• Ulvöbrud2010

Tips på boende i Nice

Hej!

Vi har velat fram och tillbaka vart vi ska åka på vår bröllopsresa i juli och har nu äntligen valt Nice. Vill gärna få tips på boende runt hamnen och gamla stan som är hyfsat prisvärt om det är någon av er som varit där. Även tips på vad man inte får missa vad gäller "se och äta" vore toppen!

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Tips på boende i Nice
  • FramtidaFruSandberg

Jag vet att det inte är det du frågar efter men om jag får föreslå så skulle jag förslå att ni väljer Cannes istället för Nice. Nice är en gullig stad men består mest bara av en stenstrand och en shoppinggata. Cannes har bättre strand och mer kultur att erbjuda.

Oavsett var ni bor där så föreslår jag en dagstur till Monaco. Tågen går varje timme dit och staden är fantastiskt vacker (dyr dock).

• nellie2010

Och jag skulle föreslå Antibes som är en jättemysig mindre ort mellan Nice och Cannes! Men hursom helst så rekommenderar jag ett besök där! =) Mysig liten strand jättemysig ort med små gränder, en stor hamn där alla lyxbåtar ligger.

Jag gillar Nice väldigt mycket, men prisvärt är svårt att hitta! Vi bodde på BW Riviera, när vi var där på studieresa men det ligger inte så bra till, det ligger vid tågstationen och prommenad avstånd till det mesta och det har väl ok priser. Ett hotell vi besökte som var väldigt fint var Hotel Nice Riviera 4*, men vet inte vad de ligger i för prisklass. Jag rekommenderar dig att söka lite på internet och se vad du får upp. =)

• Vårbrud 2010

Jag kan varmt rekommendera Nice. I somras bodde vi på Hotel Four Points Sheraton. Lyxiga rum och en jättefin takterass med pool. Ett måste tycker jag då stränderna inte är så charmiga. Antibes har fina stränder.
    Håller med tidigare inlägg om besök i Monaco. Bodde där i 5 nätter och staden är helt fantastisk.

Vi hyrde bil och åkte upp en bit i alperna. Väldigt fin natur. Om ni har tid så ta en tur. Man kommer långt på kort tid.

• Ulvöbrud2010

Tack för tipsen, ska kolla upp både Cannes och Antibes!= ) Ni har inte några hoteltips i dessa städer? Går det lätt att ta sin in till Nice därifrån med buss eller tåg?

• Det stora Blå

Klippt från nätet:
    Bergen strax norr om Nice på Franska Rivieran är riktigt sköna. Här kan man åka mellan byar som Tourettes-sur-Loup, Saint-Paul de Vence och Rougon, äta och dricka gott, samt om man vill ta sig ner till Nice.
    www.tourrettessurloup.com/
    www.saint-pauldevence.com/

• FramtidaFruSandberg

Vi bodde i Cannes på ett hotell som hette Albe som ligger på 31 rue Bivouac Napoléon. Det är inte nödvändigtvis det billigaste hotellet men personalen var trevlig och rummet fint.

Det går tåg mellan Nice, Cannes och Monaco varje timme (vet inte hur mycket det kostade för vi hade interrail-kort).

• 15 5 2010

Det lönar sig absolut att åka buss. Kostar 10kr från Nice till Monaco eller alla närliggande städer och byar. De går rätt så ofta till och från centralbusstationen i Nice. Dessutom är utsikten mycket finare!

• Ulvöbrud2010

Tack för alla tips! Det slutde med att vi bokade ett hotell i Nice ändå som verkar fint, ligger i Gamla stan och heter Villa de Tour eller något liknande. Ska absolut försöka åka runt så mycket som möjligt. Vi är båda intresserade av vin och mat, har ni några guldkorn att dela med er av vore det toppen! Vi skulle hemskt gärna vilja besöka en vingård men när jag googlar verkar det inte "vimla" av dem direkt, någon som har en erfarenhet av det?

• Mlle M

La Petite Maison, Cafe Turin är två av mina absoluta favoriter, bodde där i två år. Har bodde faktiskt också en natt på hotellet ni bokat när jag höll på och flyttade eftersom min lgh låg i närheten. Helt ok men väldigt smal och trång trappa och jag är inte säker på att dom har luftkonditionering.

• say yes

Jag har bott i Nice och är delvis uppvuxen där. Tycker ni skall hyra bil och åka runt lite - finns väldigt mycket att se. St Tropez, Monaco och Cannes är ett par exempel på städer runt omkring. Nice ligger inte så långt från Italienska San remo och är otroligt mysigt och perfekt för shopping.

• say yes

vill man hyra segelbåt går det vid vieux port (gammla hamnen) och ecole de voile de nice (nices seglarskola). Där finns också en liten resturang som heter lazaret (? tror jag den heter) som serverar otroligt god mat.

• LGT

Vi var i Nice i somras och hyrde en kanon lägenhet av www.nice4rent.com ägs av en svensk kvinna och det var verkligen toppen! Skönt att kunna rå sig själv, fantastiskt läge och mycket fint!

Svar på tråden Tips på boende i Nice