• Romance

Saknade familjemedlemmar

Hej alla brudar :)
    Vår planering är i full gång inför ett sensommar bröllop och alla de viktigaste detaljerna är väl på plats.
    Nu är det mycket detaljerna som tar upp min tid...
    För mig personligen är det lite känsligt att jag kommer gifta mig utan min bortgångna mamma, även sambon saknar en av sina allra närmsta familjemedlemmar och vi skulle därför vilja göra något som visar att de ändå är med oss på vår dag, men det får absolut inte bli för känslomässigt eller sorgligt..
    Det finns säkert många fler därute i samma situation, är det någon som har tänkt något, sett något eller gjort något som ni vill dela med er??
    Lycka till alla!!

• Svar på tråden Saknade familjemedlemmar
  • Aleta

Det måste inte vara något som alla andra ser. Det kan vara något för bara er också.

Jag sparade t ex min bukett och på morgonen dagen efter gick jag själv ut till vigselplatsen vid sjön och lade ut alla blommorna i vattnet och tänkte på min pappa och min bror.

• Romance

Nää, det behöver absolut inte vaara något som andra ser, det ska vara mest för vår skull.
    Låter jättefint det du gjorde!

• Lady78

Hej! Vi gjorde så att under tiden gästerna åkte buss från kyrkan till restaurangen så tog min man och jag omvägen via kyrkogården och la en bukett på hans morföräldrars grav. Vi hade beställt en extra bukett med samma blommor som var i brudbuketten för detta. Tog inte så mycket extra tid i vårt fall, men det beror ju alldeles på var man gifter sig och var ens nära och kära ligger begravda. Det kändes bra att liksom "inkludera" dem i bröllopet. Hoppas ni kommer på något som är rätt för er och lycka till med allt!

• ankii

jag förlorade min storebror som liten och saknade honom enormt mycket tiden före vigseln. Önskade verkligen att han kunde dela vår dag. Dagen efter vigseln åkte vi till kyrkogården och han fick min bukett :) så han var med ändå.

• MrsRobinson

Jag tänkte att man kunde tända några ljus för dem som saknas.
    Man behöver förstås inte berätta för mer är familjen eller för ingen alls.

• Plutten2010

Min sambos mamma gick nyligen bort och kommer självklart vara oerhört saknad när vi gifter oss.

Har funderat lite på hur vi ska göra och något som vi tänkt på är bl a att jag ska ha en lila blomma i min bukett (hon älskade lila) och att vi ev skriver något kort i festprogrammet.

Solisten som ska sjunga i kyrkan sjöng på svärmors begravning så när hon sjunger under vigseln så kommer vi som vet detta skänka en extra tanke på svärmor.

Har annars läst i en annan tråd att prästen tände ett ljus för den/de saknade under vigseln, det kan ju också vara fint.

• Lyckliga013bruden

jag tycker det är väldigt bra förslag ni kommit med. Både som gäst och som brud skulle jag föredra en ensam intim gest framför en tyst minut i kyrkan under vigseln eller liknande.

• Yarrow

Jag och min M2B har valt att hedra minnet av mina bortgångna morföräldrar.

Jag fick ärva en porslinsfigurin som påminner väldigt mycket om hela min barndom och om mina morsföräldrar, vi stod varandra väldigt nära.
    Så den figurinen kommer vi att ha i stället för ett brudpar på vår bröllopstårta.

Jag vet i alla fall att min mamma kommer gråta av lycka även om inte resten av gästerna förstår symboliken med att ha mina morföräldrar som vakar över oss från tårtan :)

• Aurora1979

Min mamma gick bort för 1½ år sedan ungefär och jag vill oxå på ngt sätt uppmärksamma henne under vigseln, men inte så att det tar överhanden. Jag funderade på om någon i min familj kanske tänder ett ljus för henne när klockorna börjar ringa? Det ska inte sägas ngt om det, kanske som en liten punkt i vigselprogrammet att ett ljus tänds för de som vi saknar.

Eventuellt tänkte jag oxå lägga en blomma ur min bukett nedanför ljuset när vi har gått in. För att sedan lämna en blomma till min nya svärmor på vägen ut.

• Brud0510

Jag sitter i samma sitts, Saknar min Mormor och Farmor som betytt allt för mig, Jag skall i min burdbukett ha liljekonvaljer som min farmor älskade .. Och sedan dagen efetr skall jag lägga buketten på Mormor & Morfars gravplats för att symbolisera för mig att dom har vart med mig på min stora dag!!

Jag skall oxå åka till Farfar efter kyrkan å ta ett kort med mig och honom då han e för dålig på hemmet för att klara av att vara me di kyrkan

• Semaj

Jag har inte läst alla inlägg men vill berätta hur det var på ett brölopp jag var på. Framme vid altaret hade brudparet tänt stora vita blockljus. Ett ljus för varje bortgågna mor- och farförälder.

• tinivini

Hejsan.

Min sambos mamma gick bort sommaren 2002 och hon är oerhört saknad. Först tänkte vi gifta oss i kyrka där hon är begravd, men den ligger ganska långt ifrån vårt hem och avsides så det blev krångligt. Istället har vi valt att gifta oss på hennes födelsedag den 10:e juli. För att göra det till en fin och minnesvärd dag. Då finns hon med oss och alla gäster helt naturligt.

• Katarina Michael

Vi täker hedra min döda mormor och min sambos mormor & morfar (som iof är vid liv men pga sjukdom inte kan komma) genom att tillägna dem ett speciell tanke i vårt program. 

Min mormor gick bort precis innan jul, och hon betyder mer för mig än min mamma. Saknar henne så otroligt mycket och de smärter mig väldigt mycket att hon inte kan delta.

• bobods

Vi kommet inte att tända ljus eller ha något i programmet - det skulle bli för sorgligt. Vi känner att vi kan hedra våra nära ändå, och dagen efter bröllopet ska vi åka och lägga rosorna från buketten på mina systrars gravar. 

• SophiaM

Vi kommer ha ett hjärta som är gjort i ståltråd och pärlor mellan mig och min man vid bröllopsmiddagen, ett exakt likadant hjärta har jag lagt på min systers grav. Känns fint att ha en koppling mellan oss den dagen.

• BrideBecks

Jag är inne på ankii's idé om att lägga min bukett, eller delar av den, på min fars grav dagen efter. Jag vet att det kommer bli emotionellt ändå att han inte är där på själva bröllopsdagen, så om vi skulle göra någon gest på bröllopsdagen tror jag att jag, min mamma och mina bröder skulle få svårt att inte bli sorgsna när det ska  vara en dag med glädje.

• MabCar

Jag är i samma sits som er andra. Min syster dog för lite mer än 1 år sedan och min sambos mamma för 6 år sedan. Vi har inte bestämt hur vi ska hedra dem. Vill inte att det ska bli sorgligt då min syster efterlämande sig sin son på 4 dagar och sin man. Att lägga buketten vid graven var en fin tanke och även att ljusblock framme vid altaret.

• Aleta
    bobods skrev 2010-05-10 14:31:59 följande:
    Vi kommet inte att tända ljus eller ha något i programmet - det skulle bli för sorgligt. Vi känner att vi kan hedra våra nära ändå, och dagen efter bröllopet ska vi åka och lägga rosorna från buketten på mina systrars gravar. 
    SophiaM skrev 2010-05-10 15:18:40 följande:
    Vi kommer ha ett hjärta som är gjort i ståltråd och pärlor mellan mig och min man vid bröllopsmiddagen, ett exakt likadant hjärta har jag lagt på min systers grav. Känns fint att ha en koppling mellan oss den dagen.
    Jättefina alternativ båda två tycker jag. 
Svar på tråden Saknade familjemedlemmar