• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • jaao

Nu har jag lydigt läst nr.9 och det var ju verkligen en helt annan situation. nog för att jag inte förstår varför man bjuder sina föräldrars vänner än om de är snälla, men denna kvinna verkar ju inte vara ens det. Neee, hon kan stanna hemma!

• mefageret

Ja, jag har last inlagg nr 9 och star kvar vid det jag skrev ovan 9aven om du precis inte syftade pa mig).
    Alla manniskor bar pa olika overtygelser och/eller strategier for att uppfostra sina barn. Skillnaden ar val att andra manniskor inte visar upp det i form utav t ex en sloja, men gor man det sa ar det inte nodvandigtvis med syftet att andra manniskor ska ta stallning till det och bry sig, over huvud taget. Skulle hon ta av sig slojan sa skulle hon ha samma mentalitet. Jag tror att det bekymrar dig mer att ha en sloja pa brollopskorten an hennes vuxna barns valbefinnande.

• smitarn

Kanske det vore bra för den strikt troende kvinnan att få vara med och fira ett kärleksäktenskap... Att hålla avstånd från slöjbärande kan man göra på bra mycket bättre sätt än att sluta umgås med människor som bär slöja.

• Lorran

Oj herre vilken diskussion. Jag läser sällan hela trådarna om dom inte är korta men det här var då mig ett riktigt praktverk. Nåväl över till min åsikt.

Till att börja med så tycker jag inte att TS är rasist och heller inte diskriminerande, aningens petig men principer är principer. Jag antog på TS inlägg att inbjudningarna inte har gått ut ännu vilket är positivt för det är ju inte så snyggt att ta tillbaka en inbjudan OAVSETT denna kvinnans helt klart förlegade taktik i barnuppfostran. Hur som haver om det är rätt eller fel så har TS en uppenbar åsikt om KLÄDKODEN på detta bröllop. Nu skriver man ju inte,Dresscode: Ingen wicca översteprästinna-dräkter, slöjor, scientolog-what ever they wear eller upp och ner vända kors på bröllopet. Men man skriver ju heller inte Dresscode: Inga Nikeskor, jeans, band t-shirtar eller pennkjolar vilket är anledningen till att det finns olika slags klädkoder. 

Jag vet inte vad ni skall ha för dresscode på ert bröllop men om vi leker med tanken att ni skriver Dresscode: Black tie så innebär ju detta att den skall efterföljas och så vitt jag vet så ingår inte slöja i den dresscoden (välkommen att rätta mig om jag har fel). Jag går inte till en moské eller dylikt och inte följer deras seder och det skulle inte falla någon i smaken om jag kom med sataniska budskap till en kyrka heller TROTS religionsfrihet.

Strax innan inbjudningarna skall skickas ut slår TS en enkel signal till den slöjbärande damen i fråga:
    -Ja men säg god dag, hur står det till? jo tack vi skall ställa till med bröllop, trevligt. Ja hur mår dottern? Åh va fint! Säg mig, får jag fråga en fråga av det märkligare slaget? Jag finurlar på en petitess men på inbjudan skall vi skriva dresscode och jag undrar kommer du känna dig hemskt förnärmad om vi väljer en dresscode som inte innehåller slöja? (observera att du på ett fint sätt har sagt att det inte är okej att ha slöja) Vi tänkte att det skulle vara trevligt om vi frågade dig före vi skickar inbjudningarna så du inte känner dig obekväm med dresscoden som vi har valt.( Här skulle väl vem som helst känna sig väldigt artigt tillfrågad och inte oartigt ifrågasatt oavsett vad frågan gäller)

Då har du helt enkelt vänt på problemet och hon själv har fått ta ställning. Nu är jag inte någon expert i betendevetenskap men om jag hade fått den frågan så skulle det kännas rent oartigt att inte säga: Nej men självklart. Och skulle hon nu säga att ja det skulle bekymmra mig hemskt om jag inte fick ha min slöja på mig så säg:MEN SKIT I DET DÅ....haha nej skoja. Men då är det ju helt klart lättare för dig att ta ställning till om hon överhuvudtaget är värd ditt huvudbry eller inte. jag tycker det är rätt att döma folk efter deras dåliga/bra reaktioner. Som sagt är ingen expert men det är åtminstone ett sätt att prata om saken även om du inte ens är säker på att det är så du tänker hantera situationen.

Det är ert bröllop, jag säger gör allt för er skull. Pappa kanske blir sur och det kanske skadar deras vänskap men om det är ett problem för honom så kan ju han ta ställning till er kompis (påhittad) Bandidos medlem som också är bjuden. 

Ja nuff said och stort lycka till. 

• SophiaM

Har bara läst TS, men allt jag tänker är "SKOJAR DU?"

På allvar, bry sig om hur bilderna kommer se ut för att en av gästerna bär slöja?

Vill du ha henne där, bjud henne. Annars, skit i det. Men att inte bjuda någon pga en slöja, näää, i min värld existerar inte det. Jag ser hellre till personen bakom den.

• Kerbaros

Men för guds skull LÄS HELA TRÅDEN innan ni gör inlägg!

TS gör helt rätt som inte väljer att bjuda en person som visar brist på respekt mot sin dotter och alla som inte är shia muslimer.

Stå på dig angåened vad du tycker är viktigt, Vill du inte ha dit henne så behöver du inte ha henne som gäst heller. Det ska inte vara ett tvång och dessutom ska inte dina föräldrar lämna ut inbjudningar till ERAT bröllop!

Hoppas allt löser sig för dig!

• Fru2010

Jag blir mörkrädd! Vad är det för samhälle vi lever i??

Du skriver att ..."De är muslimer men har alltid varit normala..." Vad menar du med "men har alltid varit normala" Brukar inte muslimer annars vara normala?

Och att du inte vill ha med en kvinna med slöja på dina bilder! Hjälp! Vad är det för ytlig människosyn?

• fibobs

Det är så lätt att det ballar ur i sånnahära diskusioner.
    Kom ihåg:
    Bjud dem ni vill ha på erat bröllop!
    Vill ni inte ha dem där, bjud inte.
    DET ÄR ERAN DAG!
    Ni bestämmer.

Kram och lycka till{#lang_emotions_sunny}

• Sebastiána
    Fru2010 skrev 2010-04-21 21:58:06 följande:
    Jag blir mörkrädd! Vad är det för samhälle vi lever i?? Du skriver att ..."De är muslimer men har alltid varit normala..." Vad menar du med "men har alltid varit normala" Brukar inte muslimer annars vara normala? Och att du inte vill ha med en kvinna med slöja på dina bilder! Hjälp! Vad är det för ytlig människosyn?
    Med "normala" menar hon att de är muslimer men inte utövande, dvs de är (var) som de flesta andra i Sverige - det finns ju många kristna som inte heller är utövande. Nu har modern satt på sig sjöja för att tvinga sin dotter att gifta sig med en shiamuslim mot hennes vilja. På vilket sätt är det OK. Och om hon sitter med sjöjan på fotona kommer brudparet att påminnas om konflikten varje gång de tittar på fotona.
  • Megi

Håller med!!

Jag blir mörkrädd! Vad är det för samhälle vi lever i?? Du skriver att ..."De är muslimer men har alltid varit normala..." Vad menar du med "men har alltid varit normala" Brukar inte muslimer annars vara normala? Och att du inte vill ha med en kvinna med slöja på dina bilder! Hjälp! Vad är det för ytlig människosyn?

• Aleta
    Har du (och några till) läst hela tråden?

Jag tycker att TS gör något som många idag inte vågar av rädsla för att göra något som inte är politiskt korrekt, nämligen att stötta en ung tjej som någon försöker tvinga in i ett äktenskap!

Ca 70000 ungdomar i Sverige tvingas in i äktenskap. Alla vi som vänder ryggen till och säger att det är deras religion sviker dessa tjejer och killar något oerhört!

Samma som att vi tillåter religiösa friskolor (av alla slag) i muslimska sådana får barnen lära sig att mannen är familjens överhuvud och att kvinnans roll är att vara underordnad. Det är också att svika dessa barn, och även vårt eget samhälle, för hur ska dessa barn kunna passa in i ett jämställt samhälle när de blir vuxna?

• Sebastiána

Håller med Aleta. Läs gärna hela tråden. Allt står definitivt inte i trådstarten!

• shakynose
    Aleta skrev 2010-04-22 12:19:53 följande:
    Har du (och några till) läst hela tråden? Jag tycker att TS gör något som många idag inte vågar av rädsla för att göra något som inte är politiskt korrekt, nämligen att stötta en ung tjej som någon försöker tvinga in i ett äktenskap! Ca 70000 ungdomar i Sverige tvingas in i äktenskap. Alla vi som vänder ryggen till och säger att det är deras religion sviker dessa tjejer och killar något oerhört! Samma som att vi tillåter religiösa friskolor (av alla slag) i muslimska sådana får barnen lära sig att mannen är familjens överhuvud och att kvinnans roll är att vara underordnad. Det är också att svika dessa barn, och även vårt eget samhälle, för hur ska dessa barn kunna passa in i ett jämställt samhälle när de blir vuxna?
    Håller med!

Lika viktigt som det är att värna rätten till att välja religion och att visa det, är det att värna rätten att välja bort religion och visa det. Jag tycker att TS är modig som vågar ta ställning emot slöjan, och ni som blir mörkrädda av det har nog inte så mycket i den riktiga världen att göra om ni verkligen är så lättskrämda.

• Gnistra mera

Tack Aleta och Shakynose!

Ni andra som är så snabba att döma mig, ni kanske skall läsa hela tråden innan ni kommer med vad ni tror är politiska korrekt. Många av era kommentarer är rent av dumma och visar en rädsla för att stå upp för en rätt sak.

Många vill så gärna uppfattas som så himla accepterande och politisk korrekta och blir rädda för att yttra ett ord om slöja eller religion i rädsla av att kallas rasist (som dessutom har med raslära att göra och inte trosuppfattning).

Jag är inte intresserad av att stötta ett betende som leder till att se ner på andra människor, förtryck, tvångsgiftermål, hedersmord osv.

Om man väljer att använda slöjan som ett verktyg för att få igenom det ovannämda är jag villig att öppet ta avstånd från det!

Synd att fler människor inte tar samma avstånd, då hande man kunnat hjälpa flera tejer/kvinnor som utsätts för terror.

• fibobs

Stå på dej Gnistra mera!
    Jag håller på dig.
    Och hoppas du hittar någon bra lösning på det hela. Läs mitt inlägg 118

kram{#lang_emotions_cool}

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.