• Reverse

Kommer det inte att misuppfattas?

Hej, alla!

Jag har en (kvinnlig) arbetskamrat som ska gifta sig. Jag funderar på att köpa en bröllopsgåva till paret i form av en skärbräda i trä som på baksidan har två hjärtan, deras namn och så bröllopsdatum ingraverat. Den verkar vara riktigt fin och det är inte dyrt heller.

Men... och här kommer det ett "men"... Hade det varit en manlig arbetskamrat så skulle jag har köpt en sådan utan vidare. Men... om det är en tjej som jag ger det till (även om presenten är riktad till båda), kommer det inte att kunna uppfattas på fel sätt, som t.ex. att jag tycker att kvinnans plats är vid spisen? För det gör jag verkligen inte!

Jag har skaffat en sådan till min fru nyligen och hon var stormförtjust, men jag vet inte hur det brukar uppfattas i allmänhet. Brädan är annars riktigt fin.

Tacksam för råd...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 09:30
    En uppdatering till denna tråd:

Jodå, damen ifråga uppskattade brädan väldigt mycket - och det gjorde tydligen även hennes "gubbe". Fast hon säger att hon ser den mera som en prydnadsgrej, att det bär lite emot att använda en så pass fin skärbräda.

Så gåvan har inte misuppfattats, snarare tvärtom!

• Svar på tråden Kommer det inte att misuppfattas?
  • MaddeåMats

Jag tycker helt klart du kan köpa en sådan, förknippar inte alls det med att du tycker att kvinnans plats är vid spisen!

• Ailurus

Jag tycker det låter som en jättefin present, och jag är tjej :)
    Och eftersom bådas namn står på den så kan man lika gärna se det som att det gifta parets plats är att hjälpa varann. Köp den du, jag hade blivit jätteglad för en sådan present.

• Yarrow

Jag håller med, det är ju en jättefin och personlig gåva!

Dessutom ger du ju den till brudparet! Det hade väl varit skillnad om du gett skärbrädan till bruden och en verktygslåda till brudgummen :)

• Reverse

Hemma hos oss är det damen som håller sig med egen verktygslåda...

• Reverse

Synd att det inte går att lägga in bilder, hade gärna visat hur den ser ut...

• Yarrow

Lägg upp den i ditt galleri! :)

• Svanboet

Jag tycker det låter som en helt klart genomtänkt och bra present till ett brudpar. Ingen fara för misstolkningar tycker jag.

• födelsedagsbrud

Låter jättefint, vart köper du en sån? Skall själv på bröllop och det var en jättefin och ovanlig gåva!

• Reverse

Snodde en bild från sajten där man kan beställa sådana... Den ligger nu i galleriet.

• Reverse

Sajtens adress är förresten 1001presenter.nu

De kallar sin skärbräda för chopboard eller något i den stilen. Och jag ser nu att de bara tar betalt via Payson, förut tog de också förskottsbetalningar.

Ett gott råd, var ute i god tid (de lär ta x antal dagar på sig att tillverka den) - och följ upp beställningen med ett mail till deras support. På den tiden när jag skaffade bräda till oss så fungerade deras sajt bara delvis.

• Reverse

Visste inte att mina bilder inte syntes...

Å andra sidan gäller det ju bara en skärbräda med två hjärtan...

• Reverse

Tack alla för era åsikter!

Beställde brädan, ska avrapportera mottagandet också!

• Reverse

Brädan levererad, paret nöjda! Idén uppskattades!

• Red Scarlet

Men grattis, vad roligt att de blev så nöjda!

• Reverse

Mmmmm... Nu vet jag iaf vad jag kan ge bort som verkligen är unikt och ovanligt...

Svar på tråden Kommer det inte att misuppfattas?