• flinga 2010

Ateist och kyrklig vigsel?

Är du ateist, men har ändå av olika anledningar valt att gifta dig i kyrkan alt. ha en prästvigsel på annan plats?

Vi har en underbar präst i släkten, men det känns inte helt bra eftersom jag inte är troende.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Ateist och kyrklig vigsel?
  • ekoreko

Jag ar inte heller troende, men anser anda att jag har ratt att gifta mig i kyrkan for den ar en del av vart kultur arv. Fast det ar ju inte sakert att prasten kanner lika dant, sa du borde nog ha ett rakt och arligt samtal med honom innan. Jag tror inte det ar sa ovanligt nu for tiden. Lycka till!

• Kjell Präst

Jag har svarat i prästtråden. Som svar till ekoreko: visst har man rätt att vigas i kyrkan så länge man håller sig till det kristna ritualet (och är medlem i kyrkan förstås)

• mrsJR

Jag tycker väl egentligen att det är konstigt att man vill gifta sig i kyrkan/med präst som man inte är troende. Lite som att gifta i en synagoga om man inte är jude. Att avge löften inför Gud, sjunga psalmer och lyssna till bibelns ord borde väl kännas lite fel om man inte tror på gud. Man kan göra en borgerlig ceremoni som är minst lika fin och högtidlig men som mer passar det man tror (eller inte tror) på.

Jag håller inte med ekoreko om att man har rätt att gifta sig i kyrkan för att den är en del av vårt kulturarv. Man skilde kyrkan från staten just för att skilja religionen från det statliga.

• Oktoberbrud2010

Min sambo är ateist men kommer ändå att gifta sig i en kyrka, av den enkla anledningen att det är viktigt för mig. Hade jag inte varit troende hade han nog föredragit en borgerlig vigsel.

• rottizz1

Är ateist men gifte mig i kyrkan. Dels för att min man ville det men faktiskt oxå av praktiska skäl. Ville egentligen gifta mig ute, på en strand men då man inte rår över väder o vind fick det bli i kyrkan. Sorgligt men sant....

• flinga 2010

Jag är väldigt splittrad i frågan. Men jag känner nog att i mitt fall så sviker jag mig själv om jag står och ger löften inför gud.

Om min blivande skulle tycka att en kyrklig vigsel var det enda alternativet så skulle jag kanske tänka om.

Tack för era svar!

• Fofinha

Håller helt med dig här. Jag ska själv gifta mig i katolska kyrkan eftersom jag är troende, men inte min blivande. Hade jag inte varit troende så hade det blivit borgerligt. Att båda skulle stå och svära inför en Gud man inte tror på tycker jag personligen känns fel, men om iaf en av personerna är det så ok...

mrsJR skrev 2010-01-29 21:32:36 följande:
    Jag tycker väl egentligen att det är konstigt att man vill gifta sig i kyrkan/med präst som man inte är troende. Lite som att gifta i en synagoga om man inte är jude. Att avge löften inför Gud, sjunga psalmer och lyssna till bibelns ord borde väl kännas lite fel om man inte tror på gud. Man kan göra en borgerlig ceremoni som är minst lika fin och högtidlig men som mer passar det man tror (eller inte tror) på.Jag håller inte med ekoreko om att man har rätt att gifta sig i kyrkan för att den är en del av vårt kulturarv. Man skilde kyrkan från staten just för att skilja religionen från det statliga.
  • Besservvisser

Oj! Det är värsta hyckleri om man är icke-troende och skall ha en kyrklig visel!

Svar på tråden Ateist och kyrklig vigsel?