JustMeAndMyLove skrev 2010-02-10 14:03:42 följande:
Kanske gifta sig gubben för ung och inte av kärlek? Jag skulle tycka det vore mest sorgligt att höra.. Tänker mest på min mormor, jag frågade en gång om hon älskade sin man (hennes man är en alkoholist som behandlade alla illa)Hon suckade och svarade:"Du måste förstå att en god kvinna inte kastar ut en gammal katt mitt i vintern."Det gjorde ont att höra. Alla förtjänar kärlek
usch vad tragiskt! Men det är nog lite så tyvärr, att folk håller ihop även fast de egentligen för sin egen skull inte borde.
Men angånde det här med att man skulle bli annorlunda för att man gift sig och då minsann ska romantiken dö, är det inte lite av en myt? Iallafall i dagens samhälle när många har både barn innan och bott ihop i många år. Hur annorlunda kan det möjligtvis bli av att man gifter sig? Som för oss, vi har ju redan valt varandra, har två barn och en hund. Vi blir ju inte annorlunda för att vi gift oss, det är ju en bra mycket större prövning att få barn tex. Läser då och då i tidningar om hur man håller glöden vid liv efter att man gift sig, och kan inte låta bli att tycka att det känns rätt gammalmodigt att tycka att det skulle göra någon skillnad. Annat var det ju förr när man gifte sig först, sen flyttade ihop och skaffade barn. Då var det väl inte så konstigt att man kunde få sig en smärre chock om vem det var man levde ihop med.
Och vem vill förresten vara ihop med någon som är likadan hela livet? Man förändras ju, och förhoppningsvis så förvändras man tillsammans och accepterar och tycker om varandra för det. Jag vill ju inte själv när jag är 60 år känna att min man är som en 20-åring, det skulle ju vara lite märkligt