• UBW

Att fråga florist?

Ska träffa tilltänkt florist på måndag!
    Nu skulle jag behöva lite tips på frågor att ställa som man kanske inte har tänkt på innan.
    Vet ungefär vilken typ av bukett jag vill ha och vilka blommor jag INTE vill ha och vad jag kan betala.
    Hur mycket blommor/dekorationer kan det behövas till en bröllopsfest som ska hållas i ett stort hus där salarna är pampiga i sig? Tänker mig något arrangemang vid tavlan för bordsplaceringen och någon vid tårtan.
    Men sen då?

Tacksam för all hjälp!!

• Svar på tråden Att fråga florist?
  • bruden i skogen

Små runda eller lite ovala men ändå små dekorationer till borden?
    Vill ni ha blomsterbåge där ni sitter?
    Skall ni ha musik och det finns en estrad, stora blomsteruppsättningar på var sida där?
    Vid dörren?
    Vid någon trappa?
    Något i kyrkan?
    Jag klädde en gång en hel altarring förutom där man skulle knäböja.

Ja frågorna är många som Ni skall besvara och jag är övertygad om att floristen har massor med ideer att komma med
    Skall du inte ha vit klänning så ta med en bit av tyget så blommorna blir i nyans eller vad du nu vill.
    Skall du ha servetter och bordsblommor i samma så ta med en servett eller ljusen...

• FramtidaFruSandberg

Jag kan inte så mycket om blommor men två tips jag fått är att fråga hur starkt blommorna doftar (kan är själv lite överkänslig) och om stjälkarna kan färga av sig mot kläderna om de är lösa.

• 20th century fox

Om du har bilder på lokalerna med dig så är det mycket hjälp för floristen, så kan hon föreslå något utifrån det.

Hur mycket blommor som kan behövas? Blommor är en lyxvara och behövs ju egentligen inte alls :) Men det kan förgylla er dag på ett fantastiskt sätt och skapa en oförglömlig fest.
    Frågan borde snarare vara: Hur mycket blommor behövs för att skapa den stämning eller fest jag tänker mig? Är jag beredd att betala priset som krävs för att få så vacker jag tänkt mig?
    Eller är det viktigare att hålla budgeten? Ofta uppstår problem att brudar tycker det är dyrt men vill ändå ha de exklusivaste blommorna och att allt skall vara fantastisk och överdådigt.
    Ha realistiska förväntningar!

Viktigt är att du förmedlar till floristen vad för slags stil du gillar och vad för slags stämning du är ute efter. Sen löser hon problemen åt dig!

Svar på tråden Att fråga florist?