Tänka på vid val av amatörfotograf???
Precis som rubriken låter, undrar jag vad man skall tänka på när man anlitar en fotograf till bröllopet?? Några tips??
tack på förhand..
Precis som rubriken låter, undrar jag vad man skall tänka på när man anlitar en fotograf till bröllopet?? Några tips??
tack på förhand..
Menar du en som ska vara med hela dagen?
Jag tror det är viktigt att man skriver nått sorts kontrakt på det man kommer överrens om med fotografen.
Att det finns med vilka bilder som ska tas, summan för jobbet, hur det ska betalas osv.
Sen ska man ju också be att få kolla fotografens bilder, särskillt då från olika bröllop i olika miljöer så man se om det är det man önskat sig.
Vi har precis valt en fotograf till vårat bröllop så vi ska ta och skriva nått sorts avtal och sen träffa på riktigt innan bröllopet så man ser vad det är för typ och som sagt får se lite bilder.
Lycka till!
Jag som fotograf skulle tycka det var oerhört viktigt att du/ni tänker på vilka bilder ni vill ha.
Att ni/du skriver ner en lsita på var, vilka bilder osv.. tex
Hos frisören, vid påklädning. Sminkning...
Bild på ringarna, Ingång, vid altaret, försa kyssen, utanför, osv...
På festen, alla som håller tal, middagsgästerna. Skålen, uppskärning av tårta, brudvals , ja du kan säkert komma på mer.
Var sedan också noga med när fotografen skall komma hur länge denne skall stanna, vad det kostar. Hur många bilder du får. hur du får bilderna. På cd om det är låg eller högupplösta bilder.
Hur du får använda dessa bilder tex på nätet, för man kan ju tro att du betalar och då äger du dem, men så är det inte. Fotografen äger alla bilder.
kolla gärna om fotografen har någon backupplan om han blir sjuk eller om kameran går sönder. dubbla kameror är ett minimum.
Fråga hur bildfilerna hanteras med säkerhetskopior och förvaring så era bilder inte försvinner om tex en dator stjäls hemma hos fotografen.
Kolla om fotografen har en plan om det skulle regna massor vid utefotografering.
Kommer fotografen ensam eller kommer en assistent med.
Vilken storlek kommer bilderna att levereras i, går de att förstora vid utskrift upp till A4 eller A3.
Kommer ni att få ett kvitto på jobbet.
Skriv ut och ge den här till honom/henne! www.brollopsguiden.se/planering/fotochecklista.pdf
Vilken bra lista!
Nån som kan komma på nåt som saknas?
Tack så hemskt mkt för alla råd och tips.. :) Listan är toppen.. :)
En sak förstår jag dock inte. Är det bättre att få bilderna på skiva eller färdigutskrivna? Spelar det någon roll?
Indii - spelar väl ingen roll se bara till att de är utskrivningsbara från skivan, annars kan ni glömma att det blir bra kvalité om ni själva ska göra det, så ni inte blir lurade menar jag och vilket inte många känner till. Det krävs STORA bilder om de ska bli bra förstoringar.
Nackdel med skiva: Risken att de sparas som låg kvalitet, alltså lågupplösta för att få plats.
Fördel med skiva: Ni kan själva framkalla hur många bilder som helst, om ni inte får en skiva med bilderna osv har ni ju bara de bilder som ingår (glöm inte att fråga om antalet bilder som ingår!).