om hon nu mot förmodan skulle läsa detta.

wedding1 skrev 2010-02-01 18:19:55 följande:
    Vet inte, men själv brukar säga öppet till sina vänner sin osikt på saker o ting...det kanske inte all "släpper in" andras osikt men man kan väl prova och se vad som händer, eller så blir det motiv att skiljas åt.
  • Aleta

Till och med i Egypten kämpar man mot niqab.
    www.sr.se/EKOT/artikel.asp

En orsak är att de kopplas ihop med extremislamister och man vill inte att den kulturen odlas. Det finns ju tydligen stöd inom sunni för att förbjuda niqab.
    Om det nu är så att de här heltäckande slöjorna till och med i arabvärlden förknippas med extremism, varför måste vi blunda för det?

Tänk om vi blundade för ku klux klan och sa att de bara är väldigt religiösa (för de är/var de oftast) och om vi uttalade att vi motsatte oss deras kläder och symbolerna de står för så vore vi rasister.

OBS! OBS! OBS! Det där var en liknelse om klädsel och symbolik. INTE ett försök att anklaga kvinnor i niqab eller burka för att tillhöra kkk. (Det finns alltid folk som inte läser ordentligt.)

• shakynose
    Aleta skrev 2010-02-01 22:17:47 följande:
    Till och med i Egypten kämpar man mot niqab.www.sr.se/EKOT/artikel.aspEn orsak är att de kopplas ihop med extremislamister och man vill inte att den kulturen odlas. Det finns ju tydligen stöd inom sunni för att förbjuda niqab.Om det nu är så att de här heltäckande slöjorna till och med i arabvärlden förknippas med extremism, varför måste vi blunda för det?Tänk om vi blundade för ku klux klan och sa att de bara är väldigt religiösa (för de är/var de oftast) och om vi uttalade att vi motsatte oss deras kläder och symbolerna de står för så vore vi rasister.OBS! OBS! OBS! Det där var en liknelse om klädsel och symbolik. INTE ett försök att anklaga kvinnor i niqab eller burka för att tillhöra kkk. (Det finns alltid folk som inte läser ordentligt.)
    Väl talat!
  • Chris24

Hur har det gått nu då ts? Har du bestämt dig för vad du ska göra eller inte göra?

• wedding1
    Aleta skrev 2010-02-01 22:17:47 följande:
    Till och med i Egypten kämpar man mot niqab.
    Man ska väl inte blanda ihop niqab och hijab.. Mellan de ganska stor skilnad, samt diskution har om kvinna i hijab om jag förstått rätt.
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.