• Vi 3

Överraskningsbröllop

Vi ska ha en stor fest i sommar för att fira våra födelsedagar. Vi har då tänkt att överraska med att gifta oss. Vi har informerat våra föräldrar och syskon, så att det inte blir ngn jättechock för dem.

Min mor har då erbjudit sig att betala maten för det gjorde hon till min brors bröllop. Vi har fixat lokal och upplägg innan och är väldigt nöjda med det.

Jag har bara tänkt gifta mig en gång, och vill såklart vara fin och ha en brudklänning. Vi vill även tillbringa natten på hotell för att få vår bröllopsnatt. Frågade mor min om hon kunde vara barnvakt åt vår dotter på natten. Svaret jag fick var:
    "Ni får väl ändå bestämma er om ni ska ha ett bröllop med fest, eller en fest med ett bröllop".

Är jag självisk som vill ha min bröllopsnatt? Som jag känner nu får dottern åka med på hotellet, för det känns supertrist att åka hem efter festen.

• Svar på tråden Överraskningsbröllop
  • mrs Löf

Blä vilken inställning!
    Hur gammal är dottern?
    ifall hon går på dagis/skola Finns det ingen dagis/skol-kompis vars föräldrar ni känner men inte skall komma på festen som kan låta henne sova över?
    I annat fall, boka hotel, ta med dottern. Be om en extrasäng. Ni kommer ha jättemysigt ändå.

Farmor och farfar föresten? eller har ni några syskon?

• Vi 3

TACK!

Dottern kommer vara runt året då. Farfar är alldeles för gammal och min bror har händerna fulla med sina.

Jag blev så jäkla besviken och ledsen. Kändes som hon inte unnade oss det.

• mrs Löf

Nä, med all rätt får du vara besviken!

Strunta i henne. Nu har ni frågat. Ta med lilla stumpan. Gör det till er grej ändå! Ni kommer få mysigt ändå. Köp med skumpa och praliner till rummet. Och ha det riktigt trevligt.
    Gå upp med lillfia och ät en härlig hotellfrukost. Sedan går ni upp igen på rummet, startar den medhavda laptoppen, laddad med hennes favoritfilmer. Muta henne med godis. Då kan ni ligga i sängen och bara mysa :) Allt är tillåtet en sådan dag :)

• KatjaB

Vad tråkigt att din mamma inte kunde förstå att ni vill ha en bröllopsnatt på tu man hand. Även fast ni har ett överraskningsbröllop så är det ju ändå ett bröllop för det.
    Kanske en generationsfråga det där, sambons mormor frågade mig "men du tänker väl inte ha en vit brudklänning?" jo det är klart jag vill.

Har ni inga vänner som kan tänka sig att ta hand om tösen över natten? Ni kan ju prova någon gång innan för att se att allt funkar. Eller din sambos föräldrar kanske?

• Vi 3

Jag ringde min bror nu för att fråga om det är fler som känner som min mamma uppenbarligen gör. Enligt honom är de som vet glada, men förvånade över att vi vill ha mer bröllop än de trodde. Mamma tyckte att vi kunde ta bröllopsnatten vid ett senare tillfälle. Kändes sådär.

Brorsan erbjöd sig att ta hand om dottern, men herre de har 2 egna, då på 1,5 och 6 mån. Känns som de skulle ha händerna fulla iaf.

Usch, verkligen deppade ner mig av det här..

Tack för uppmuntran!!

• mrs Löf

Får jag fråga vilka det är som fyller år? Är det "bara" eran fest, du och din sambo? Eller är det fler inblandade i festen?

• Vi 3

Det är bara jag och sambon som firar, eller firas kanske man kan säga.

Konstigt att så små saker gör en så totaldepp.

• mrs Löf

Men herregud!
    Eran fest som ni gör precis vad ni vill med! Om ni vill ha merbröllop än födelsedag är det väl eran sak. Gästerna skall väl bara vara glada att de får komma!

Strunta i vad alla säger. Fråga ingen om vad de tycker. Planera festen som ni vill ha den. Det är ju som sagt er dag på väldigt många sätt.
    kör hårt och lycka till.

• KatjaB

men din bror har ju vanan inne, får ni inte tag på nån annan kan de säkert klara av att ha tre. Vi har två barn och det har hänt några tillfällen att vi varit barnvakt till en kompis lilla plutt eller till syrrans. Det har gått bra, vi var ju hemma båda två, hade man varit själv hade man ju varit lite svettig, haha

• Vi 3

Tack så mkt, är nog vad jag behöver höra nu när jag funderar på om det här är rätt överhuvudtaget. Vet tex att mina morföräldrar inte kommer tycka att det är en bra överraskning utan snarare skälla på oss för att vi inte sagt ngt.

Just nu känner jag bara för att skita i att göra det där och då. Fast det är precis så vi vill ha det. Vi skulle aldrig ha sagt ngt alls till ngn. Det var just därför vill ville ha ett överraskningsbrölop, så att ingen skulle lägga sig i. Och det sket sig på tidigt stadie.

• Vi 3

Efter ett långt samtal med mamma igår så började vi förstå varandra. Hon menade så att det kanske skulle vara bättre att ta bröllopsnatten helgen efter, då vi verkligen kunde njuta av den istället för den riktiga helgen och då vara stressade och trötta. Vet inte om det är en efterkonstruktion eller om det var så hon faktiskt menade, men det lät inte så fel.. Vi får se hur vi gör..

• Sebastiána

Vi 3 skrev 2010-02-08 08:38:44 följande:

Efter ett långt samtal med mamma igår så började vi förstå varandra. Hon menade så att det kanske skulle vara bättre att ta bröllopsnatten helgen efter, då vi verkligen kunde njuta av den istället för den riktiga helgen och då vara stressade och trötta. Vet inte om det är en efterkonstruktion eller om det var så hon faktiskt menade, men det lät inte så fel.. Vi får se hur vi gör..
    Låter bra. Av den anledningen kommer inte vi att spendera bröllopsnatten på något dyrt hotell. Vi tar ett vanligt och någerlunda billigt rum första natten (reser 120 mil till bröllopet så övernattning är nödvändig) och tar sviten den andra natten i så fall.
  • KatjaB

ja, men det kan ju förstås vara bra. Samtidigt så om det nu är så att ni faktiskt vill bo på hotell just då, så ordnar det ju sig med barnvakt.

Vi är inte i stan, så hotell blir en nödvändighet, men sviten på det hotellet var inte så fasligt dyr iallafall om man jämför med många andra ställen, 1900 kr, så vi ska ha den när vi ändå ska bo på hotell.

• Vi 3

1900 var ju ett kap! På Waxholms hotell, där vi troligen kommer vara ngn av helgerna, så är sviten minst 2300.

Ska testa klänningar i helgen.. Åh så roligt! (Vad lite som kan påverka, åt båda håll...)

Svar på tråden Överraskningsbröllop