• MrsMuffin

Thailand januari 2011...

Vi hoppas på att kunna åka till Thailand på bröllopsresa/familjeresa i dec/jan nästa år.. Ngn Thailandkunnig som vet ungefär när vi bör boka, priserna brukar väl höjas rätt rejält mot hösten???

Har ngn tips på bra, barnvänliga och shoppingvänliga (hehe) resmål?? Är jättetacksam för svar!!! Vi kommer åka med en fyraåring och en soon-to-be-treåring.

• Svar på tråden Thailand januari 2011...
  • ThereseStefan

Hej. Vi bokade för några veckor sedan med Ving. Dock kunde vi bara boka platserna på planet då de inte har fått ut priserna för december 2010. Vi kommer vara borta fyra veckor vilket innebär att vi kommer hem den 15 januari 2011. Så ni kan säkert höra efter på resebyrån om ni kan boka platser, dvs om ni ska åka med charter.

• MrsMuffin

ThereseStefan: Har ni bokat hotell lr fixar ni boende där nere?? Vi har barn, så vi vill ha det lite ordnat sådär...kanske inte direkt en bungalow om du fattar. De är rätt små, så vi funderar på att åka via ett resebolag och bo på samma hotell lr kanske två olika. Vart skall ni?? TACK för svar!

• ThereseStefan

Vi åker charter som du kanske förstår. Ska till Karon beach för fjärde gången. Älskar Phuket :)
    Kommer att boka boende så snart de får ut priserna. Fick meddela Ving detta när jag bokade platserna på planet. Det är inte så svårt för vår del att veta vilket hotell vi vill ha eftersom vi bott där tidigare.
    Vart vill ni åka? Första gången?

• MrsMuffin

Ja, aldrig varit där. Funderar på Phuket då vi hört att det är barnvänligt men samtidigt shopping- och partajvänligt hähä. Har du ngt bra hotell att rekommendera?? Om man bokar nu, när betalar man resan då??? Vi gifter ju oss till sommaren och har såklart massvis med utgifter i samband med det...men det vore så nice att boka.

• ThereseStefan

Vi har alltid bott på Karona resort and spa vilket ligger perfekt. Nära till ett mindre centrum som tillhör Karon samt nära Kata. Dock är Karon besch kanske inte det bästa stället om ni har små barn, då stranden inte är långgrund. Det blir gärna höga vågor och starka strömmar. Vill ni ha lite fart och fläkt men ändå en bra strand är ju Kata beach som gjort för branfamiljer. Sedan har ni både Kamala och Bang tao beach som är till för branfamiljer men det är minder liv runt omkring.

Vi bokade platserna för kanske fyra-fem veckor sedan och betalade in 4000kr för två veckor sedan. Sedan betalar man resterande belopp ungefär en månad innan avresa.

Fråga bara om det är något annat du vill veta :)

• MrsMuffin

Vad spännande det låter...iii! Har tusentals frågor, men skall inte besvära dig med alla haha. Är shoppingen bra i Phuket?? Hur billigt är det med middag etc? Thailand är verkligen ett drömresmål för oss....vore så enormt kul att åka. Resan blir som en bröllopsresa fast med kidsen med. Skulle vilja åka minst två veckor. Åh vad härligt.

• ThereseStefan

Jag ni ska definitivt åka minst två veckor. Vi åker vår femte resa i rad till Thailand :)
    Vi började med att åka på tvåveckorsresor men denna gången blir det fyra.

Det finns ett bra utbud av shopping. Dels på marknaderna då det är kopior som gäller. Om ni sedan tar en tuk-tuk eller buss till Central festival hittar ni märkeskläderna till oftast bra priser.

Matpriser finns alltifrån några kronor till hundrakronors klassen.

• TheSecret

Hejsan!
    Vi är en familj med två barn och vi ska boka resa till jan -11. Vi kommer göra det så fort vi har pengarna i hand vilket inte dröjer så länge till.
    Vi har fått tips från en annan barnfamilj att åka till Ao Nang som ligger i krabiprovinsen. 1-2 timmar med båt från Phuket halvön. Ao nang är ett relativt lugnt ställe, precis vad vi söker och vill man ha lite livligare någon dag så är det bara att hoppa på båten och åka över. Runt Aonang finns många mindre öar som man åker ut till med longtailbåtar och dessa öar är fantastiskt vackra! Se bilder på www.thailandsbilder.com tror jag sidan heter.
    Vi kommer boka flygstolar med fritidsresor och boka hotell separat, man kommer billigt undan då. Eller billigare. Det är tydligen ganska enkelt att få hotell på plats sas. Men vi bokar det nog i förväg ändå fast med hotellet direkt om du förstår.

Hoppas detta hjälpte till lite...

Lycka till

• Snufflan

Har precis kommit hem från Thailand och vi flög med fritidsresor och kommer aldrig göra det igen. Ska ni boka flyg så gör det med Thai Air.
    Gissa själv hur kul det är att sitta i en grisbuss i 11 timmar, sätena är som sten, det är trångt (jag är 160cm) det går inte att röra sig, maten kan du med nöd och näppe få i dig, finns inget utrymme alls för att kunna röra armarna, det finns 4 toaletter så kö är att räkna med.

• TheSecret

Snufflan:
    Nu blir jag orolig, vad menar du? Satt ni så på planet?? Vad va det för ett plan? Vi ska ha 2 barn med oss oxå. Hade ni enbart flygstolar? Var i Thailand var ni?

• ThereseStefan

Jag har alltid åkt charter till Phuket men då har vi bokat säten nästan längst bak i flyget, då man kan sitta två och två. Lite mera utrymme att röra sig på med tanke på att gången är lite bredare där. (Beror naturligtvis på flygplanstyp) Nära till toaletten brukar det också vara. Platserna med Ving kostar ca 400kronor T/R, värt vart enda krona.

• moule

Vi flög med fritidsresor till thailand förra året, var superbra! Omtänksamma, bekväma säten, bäst benutrymme i klassen.. Super! =)

• Snufflan

Vi flög med en Boeing 767, kan ej rekommenderas. Vi satt näst längst bak så det var ett jävla spring med flygvärdinnor och gången var då inge bredare där än framme i planet så min man fick en knuff varje gång nån gick förbi, inte lätt att sova då.

Ska ni flyga så lång som 10-12 timmar se till att det minst är en boeing 747 ni flyger med och inget mindre.

Men vi är alla olika det finns dom som tycker att grisbuss är super att flyga med men jag kommer aldrig nånsin göra det igen. Kommer enbart att boka reguljärflyg hädan efter.

Svar på tråden Thailand januari 2011...