• neige

Färgexplosion?

Hej,
    Jag var från början inne på att allt jag bar skulle gå i vitt. Klänning, slöja, smycken blommor och skor.

Vändningen kom när jag hittade ett par jordgubbsröda skor som bara kändes för rätt för att ignorera, och nu är jag mer inne på att alla detaljer sjuder av färg. Hade tänkt röda skor, mörkblå örhängen, och blommbukett med röda, gula och blå blommor. (Se fotomontage i mitt galleri.)

Tror ni att det kan funka eller blir det för mycket?

Hade tänkt dukning i samma tema med mörkblå löpare och blommor i samma färger som buketten, men allt övrigt i vitt.

• Svar på tråden Färgexplosion?
  • varelse

Hej!

Du behöver göra ditt galleri synligt. Just nu kan man bara se din presentation och din gästbok!

• neige

Tack för tipset! Tror att det ska vara synligt nu. Är fortfarande en liten gröngöling här ;)

• Trasan99

Syns fortfarande inte....

• Happyeverafter

Ser inga bilder men jag tycker att det låter jättesnyggt! Blått och rött gör sig väldigt bra tillsammans på blommor!

• neige

Har ändrat en inställning till. Så om jag har tur så kan det vara synligt nu. Men det är mest en bild med lite färgklickar gjord i photoshop för att få en idé.

Happyeverafter: Buketten du har på din bild ser väldigt vacker ut! Det är lite den "glödande" känslan jag skulle vilja ha med.

• MochA

Tänker att det i så fall kanske blir snyggast om du håller dig till samma röda och blåa färg du redan tagit in i buketten. Den röda färg du har på skorna och den blå på örhängena kan vara samma färg som de röda och blå blommor du vill ha i din bukett tillsammans med de gula. Tror att det kan bli riktigt snyggt då, även omjag kanske är mer vit av mig.

Vilken årstid gifter ni er? Jag tycker det är ganska avgörande för färgvalet.

Titta gärna in på maxiander.blogspot.com/ och inspireras om du vill!

Hur kom det sig att du ändrade dig från vitt till ett helt färggalleri?

/ maxiander.blogspot.com/

• 20th century fox
    neige skrev 2010-02-01 00:04:42 följande:
    Hade tänkt röda skor, mörkblå örhängen, och blommbukett med röda, gula och blå blommor. (Se fotomontage i mitt galleri.) Tror ni att det kan funka eller blir det för mycket?
    rött, gult och blått i kombination är en klassisk kombination av grundfärgerna enligt ittens färglära, så visst funkar det färgmässigt.
    Personligen är det inte min favoritkombination men om du gillar det så kör på det. Känns som att det blir lite kul, trendigt och attityd med så starka klara färger.

Jag tänker på konstskolan bauhaus när jag ser dessa färger!
    Och konstnären mondrian!

www.artchive.com/artchive/m/mondrian/mondrian_composition_a.jpg.html
  • passionsblomman

Jag tycker det låter jättehärligt med dina röda skor och en riktigt glad och ärtig dukning.
    Håller du dig strikt till dessa färger kommer det att funka utmärkt.
    Man jobbar ju med färger antingen mor en harmoni eller en kontrast. Kontraster skapar spänning och en livlig känsla, medan färger som harmonierar och ligger nära varandra ger en soft och mjuk känsla.

Det är ju väldigt vanligt med de cremiga eller rosa superromantiska tonerna just till bröllop, så som florist tycker jag det är uppiggande med någon som faktist äljer något helt annat.

Det som inte blir så lyckat är ju om man tror att man väljer en sak och så skapar något helt annat. Du vill ju att det ska spraka och vara lite "god damn" över det hela. Jättekul!

Om du skulle känna att du vill tona ner kontrasterna en liten smula så är det klokt att tillexempel välja en mer orange än gul ton som ena färgen, då orange ligger närmre röd. Men vill du ha mesta möjliga effekt så tar du gul.

Svar på tråden Färgexplosion?