• Aleta

Vad vill ni ha för information från kyrkan ni ska gifta er i?

Hej alla!

Jag ska skriva ihop ett informationsblad till brudpar som vill gifta sig i vår lokala kyrka.

Vad skulle vara bra att ha med?
    Jag tar hemskt gärna emot förslag på vad ni tycker att det borde stå i ett sådant blad. Vad funderar man över?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad vill ni ha för information från kyrkan ni ska gifta er i?
  • Duchess

Åh, en tråd för mig! Kanske något om t ex:

* finns det bestämda vigseltider?
    * hur tidigt får man boka kyrkan?
    * dekoration av kyrkan - är det tillåtet/möjligt?
    * får man själv välja präst?
    * brudöverlämning - tillåtet eller inte?
    * hur många ryms i kyrkan?
    * hur fungerar det med musiken? (psalmer, solosånger, kompar kantorn solisten mm)

Det var några saker jag kom att tänka på såhär på kvällskvisten...

• Jessika81

Många spörsmål är ju allmänna och gäller alla kyrkor, du kanske tänkte besvara sådana också?
    Kolla prästtråden för frågor som är lika oavsett kyrka dvs
    -får man välja präst
    -får man välja kantor
    -kostar det något
    -måste man ha tre psalmer etc etc...

Sen vill man kanske veta för just den kyrkan
    - om det är ok att kasta ris
    - om det finns någon brudkrona att låna
    - om prästerna i denna kyrka accepterar amerikanska seder
    - om det finns något rum i anslutning till vapenhuset där man kan gömma sig medan folk går ut :)

Kommer inte på mer just nu men det finns säker tips i prästtråden :) Där är det många som frågar saker

• Project Love

Det kan också vara bra att veta

- om kyrkan har någon särskild policy för fotografering - av gästerna och/eller inhyrd fotograf
    - om och när planeringsmöte sker med prästen före vigseln

• Aleta

Vill man veta något om kyrkans historik tror ni?

• Ergilwen

En liten kort beskrivning av kyrkan med historik vore nog inte helt fel...

• Aleta

Det finns en specialskriven bröllopsmarsch till kyrkan, det kanske man vill veta också?

• Soldemor

Om det finns någon musikpolicy i församlingen, dvs om församlingen tillåter cd-musik under gudstjänsten, samt om det kostar något för paret om musikern sjunger solo. Det är väldigt olika har jag märkt.

• Aleta

Bra!

Jag våndas lite över vad jag ska skriva angående brudöverlämning. Jag är själv väldigt starkt emot det, men jag vet att prästen har gått med på det mot påtryckningar.
    Kan man avråda i ett informationsblad? Jag tycker inte om förbud, men det känns lite olustigt om det skulle förekomma i den kyrkan faktiskt.

Soldemor skrev 2010-02-09 15:49:30 följande:
    Om det finns någon musikpolicy i församlingen, dvs om församlingen tillåter cd-musik under gudstjänsten, samt om det kostar något för paret om musikern sjunger solo. Det är väldigt olika har jag märkt.
  • Soldemor
    Aleta skrev 2010-02-09 15:55:26 följande:
    Bra!Jag våndas lite över vad jag ska skriva angående brudöverlämning. Jag är själv väldigt starkt emot det, men jag vet att prästen har gått med på det mot påtryckningar.Kan man avråda i ett informationsblad? Jag tycker inte om förbud, men det känns lite olustigt om det skulle förekomma i den kyrkan faktiskt.
    Kan man väl alldeles utmärkt göra! Och du kan (med tanke på dina välformulerade svar i trådar relaterade till ämnet) säkert få till det på ett bra sätt!
  • Aleta

Tack.

Soldemor skrev 2010-02-09 15:59:21 följande:
    Kan man väl alldeles utmärkt göra! Och du kan (med tanke på dina välformulerade svar i trådar relaterade till ämnet) säkert få till det på ett bra sätt!
  • moule

Kan även vara bra att upplysa om blanketter som ska in, tex vigselblankett, hindersprövning osv.

• Aleta

Ja, det har du rätt i, annars blir de inte gifta!

moule skrev 2010-02-09 16:07:52 följande:
    Kan även vara bra att upplysa om blanketter som ska in, tex vigselblankett, hindersprövning osv.
Svar på tråden Vad vill ni ha för information från kyrkan ni ska gifta er i?