• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Dejli

Utefter vad du berättar, att det är för att utpressa sin dotter och kräva att hon gifter sig med en man av en viss religion och kultur... Jag hade inte bjudit henne. Jag hade också talat om varför och gjort en tydlig markering. Man kan liksom inte bara göra det ena eller det andra. För mig kvittar det om dottern går med på det eller inte, detta skulle jag tolka som olagligt i Sverige, att man inte har ett fritt val att välja vem man vill dela sitt liv med.

Hade hon gjort det för sin egen del, fine. Jag hade inte gillat det och jag hade säkert klargjort varför, men jag hade ändå låtit det vara hennes beslut och tänkt att det är bättre att hon umgås med några fritänkande än att hon inte gör det...

Kalla mig vardagsrasist om ni vill, men för mig handlar det inte nånstans om religion. Det är en kulturell grej, och jag kan inte förstå varför enbart kvinnorna i dessa kulturer ska klä sig enligt "koden" medan männen gärna klär sig i västerländska märkeskläder. Jag tycker f ö det är lika absurt och sjukt när bekanta till mig förbjuds att ha röda kläder på sig för sin kristna kyrka för att det är en syndig färg...

• Märta81

"Kulturell grej" Fast man kan ju inte använda kultur som ett argument för att nedvärdera ngn, och det är ju faktist det det handlar om. Vi antar att hon är förtryckt och placerar henne därmed i en offerroll för att hon bär slöja. Vad ger oss rätten att höja oss själva och säga att vi minsann är fria människor på grund av den kultur vi lever i. Tror knappast att alla muslimska kvinnor lever i ojämställda förhållanden precis som knappast alla svenska kvinnor lever i jämställda förhållanden.

• Fofinha

Det här verkar eskalera lite väl. Uppfattar det som att TS tycker att slöjan är problemet och att den skulle "förstöra" den traditionella bröllopsbilden. Om det nu är någon man anser är så pass nära att hon ska bjudas så kan man ju faktiskt prata om detta med personen (som så många andra påpekat). Kan man inte ens ta upp en sån sak så kanske man ska låta bli att bjuda. Är lite typiskt svenskt att inte våga ta upp saker till ytan utan bara gå runt och ojja sig.

Håller dessutom med "Märta 81" om att vi lever i ett land med religionsfrihet, är man rädd att varenda kotte skulle bli muslim om man såg en kvinna med slöja eller? Nä, tror knappast det. Ska jag plötsligt inte få bära mitt kors runt halsen? Var går gränsen egentligen?

Nej, ett snack med kvinnan TS om dina tankar eller bry dig inte om att bjuda henne alls - inte så kul kanske att vara på en stor fest och inte vara välkomen (som man är) av bruden själv låter mindre bra...

• Dejli

Det jag verkligen skulle sätta ner foten emot är att dessa personer faktiskt i förlängningen påtvingar sin dotter ett äktenskap med en viss typ av man utan att hon får välja själv, och mamman använder slöjan som en del i utpressningen och som uttryck för deras nya "värderingar". Uppgjorda äktenskap och tvångsgifte i olika former är faktiskt brottsligt i Sverige.

Och nej, jag tror att väldigt många muslimska kvinnor har väldigt bra förhållanden. Det sitter som sagt inte i religionen i första hand. Om jag tror att de flesta shiamuslimska kvinnor i Pakistan lever i jämställda förhållanden med män som låter dem vara vilka de vill? Nej det tror jag inte, utan att ha vetenskapliga bevis på papper för det. Inte pga religionen utan pga kulturen.

För mig får man vara hur mycket muslim man vill. Jag för min del känner mest samhöre med buddhismen utan att för den delen var buddhist. Det finns mycket bra i islamismen också, och mycket dåligt i kristendomen. De flesta muslimer jag känner är dock inte bokstavstroende, utan förstår att koranen (liksom bibeln) är ett dokument över den tid då den skrevs, och tiderna förändras.

Vi behöver inte Bibeln/Koranen, eller Toran heller för den delen, som en lagbok, det har vi en "riktig" lagbok för nu. Tiderna och människorna förändras, och det är väl fantastiskt att vi nuförtiden har möjlighet att plocka bort de bitar som tillhör det förgångna och som inte är applicerbart i vår samtid?

Jag tror ju faktiskt att de urtida regler och tankegångar som står där fortfarande gäller de flesta, oavsett religion... Du skall icke stjäla, dräpa, sno grannens fru. Du ska ha respekt för dina föräldrar etc. Däremot känns det ju för de flesta i vår moderna värld lite smått medeltida att tolka "öga för öga, tand för tand" bokstavligen.

Jag tycker det är helt förkastligt att döma ut människor efter religionstillhörighet utan att ge individen en chans. Vilket denna kvinnas familj gör i allra högsta grad... Det är min ståndpunkt...

• Chris24

Jag fattar inte vart dottern tvingas o gifta sig pga mamman osv kommer in i bilden här? Står inget om det eller har jag helt missat det?

Håller för övrigt med Märta81 här, nej nej och åter nej. Det är ju inte pga slöjan du är vän med henne heller? Gör hon verkligen skada om du bjuder henne på bröllopet för hon bär slöja? Du kan va emot slöja, islam och du kan va emot hur allt sköts men om ni nu är goda vänner ska väl du o din familj kunna skjuta undan det åt sidan på ert bröllop om hon vill komma o fira er dag eller?

Vi ska gifta oss i en kyrka, där kommer och finnas kvinnor med slöjor då min blivande är ifrån Marocko och viss del av hans familj är troende även om min blivandes pappa inte är det, det är inget vi förbjuder o jag känner verkligen jag kränker dem om jag skulle gå emot det?

Du/Ni gör som ni vill ts men tänk tvärtom, om det va hennes bröllop o ni nu är goda vänner, hur skulle du känna dig om hon förbjöd dig o komma för du bär kors?

• Dejli

Det står i inlägg 9 på sida 1.

• Chris24

Jaha, förlåt.. nu läste jag den andra sidan också!

ts, tyvärr är det inget du kommer o ändra över en natt eller så med mamman o hur hon väljer att bära slöjan o varför. Jag tycker det är sorgligt att det är pga detta men vet att dem är otroligt otroligt stränga med just den biten mellan shia & sunni, sträcker sig långt bak tyvärr och krigmässigt osv osv.. gammal historia typ. Sorligt att hon strejkar med slöjan pga det med dottern då man vill bara ens bästa som förälder tror jag!

Ska erkänna att min mamma va emot min blivande i början för hon fick höra marocko o förknippade det direkt med muslim/islam och det va tufft i början, nu älskar hon honom för hon fick lära känna honom o se hur bra han behandlar mig o hur lyckliga vi är,därför vi gifter oss också men tyvärr är inte alla lika "enkla".. nu är ju min blivande inte religiös o kanske därför han döper sig för min skull men jag vet hur svårt andra kan ha det, katoliker eller muslimer ska ni veta ibland!

Men försök o prata med henne o se hur du kan nå fram o försök o förklara varför i lugn o ro sansat där hemma så kanske hon lyssnar o förklarar hennes mening och varför.
    Om det stör dig så mycket med att hon har slöja på ert bröllop vill säga.

• Johanna Lund

TS Jag tycker du ska prata med någon som känner både dig och den personen du ev ska bjuda.

Jag är absolut igen rasist med jag tycker inte man ska blanda religion, politik och vänskap. Det skapar bara missförstånd.

Om jag hade varit bjuden på ett bröllop i tex Jordanien och min vän hade bett mig att ha slöja på mig i moskén hade jag accepterat det. Men jag hade däremot också talat med henne om mina åsikter om att bära den utan att vara troende.

I judiska kyrkan måste alla män ha kippa troende eller ej.

Vad säger svenska kyrkan om att man har slöja i kyrkan?
    Vad vet jag.

Det enda jag vet är att här löser vi nog inte problemet utan bara förvirrar dig (kanske).
    Prata med din blivande och kanske någon på jobbet.
    Arbetskamrater bukar ha bra och fiffiga idéer dessutom känner de DIG.

• shakynose

Religonsfrihet behöver inte med nödvändighet innebära att en troende skall ha obegränsade möjligheter att demonstrera sin tro i alla offentliga sammanhang. Man kan respektera att andra människor är fria att tro på vad de vill och klä sig hur de vill, men man är samtidigt fri att välja bort dem på grund av deras ställningstaganden. Om man nu inte håller med dem. Om någon jag kände helt plötsligt började dyrka Satan och vägrade att tvätta håret så skulle jag antagligen inte bjuda denne på mitt bröllop. Enbart på grund av den nyfunna spiritualiteten och det synliga uttrycket för den. Och ingen skulle väl kalla mig rasist för det? Eller?

Religionsfrihet borde ju även innebära att man är fri att ta avstånd ifrån religion?
    Utan att bli anklagad för rasism?

• Aleta

Du blandar nog ihop mig med TS. Läs inläggen mer noggrant, det handlar inte om mitt bröllop.

Jag anser att jag inte behöver utsättas för andras religioner, sporter, fantasier eller vad det vara må i min privata sfär om jag väljer det. Vad en person gör i sin egen privata sfär är upp till dem så länge det inte är olagligt.

Alltför många kvinnor inom islam lever under förtryck även här för att vi är så himla tillmötesgående och inte vågar säga ifrån. Om islamisterna fick välja så skulle de leva enligt sharia även här i Sverige. Det finns faktiskt grupper som jobbar för det.
    Därför är det kanske inte så konstigt att TS reagerar starkt mot slöjan, i det här fallet bärs den ju inte ens pga religionen utan just för att sätta press på en ung kvinna och tvinga henne till något hon inte vill. Varför ska hon tolerera det?
    Tänk om det var du som hade en familj som ville tvinga dig att gifta dig med en man du inte ville ha? Skulle du då vilja att alla vänder ryggen till och låtsas som ingenting för att det är religion?
    När någon behandlas orättvist så spelar det inte någon roll vad det finns för bakomliggande orsaker. Det är fel. Vi är alla lika mycket värda, män som kvinnor och vi måste alla kämpa för att det ska vara så.

Märta81 skrev 2010-01-27 20:58:43 följande:
    Men jag fattar inte hur du kan tycka dig utsättas för hennes religion genom att hon bär slöja. Hon skadar väl inte dig? När det gäller hells angels, ja, det hade varit ohyfsat att klä sig i skinnpaj på ett bröllop om dresscoden är en annan. men jag tror faktist att det finns hells angelsmedlemmar som mycket väl kan läsa och förstå en dresscode och därmed skippa skinnpajen för en kväll.Och utsättas för en religion, vad menar du? Vi har religionsfrihet vilket innebär att vi får fritt får lov att välja vad vi ka tro på, men detta innebär också att vi får lov att accceptera vad andra tror på.Det jag blir skraj över är att du inte kan bortse från att hon bär slöja för att det inte stämmer överens med dina värderingar.Ska man skippa att bjuda personer som inte tycker likadant som en själv?
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.