• Skimmra

Hur tjockt är 300 g papper?

Hej!

Jag tänkte beställa våra inbjudningar från optimalprint och i produktspecifikationen står det att det är 300g-papper som används. Ni som kan lite mer om sådant här, hur tjockt är det? Är det som "vanligt" utskriftspapper eller tjockare så att pappret, om vikt, står upp av sig själv? Vi kommer att ha ett A4 som är vikt till A5.

Tacksam för svar från kunniga pysslare

• Svar på tråden Hur tjockt är 300 g papper?
  • Sebastiána

Det beror på hur poröst respektive luftigt pappret är. Det bästa är att känna.

• Kirsto

300 g är kraftigt papper som säkert står själv bara det har balans. Vanligt skrivarpapper är 80 g.

• Kirsto

Just ja, ska ni använda pappret i printern? De flesta hemmaskrivare klarar inte så tjocka papper, så kolla upp det innan ni köper det i så fall.

• Skimmra

Ok, tack för svaren! Nej vi skall beställa från internet, färdigtryckta med text och allt, är inte så pysslig av mig

• UBW

Vi fick våra inbjudningar från Optimalprint i söndags. Jättenöjd! Fint tjock papper som definitivt står upp.

vad har du för motiv??

• Skimmra

Vi kommer nog att välja ID 1462. Vilket ID har ni valt?

• Kirsto

Skimmra: Jag fattar ju det när jag läser lite noggrannare. Var lite för snabb (eller slarvig) där.

• UBW

ID 1462??
    jag kan inte söka på det?? Har inte tänkt på om vårt motiv har ett särskilt nummer.

• UBW

Vad lustigt!! nu kollade jag på det motivet vi valde och då visar det sig att det är just 1462!!
    Vilket sammanträffande!
    Vi tryckte texten i blått och skrev ut en inlaga från datorn på ett lite silverskimrande papper.
    Idag fick gästerna inbjudningarna i brevlådan och det är redan flera som hört av sig och sagt att de var fina!

• Skimmra

Jag som är helt nybörjare på detta, vad är inlaga? Bara ett papper man lägger in med lite mer info eller binder man ihop det på något sätt? Vad står det på er inlaga?

• Skimmra

Kul att ni hade valt samma design Jag tyckte att den var fin och "ren" med bara bladen. Vi kommer att ha svart text och bladen i grönt (kanske inte ens finns en annan färg på bladen...)

• UBW

Jag inte heller så inne på det här. Jag tror i alla fall att det heter så.
    På "inlagan" har vi kort info om rekommenderat boende och kontaktuppgifter till våra toastmasters.

Sen har vi en hemsida där vi samlar all information om bröllopet.

• Skimmra

Har ni betalt för hemsidan eller har ni gjort den själva? Vi funderar också på att ha all info på en hemsida, mer eller mindre alla våra gäster har ju tillgång till dator och internet men jag vet inte riktigt var man kan sätta upp en smidigt utan att betala så mycket för det.

• UBW

Ja, det är väl bara min gamla farmor som aldrig har använt en dator... :- )
    Vi använde en gratis-sida "weddingannouncer", enkelt och bekvämt.
    Hade tänkt göra en helt egen sida men vi kom i tidsnöd...

• Skimmra

Men det låter ju kanon! Tack för infon och tipsen, det med en inlaga kanske vi snor Lycka till med bröllopet!

• Cantaton

Jag beställer alltid mina visitkort från Optimalprint, och är alltid nöjd Får alltid leveransen snabbare än utlovat också! 300g är tjockt, det lär stå av sig självt

• Skimmra

Kanon! Då känner jag mig lugn och kommer beställa dem inom kort, spännande !

Svar på tråden Hur tjockt är 300 g papper?