• macklo

Egen bukett: göra dagen innan?

Vi gifter oss om mindre än 3 veckor (tjoho!) och jag tänker göra min egen brudbukett. Planen är att göra en hyfsat enkel bukett av rosa rosor och lite brudslöja.

Min fråga är: när är det bäst att köpa rosorna och ställa dem i vatten? Dagen innan? Samma dag?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Egen bukett: göra dagen innan?
  • bruden i skogen

Jag är också florist och skall binda min egen.
    Du skall som det sagts skära ett långt snitt, ställa i varmt vatten, men lägg gärna i en sockerbit också.
    Stå svalt men inte för kallt.
    Hur skall du binda den?
    Som en enda stor rundbunden eller?
    Lycka till det kommer att bli kanonfint

• macklo

bruden i skogen: Jag tänkte binda den ganska enkelt, som en rundbunden ja. Tänkte ta rosor, lite brudslöja och några gröna kvistar (tips på bra sort?).

TACK!

• passionsblomman

Vilket skitsnack!

Däremot tror jag på allavar att sådant skrock kommer ur en vilja att hålla bruden utanför så måna arbetsuppgifter som möjligt inför bröllopet. Det sägs ju likaledes vara otursbringande att sy sin egen brudklänning exempelvis.

Naturligtvis kan man göra precis varenda grej själv. Men lejer man bort arbetet till yrkesflk, så får man faktiskt ta och fatta att deras tid kostar pengar.

Det är dessutom så att specialbeställda blommor -oavsett tillfälle, i stort sett alltid blir mycket dyrare för floristen i inköp än om hon kan välja i "dagens utbud" direkt i partihallen. Då har ju grossisterna handlat i mängd. Ska du ha en viss ros hemtaget från odlaren till ett visst datum i så ringa antal som de oftast gäller till ett ordinärt brudbinderi, så får du räkna med att priset blir högre än det brukar vara till vardags. det beror på att hela floristens OCH grossistens förhandlingsutrymme vad gäller pris är borta och odlaren kan ta vad han vill i stort sett. Det är också därför röda rosor är dyra som attan på Alla hjärtans dag.
    Odlarna har all makten och den florist som inte förbeställt riskerar att bli utan.

*fortsätter försöka döda myten om saltade notor för stackars brudpar*

macklo skrev 2010-02-08 16:47:52 följande:
    Tack för alla svar! Eller... tack Bettertogether - alla andra inlägg handlade ju om kringliggande saker...Otur att binda sin egen bukett? Herregud. Måste vara trams som bygger på viljan att kräma ur blivande brudar så mycket cash som möjligt. Precis som med allt annat kring bröllop.
  • Pälsboll

Jag hade oxå tänkt göra min egen bukett.

Om man ska ha bara rosor, ungefär hur många ska man ha för att det ska se bra ut?

• Rapsbrud

Pälsoll: Det undrar jag med!? Beror så klart på hur stora rosor man har, men jag har funderat på runt 20? Ska ha enbart vita rosor i min bukett, min syster ska göra den åt mig.

• uppochhoppa

Har inte kommit så långt i planerna med blommor ännu men jag är hyfsat säker på att min bukett ska innehålla gerbera. Funderar faktiskt, trots att jag inte alls kn blommor, på att köpa grymt mycket blomster på hötorget och sen låta mamma fixa lite, elelr helt enkelt bara greppa ett gäng gerberor o linda lite satinband runt o fästa med en nål. Jag ska ju bara hålla buketten i kanske 30 minuter under vigseln, sen är ju den bara nånstans i lokalen... men jag kanske ändrar mig.

Menar inte att nervärdera floristernas yrke, men ändå - hur svårt kan det vara med gerbera?

• flopsy32

Jag köpte två paket, 20 st "billiga" rosor och provband en bukett. Det blev jättebra, men det kändes lite med 20 rosor om man inte blandar i något annat. Jag kikar nog på nåt mera att fylla ut med, beroende på hur långt vårblommorna kommit i trädgården...
    Men det var inte svårt på nåt vis, om man inte ska spara den och konservera eller nåt, då kanske det är bättre att skaffa en professionellt gjord...

• passionsblomman

Man brukar räkna åtminstone 25 rosor av normalstorlek av A-kvalité. Färre såklart om man har stora rosor. Men brudens storlek sett med klänning och allt avgör hur stor buketten totalt bör vara.

• trollsländebrud

Jag tänkte också göra min bukett själv. Har tidigare gjort två brudbukettert ill kompisar som skulle gifta sig och de blev jättebra. Jag ska göra på samma sät som då, dvs använda mig av ett "handtag" med osais av som man kan köpa på nätet bla. Nu är det dock så att jag inte minns om jag gjorde dessa dagen innan, jag har för mig det men jag undrar från någon som vet, kan man göra buketten dagen innan om man gör så och måste den stå svalt?
    Jag tänkte ha mestadels rosor i min bukett som jag tänkte köpa två dagar innan på hötorget (har inte möjlighet att köpa dom dagen innan eller samma dag). Funkar det? Eller borde jag köpa dom någon annanstans ifrån eller be någon annan att köpa blommorna?

• 20th century fox
    uppochhoppa skrev 2010-02-23 21:18:28 följande:
    Menar inte att nervärdera floristernas yrke, men ändå - hur svårt kan det vara med gerbera?
    He, he...gerbera är min hatblomma av just den anledningen...den är rätt svår att få att hamna där man vill :)
    Men om man inte bryr sig så mycket om hur själva formen på buketten blir så kan det ju se fint ut med ett lite "vildare" knippe av gerberor.

Sen är det svårt att binda dem lagom hårt så stjälkarna inte mosas eller så det inte blir för löst så allt glider runt.
  • uppochhoppa

20th century fox skrev 2010-02-24 09:28:34 följande:

He, he...gerbera är min hatblomma av just den anledningen...den är rätt svår att få att hamna där man vill :)Men om man inte bryr sig så mycket om hur själva formen på buketten blir så kan det ju se fint ut med ett lite "vildare" knippe av gerberor.Sen är det svårt att binda dem lagom hårt så stjälkarna inte mosas eller så det inte blir för löst så allt glider runt.
    Ha, ha, där fick jag! Tänkte att de var enkla just för att de var "hårda". Gillar utseendet på dem, har sett att det kan bli snyggt när man blandar upp med rosor. Nåja, för mig har inte brudbuketten i sig något särskilt värde, ska försöka hålla det enkelt. Det kan bli riktigt effektfullt det med!
  • Rapsbrud

passionsblomman: Så om man inte har en jättestor marängig klänning och stort fluffigt hår kan det räcka med 20-25 rosor? De rosorna jag har tittat på är mindre än avalanche men större än vanliga billiga rosor. Hur många extra blommor behöver man köpa (typ om nån blomma går av eller inte är så fin och så menar jag)?

• passionsblomman

Rapsbrud, eftersom buntarna kommer i 20-pack skull e jag råda dig att be att få köpa två hela buntar där floristen inte ens packar upp dem ur plasten utan bara sätter dem på vatten tills du hämtar dem. Då kan du nog få ett lite bättre pris en det vanliga butikspriset, eftersom de inte behöver jobba med blommorna något extra. Det innebär också att du har gtt om blommor att laborera med och dem som blir över kan du göra en fin bukett att ställa på presentbordet eller ge till någon som hjälp dig, din mamma eller vad som helst.

• Rapsbrud

passionsblomman: Mmm, det är så klart en smart idé... Bra att få lite insidertips här!

Svar på tråden Egen bukett: göra dagen innan?