• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Emmz

anne på grönkulla skrev 2010-01-29 10:11:03 följande:

Jag tror att vi alla är överens om att 1) TS har möjlighet att bjudaa dem hon vill ha där och 2) tvångsäktenskap bör bekämpas samt 3) att det finns tilläfllen då man måste kunna identifera sig för myndgiheter. Jag försöker sen resonera om vägarna att konstruktivt uppnå de 2 senare målen och personligen tror jag inte att svepande förbud mot muslimska huvuddukar är en framgångsrik väg.
    Tack för dina kloka och balanserade inlägg anne på grönkulla. Jag skriver under på samtliga ovanstående punkter. Nivån på den här debatten gör mig i övrigt ganska mörkrädd.

Tydligt är att den här frågan rör upp så mycket känslor att det verkar vara svårt för många att vara nyanserade i sina tankegångar. Det sorgliga är ju också att jag tror att ett enda samtal med en kvinna som frivilligt bär huvudduk skulle ändra på mångas inställning i den här frågan och kanske få den att framstå som mindre svart/vit.

Det är lätt att sitta hemma och muttra, svårare att aktivt söka kunskap och tala med de kvinnor som det faktiskt berör. Om man riskerar att mista en gammal och kär vän för att man inte vågar fråga eller närma sig det som man tycker är ett problem så tycker jag det är väldigt sorgligt, och mest för en själv.
  • Aleta

Vi kanske ska skilja på huvudduk och burka/niqab/rånarluva/skidmask.

Med andra ord, skilj på religion och sak!

Dessutom är utbildning egentligen det enda sättet som man kan förändra världen på. Det är skrämmande att vi idag i Sverige tillåter religiösa friskolor där barnen får lära sig att mannen är kvinnans överhuvud som tar alla beslut samt att kvinnans roll är att stanna i hemmet.
    Snacka om att överge en massa barn, både tjejer och killar!
    Allt för att man är rädd för att kallas rasist eller för att man vill vara politiskt korrekt. Hemskt!

Alla religiösa friskolor samt all religiös påverkan ska vara förbjuden i skolorna oavsett religion tycker jag.

• Aleta

Jag kan dessutom rekommendera boken "Huset vid Moskén" av Kader Abdolah. Den är slut på förlaget, men går säkert att låna på biblioteket.
    Den är oerhört välskriven och ger en inblick i en muslimsk, troende familj. Det hela utspelar sig runt omkring den iranska revolutionen.
    Mycket bra bok även om man inte är intresserad av ämnet!
    Den gick som radioföljetong i höstas, så någon kanske har hört den?

• Oktoberbrud2010

Min personliga reflektion är att hade någon av mina föräldrars och mina vänner valt att utöva utpressning mot sin dotter (eller son) för att försöka tvinga vederbörande in i ett äktenskap de inte vill ha, så hade jag valt att säga upp bekantskapen.

Jag vill inte umgås med utpressare, tycker det visar på karaktärsdrag som jag finner högst osympatiska. Och jag hade nog inte kunnat hålla tyst utan sagt det till personen i fråga. Mina föräldrar hade fått ta det... och jag hade nog haft ett och annat ord att säga till dem också om de fortsätter umgås med folk som är kapabla till såna saker.

Däremot tror jag inte att muslimska kvinnors vardag i Sverige blir lättare för att vissa väljer bort dem på grund av deras klädsel. Visst symboliken av förtryck finns där, men dessa kvinnor är ju så mycket mer än sin huvudduk. Och skulle det verkligen vara så att de blivit påtvingade huvudduken av släkt, make eller någon annan så blir det ju deras situation definitivt inte bättre av att andra vänder dem ryggen. Ska de bli straffade för att de blivit förtryckta??

• Gnistra mera

Mycket intressanta diskussioner! Jag har mycket jobb att göra så jag hinner inte svara på allt men jag får väl försöka göra nån typ av summering?

Ni som retar er på det här med slöjan på foto. Allvarligt talat ? vilken sak att hänga upp er på!
    Jag tycker att slöjan och dess budskap är fel, det är en symbol för sådant jag opponerar mig emot. Därför vill jag väl knappast ha den symbolen på mina bröllopsfoton. Lika lite vill jag det, som jag vill ha en person med bandidos-, hakkors-, nazist- eller satanist- symboler. Dom bär väl symboler för dom tror på dem, inte betyder det att jag vill associeras med deras symboler eller ha dem på mina bröllopsfoton. För mig är det samma sak med slöjsymbolen.

Sen är alla dessa ?rasist? påhoppen så löjliga och fyllda med okunskap så att jag saknar ord. Tron och sjöjan har inget med ras att göra. Begreppet rasist används tyvärr ofta som ett vapen bara för att demonstrera. Lär er vad vissa ord betyder innan ni börjar slänga ut dem ur käften.
    Jag har många vänner och bekanta som är muslimer och de är bjudna på bröllopet, dock är inga extremister eller utpressare välkomna.

Jag har inga problem med att vara professionell, bekant eller vänlig med kvinnor med slöjor, men jag är inte intresserad av att försöka utveckla en djupare vänskap- för jag tycker de skickar ut ett budskap som jag inte står för.

Detta retar säkert gallfeber på vissa av er, men det är bättre att veta vart man står än att hyckla. Man väljer väl sina vänner utifrån egna preferenser.

Problemet för mig är nu att hon är vän till familjen också, och det berör inte bara mig.
    Jag har tyckt om kvinnan i fråga jätte mycket förr. Men sedan hon började med sina (i mina ögon) extremist handlingar känner jag att jag har svårt att fortsätta min vänskaps relation till henne.

Genom att läsa alla diskussioner känner jag ännu starkare att jag personligen INTE vill ha henne vare sig på bröllopet eller som vän så länge hon håller på med sina extremist idéer. Men problemet för mig kvarstår om hur jag hanterar det praktiskt.

För övrigt är det bara intressant att läsa alla andra diskussioner och olika åsiker som har dykt upp.

• shakynose
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-01-29 11:13:38 följande:
    ...
    Däremot tror jag inte att muslimska kvinnors vardag i Sverige blir lättare för att vissa väljer bort dem på grund av deras klädsel. Visst symboliken av förtryck finns där, men dessa kvinnor är ju så mycket mer än sin huvudduk. Och skulle det verkligen vara så att de blivit påtvingade huvudduken av släkt, make eller någon annan så blir det ju deras situation definitivt inte bättre av att andra vänder dem ryggen. Ska de bli straffade för att de blivit förtryckta??
    Nej, men så länge de hävdar att de gör det av egen fri vilja så måste man väl kunna kritisera deras val, om man nu tycker att det de gör av egen fri vilja är helt uppåt väggarna fel?
  • Sebastiána

Gnistra mera: det kan hända att du skrivit det tidigare i tråden, men vad säger dina föräldrar/övrig släkt?

• wedding1

Gnistra mera skrev 2010-01-27 15:31:33 följande:

Jag tror att det är huvudduk och inte heltäckande slöja men jag får ändå bilden framför mig att det är ett stort svart spöken laban som kommer sväva omkring...
    Det absolut behöver inte vara svart spöke, slöja kan se väldigt finnt ut och kan vara i olika färger.
    Ser inga problem att bjuda henne, du kan ju inte veta om någon av gäster ska se annorlunda ut, plötsligt blev någon hippi...insida som räknas.
  • shakynose
    Emmz skrev 2010-01-29 10:42:48 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-01-29 10:11:03 följande:Tack för dina kloka och balanserade inlägg anne på grönkulla. Jag skriver under på samtliga ovanstående punkter. Nivån på den här debatten gör mig i övrigt ganska mörkrädd. Tydligt är att den här frågan rör upp så mycket känslor att det verkar vara svårt för många att vara nyanserade i sina tankegångar. Det sorgliga är ju också att jag tror att ett enda samtal med en kvinna som frivilligt bär huvudduk skulle ändra på mångas inställning i den här frågan och kanske få den att framstå som mindre svart/vit. Det är lätt att sitta hemma och muttra, svårare att aktivt söka kunskap och tala med de kvinnor som det faktiskt berör. Om man riskerar att mista en gammal och kär vän för att man inte vågar fråga eller närma sig det som man tycker är ett problem så tycker jag det är väldigt sorgligt, och mest för en själv.
    För min del har det blivit lite tvärtom: Förut hade nog jag också varit väldigt hård mot TS och tyckt att hon var väldigt trångsynt, men sedan jag börjat arbeta med både yngre och äldre kvinnor som både frivilligt och mindre frivilligt bär slöja varje dag så tycker jag att det finns skäl att ta ställning även som utomstående.
    Jag har personligen ingenting emot religionen islam, eller kvinnor i slöja för den delen. Folk får klä sig hur de vill och tro på vad de vill! Men lika väl som de har rätt att markera sina åsikter eller värderingar så har andra rätt att ta avstånd ifrån dessa om de tycker sig ha skäl till det.
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.