Manlig tärna?
Kan man ha en manlig tärna?
Om man kan det, då min bror om han nu vill, är det dumt om min syster inte fick vara med?
Kan man ha en manlig tärna?
Om man kan det, då min bror om han nu vill, är det dumt om min syster inte fick vara med?
Manlig tärna blir ju lite svårt va? Däremot kan du ju ha en marskalk som står på din sida.
Var en sån här tråd här för ett tag sedan, som jag inte kan hitta nu... Åsikterna där gick isär, men själv håller jag med Märta81. En kille kan inte vara tärna, utan är då marskalk. Att kalla en kille tärna är som att säga ett en kille är lärarinna eller sjuksköterska i mina ögon/öron.
www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3584545.html
diskuterar man lite sådant. Jag kommer ha en manlig tärna som också är engelskman så jag kallar honom för min bridesman :P jag tycker du kan kalla honom vad du vill. Min heter tärna även på svenska då det rä min sida han står på, marskalk är ju på min m2b sida så vi vill skilja på det så folk förstår vem som tillhör vem så att säga.
Det var den tråden jag letade efter.
Varför kan inte en marskalk stå på brudens sida??
Spelar det någon roll vad det heter? Jag ska förhoppningsvis också ha en kille med i mitt följe :)! Tärna, marskalk, bridesman det är ju bara en massa olika namn.
Tycker du ska fråga honom! Vad man kallar det tycker jag inte är väsentligt, vill du ha honom vid din sida så ska du ha det. Tycker inte man ska följa traditioner för traditionernas skull om det inte fyller något syfte. Det där med din syster kan ju vara känsligt, men det är bara du som vet hur ditt förhållande till dina syskon är och om det kommer bli konstigt. Varför inte fråga båda annars?
Och btw, en manlig sjuksköterska heter forfarande sjuksköterska ;)
Det där med sjuksköterska stämmer inte, men annars är jag överens med dig. Vissa saker har en manlig och en kvinnlig benämning. Tärna och marskalk är ett sådant exempel.
Sjuksköterska är det dock INTE. Sjuksköterska är en yrkestitel och dessutom ett legitimerat yrke. Det finns manliga sjuksköterskor, precis som det finns kvinnliga läkare (man säger inte läkarinnor heller.) Sjukskötare är den benämning som många felaktigt använder om manliga sjuksköterskor, men det är inte samma sak!