• missj20

presentkort på resa men värdparet vägrar säga det

Vi har hamnat i konstig situation :(
    Vårt värdpar (föräldrar)anser inte att man kan önska sig presentkort på en resebyrå i bröllopspresent och vägrar i såfall att uppge det :(
    Ska vi be dem hänvisa till oss om bröllopspresent eller ska vi själva stå som osa svarare??

• Svar på tråden presentkort på resa men värdparet vägrar säga det
  • Sörön10

Hej!

usch å fy för såna som tror att de kan styra och ställa! Har ni ingen toastperson som kan stå som osa?

I annat fall tycker jag ni ska ta det själva, om de är så omöjliga! Ni måste ju få önska er vad ni vill!!

• Aleta

Försök att förklara att idag är detta jättevanligt!

Det värsta är ju att även om det står att man ska svara till er så kommer folk troligtvis att vända sig till dem för att fråga om present ändå!

• Fjälltopp

Upplys dem om att det är deras uppgift som värdpar att förmedla brudparets önskningar och om de inte klarar av den "enkla" uppgiften kommer ni att utse ett nytt värdpar. (lång mening :P )

Det hjälper inte att ha folk omkring sig som motarbetar er!

• iregnet2010

mina föräldrar var likadana...jag löste det genom att skriva det direkt i inbjudan. "Allt vi önskar är att ni delar vår dag med oss. Vill ni ändå ge något litet skulle vi bli väldigt glada om ni med checkar hjälpte oss förgylla vår bröllopsresa" typ....

• Martinaa

Precis, antingen som iregnet2010 skriver, eller skicka med ett infoblad med inbjudan där ni kan skriva lite praktisk information som vägbeskrivning och sånt också, och presenttips! :)
    Vi gjorde en hemsida som komplement till inbjudan med all sån info.

• Eftertioår

Just pga det så kommer vi ha OSA till våra kompisar. Jag tror det är svårt för den "äldre" generationen att förstå att detta är vanligt nu. Våra kompisar, som nu ska vara vårt toastpar, hade OSA till sina föräldrar som helt på eget bevåg sa vad brudparet önskade sig. Allt från ölglas till grytor och vaser (!!!) när de i själva verket önsade sig bidrag till resa. Så mitt förslag är, byt OSA personer

• MochA

Skönt att höra att det inte är något konstigt att önska sig detta idag, det kommer vi även vi att göra.

Vad jobbigt med ett värdpart som inte respekterar brudparets önskan.

Ni får tipsa dem om Bröllopstorgets hemsida så det kan uppdatera sig :)

/ maxiander.blogspot.com/

• CeKe

Eller skriv det direkt i inbjudningarna =)

• marina86

Jag gör inbjudningarna själv och där i står det så här. Istället för presenter så önskas ett litet bidrag till vår bröllopsresa. Den frasen fanns som tips på ett företags sida som gör inbjudningskort så jag tog den till mina!

Jag visste inte om jag själv tyckte att de var okej att skriva så men istället för att få en massa saker man redan har så är de bättre att man får något man verkligen uppskattar och har nytta av. Så jag tycker att du ska ta hand om de själv om dom inte vill säga de. Lycka till!

• eldstad

T.o.m. Magdalena Ribbing håller med om att det är okej att önska sig pengar. Det finns massor med frågor om det i hennes spalt på www.dn.se/blogg/etikettfragan och alltid samma svar, inget fel med att önska sig pengar idag.

• tågjäntan

Jag håller med föregående talare (vi önskade oss presentkort till fotografen och praktisk hjälp mm, med hjälp av rim), men tänkte nämna att vi själva stod som osa personer på vårt bröllop. Inte för att vi hade några problem med föräldrar eller värdpar. Utan för att jag tidigare varit på en av mina kusiners bröllop där de själva stod som osa och jag tyckte det var väldigt trevligt och personligt.
    Lycka till!

Ps. Vi fick tom presentkort på duka där vi inte visste vad vi skulle köpa. De gick ju i konkurs förra året. Innan vi fattat det blev pengarna kastade i sjön.

• Majbrud 2010

Jag hade oxå skrivit det direkt in inbjudan...det gjorde vi.

• Åsa Erika

Min man skapade en hemsida för div information såsom kartor till kyrka och festlokal mm där skulle det passa med en sådan önskan!

Fy för att dom inte vill respektera era önskemål...

Svar på tråden presentkort på resa men värdparet vägrar säga det