• 0Maria0

Vita blommor i slutet av augutsti?

Någon som är duktig på det här med blommor som kan ge mig lite råd...?

Vårt tema kommer att gå i vitt och grönt och därför vill jag bara ha vita blommor i brudbuketten. Jag tänker mig något hyfsat enkelt, i princip en sort och sedan gröna blad runt om och så hjärtan på tråd "överst" på buketten + lite pärlor eller något som gnistrar. Jag tänker mig buketten "trumpet"-formad, alltså inte rundbunden eller droppformad.

Vår tanke är att hjärtan på tråd samt den vita blomma man väljer ska gå igen i alla dekorationer och nu är ju frågan bara vilken vita blomma man ska välja...? Jag är inte alls bra på blommor och kan i princip bara rosor och tulpan... Vilka jag i och för sig hade tyckt var fina båda två - har dock ingen aning om hur tillgången ser ut i augusti...

Någon som kan hjälpa? Länka gärna till bilder, för namn säger mig som sagt inte så mycket!

• Svar på tråden Vita blommor i slutet av augutsti?
  • ankii

Jag hade vita kallor i min bukett, enbart dessa och ett lila sidenband. Superfint.

(googla kallor )

• passionsblomman

I Augusti tycker jag du ska satsa på just rosor ifall du gillar dem. det finns många fina sorter i lite olika vita nyanser. Kolla hos din blomsterhandel vilka sorter de rekommenderar från sina leverantörer.
    Akito och Avalanche är två olika där den första är mer kritvit och den andra lite cremigare i tonen. Dahlior är prisvärda och har högsäsong då och vill man blanda in fler vita blommor så är Freesia en klassisk favorit. Inte heller den ligger högt i pris.

Jag hänger inte riktigt med på din trumpetform dock. Menar du en sådan man bär på armen? "famnbukett" ibalnd kallad.

• 0Maria0

Kallor är jättefint, men jag vill nog ha en lite "tätare" bukett, med mer blommor. Sen har jag fått för mig att de är dyrare och ska man ha dem i dekorationer sen också så springer det ju iväg...

Tack passionsblomman, ska kolla upp akito och avalanche! Även dahlior och fresia ska kollas...
    Med trumpetform menar jag en "vanlig" bukett - som den här ungefär www.svd.se/multimedia/dynamic/00324/brudbukett_hs_324793d.jpg
    Visste inte riktigt hur jag skulle förklara det, men jag tycker den påminner lite om en upp-och-nervänd trumpet!

• passionsblomman

Aha, då förstår jag bättre!
    Du har helt klart en poäng där med din liknelse. Men det är en rundbunden bukett rent tekninskt sett, och du ska ha den med stjälkarna kvar, alltså inte stucken i oasishandtag.
    Sett mer uppifrån är den buketten på bilden kompakt bunden med blomhuvudena väldigt tätt. Galaxybladen som sitter på undersidan gör mycket av "trumpetformen".

Lycka till med din bukett!

• wiicky
    passionsblomman skrev 2010-02-07 17:26:00 följande:
    I Augusti tycker jag du ska satsa på just rosor ifall du gillar dem. det finns många fina sorter i lite olika vita nyanser. Kolla hos din blomsterhandel vilka sorter de rekommenderar från sina leverantörer. Akito och Avalanche är två olika där den första är mer kritvit och den andra lite cremigare i tonen. Dahlior är prisvärda och har högsäsong då och vill man blanda in fler vita blommor så är Freesia en klassisk favorit. Inte heller den ligger högt i pris.Jag hänger inte riktigt med på din trumpetform dock. Menar du en sådan man bär på armen? "famnbukett" ibalnd kallad.
    Hur är det med vita rosor i mitten på juli. Vilka är det som gäller då? Samma?
  • passionsblomman

Japp. Rosor får du tag i året om. Det som är bra under sommaren är att de ligger lägre i pris då än de gör i december exempelvis.

wiicky skrev 2010-02-07 21:06:33 följande:
    Hur är det med vita rosor i mitten på juli. Vilka är det som gäller då? Samma?
  • bruden i skogen

Tänk bara på att vattendroppar kan missfärga rosorna de vita och då blri de bruna i färgen. Så var försiktiga om ni vill duscha dem, låt hellre bli

• 0Maria0

Pratade ihop mig med blivande mannen igår - det blir rosor och murgröna i bukett och dekorationer, enkelt, snyggt och klassiskt!
    Tack för råd!

Svar på tråden Vita blommor i slutet av augutsti?