• Sebastiána

Mossa på våren/sommaren?

Jag har länge funderat på att bl.a använda (grön) mossa till dekoration på borden. Detta är ju hur lätt som helst att få tag på i blomsteraffärer innan jul, men var hittar man det under vår/sommar? Blir det att gräva upp själv? Mina föräldrar har en massa mossa på sin tomt som de gärna vill bli av med, men hur gör man med alla småkryp som säkert finns i den? Det är inte så kul om det kryper omkring en massa insekter på borden när man sittr och äter som bäst...

• Svar på tråden Mossa på våren/sommaren?
  • EåN2010

det är ju bara att skölja den... så försvinner dem...

• Bettertogether

Det är inte så "bara att skölja"... de sitter nog kvar, för inte försvinner ju insekterna när det regnar heller ;)

sebastiána, jag tänker också använda mossa till dekorationerna... Jag jobbar inom trädgårdsbranchen, men vet inte riktigt ännu hur jag ska göra..
    Jag TROR att det är bäst att plocka mossan en bra stund före (kanske redan tidigt på våren), och tillverka dekorationerna ganska tidigt också. Sedan går det att torka dekorationerna i något mörkt rum... De borde stanna så som de såg ut när du gjorde dem, men vara utan insekter.
    Jag gjorde en dörrkrans av grön mossa till julen, och satte den på dörren i trapphuset där den torkade. Jag har den fortfarande på dörren och den ser hur fin ut som helst ännu! :)

Vad har du tänkt göra för dekorationer med mossan då?

• Sebastiána
    Bettertogether skrev 2010-02-07 21:54:28 följande:
    Det är inte så "bara att skölja"... de sitter nog kvar, för inte försvinner ju insekterna när det regnar heller ;)sebastiána, jag tänker också använda mossa till dekorationerna... Jag jobbar inom trädgårdsbranchen, men vet inte riktigt ännu hur jag ska göra..Jag TROR att det är bäst att plocka mossan en bra stund före (kanske redan tidigt på våren), och tillverka dekorationerna ganska tidigt också. Sedan går det att torka dekorationerna i något mörkt rum... De borde stanna så som de såg ut när du gjorde dem, men vara utan insekter.Jag gjorde en dörrkrans av grön mossa till julen, och satte den på dörren i trapphuset där den torkade. Jag har den fortfarande på dörren och den ser hur fin ut som helst ännu! :)Vad har du tänkt göra för dekorationer med mossan då?
    Jag vet inte riktigt vilka dekorationer jag sja göra. Jag brukar göra lite olika till jul, och det är som du säger - de håller sig gröna även när de vissnat. Men det är ju klart, det hade varit ännu trevligare med färska växter. Ska man få bort insekterna måste med vatten måste man nog "dränka" den så att insekterna simmar iväg. Annars får det väl bli någon form av giftbehandling. Hur gör man med den mossa som säljs i affärerna vid jul? Odlas den på insektsfritt område?
  • Bettertogether

Jag tror faktiskt den är odlad på något sätt... den är så jättefin (tunn) och skräpfri (jämför med det du hämtar ur skogen till jul där det är hundratals barr!!)

Jag tvivlar på att insekterna försvinner helt ändå, och jag har på känn att mossan kan ramla sönder om man försöker trycka ner den i vatten. :/ Tyvärr. Det bästa sättet är nog att torka insekterna till döds (det funkar inte heller att frysa den, för då går de bara i dvala) :P

Jag skulle nog rekommendera torkade dekorationer. Jag ska täcka små gallerbollar med mossa och sätta pärlor och någon blomma i mossabollarna. Sen sätter jag dem helt enkelt i terrakottakrukor jag köpt :) Det blir jättesnyggt och väldigt annorlunda!

• Bettertogether

...och jag skulle ju också skriva att jag sätter dekorationerna att torka en vecka före kanske så dör troligtvis insekterna :P Så slipper jag också fundera över dekorationerna på dagen D! ;)

Svar på tråden Mossa på våren/sommaren?