• Fru2010

Anna S på EmotionShots??

Hej,
    Någon som vet något om denna fotograf?? www.emotionshots.se Så billig, hur kan det komma sig? Vad ska man tänka på vi bokning av fotograf?

• Svar på tråden Anna S på EmotionShots??
  • S hjärta H

Jag puffar lite, vill också gärna veta om någon har erfarenhet av henne, eftersom vi har bokat henne till vårt datum.

• Blivandefrueriksson

Har ingen erfarenhet men nästan 90 % av hennes bilder hon hade på sina bröllopsbilder var tagna snett.. Vet inte om d gör något men något att tänka på om man vill ha ett fotografi stående hemma på byrån så vill man väll ha det rakt?

• Bubo

Ja varför så billig.
    Hon ser inte ut att ha något företag registrerat.
    Hon skriver inte ut var i landet hon befinner sig.
    Hennes mobilnummer går inte att spåra.
    Bilderna är inte bra.
    Har inga skyldigheter mot er som kund.
    Ni kan bli ordentligt blåsta.
    Ska hon betala moms/skatt/socialaavgifter på dessa summor blir det kanske så mycket kvar att hon har råd att köpa en burgare på Donken.
    Farligt att anlita sådana här fotografer, det kan bli ni som får betala hennes avgifter till Skatteverket till slut.

• Dejli

Ingen aning om vem hon är, men blir misstänksam av den knapphändiga infon, samt det mycket dåliga språket... Att man pratar perfekt svenska är såklart inget krav för mig, men jag drar genast öronen åt mig om det är dåligt språk på en "officiell" sida för en yrkesverksam (som hon ju verkar vara eftersom hon skriver att hon jobbar som fotograf).

"Porträtt (studio/hemma/ute) - 850 sek - denna pakett inkluderar 10 -15 retuscherade bilder på CD."

"Bröllop - Vill tacka alla brudpar, som ska vara med i portfolio, det blev jätte många trevliga par till slut.Och nu jag återgår till ordinarie priser."

En seriös fotograf som betalar skatt skriver ut detta på sin sida anser jag... Låter det för bra för att vara sant är det oftast det, även om det såklart kan vara så att hon bara är en väldigt oerfaren, alt korkad, person som inte har vett att ta betalt för sitt arbete.

• Falupix

Hoppas jag inte kliver nån på tårna nu, så nu kör vi.
    Är det ett absolut krav att folk ska ha spårbara mobilnummer?
    Bilderna är inte bra.. enligt dig eller alla?
    Har inga skyldigheter mot er som kund?
    Så måste jag ju fråga hur man kan koppla ihop moms/skatteplikt med vad man skriver på sin hemsida?
    Dessutom gör senaste inlägget ett personangrepp då man ställer frågan om personen är korkad.
    Va är det för något ni håller på med???

Jag är själv fotograf och har fram till ungefär nu varit helt avigt inställd till porträttbilder och framförallt bröllopsbilder. Jag ser ingen variation i dem, men efter en del tänkande så behövs ju egentligen inte så väldig variation eftersom alla par förhoppningsvis bara gifter sig en gång =). Sålunda blir det ju att "alla" vill ha sina bilder på "samma" sätt, eller det upplevs iallafall så för oss som ser mängder med bilder varje dag och försöker hitta inspiration.

Att den här fotografens bilder är sneda som ni skriver tror jag kommer från att hon har velat göra något nytt. Det är effektfullt att göra så på enstaka bilder, kanske 2-3 av ett gäng på 80 bilder. För mig som ser bilder hela dagarna känns den här frågan om bilder lite samma som ska man ha vita eller matt rostfria vitvaror i köket. ;) Det går mode i bilder helt enkelt.

Jag kan hålla med om att hennes formuleringar är luddiga, men att hon ligger lågt i pris tycker jag inte. Varför ska man utgå ifrån att ett lyxpaket eller guldpaket ska kosta 10-12.000 För mig är det ocker. Gör man rätt från början så behöver man inte lägga timtal på retucheringar. Om någon vill ge bort sina bilder gratis, är det inte den personen helt fritt att göra det? Är man oerfaren eller korkad för det?

Vilken jävla debatt, eller rättare sagt uthängning.
    Är det överhuvudtaget någon av er som anser henne som oduglig (bubo och Dejli)som haft kontakt med henne eller har ni bara sett hemsidan?

• solrosan

Hej. Det är intressant att det blir lite debatt här men jag måste hålla med Falupix om att det känns lite som en uthägning av fotografen emotionshots. Har man frågor om pris, bildspråk m.m. skulle jag gå direkt till fotografen istället och fråga henne. Tycker man inte om en fotografs bildspråk så kommer man förmodligen inte heller boka henne/honom utan leta vidare - eller?
    Vad gäller de snea bilderna så är jag säker på att fotografen kan ta andra bilder, om man så önskar. Själv tycker jag att snea bilder ibland kan ge ett annat djup och dimention till bilden.

När det gäller pris så är det ändå upp till var och en att sätta ett pris som de tycker passar. Det kan ju vara så att hon är väldigt ny inom branschen, kanske inte har detta som en heltidsuppgift och därför känner att hon inte kan ta ut mer än vad hon har i dagsläget. Det troliga är förmodligen att priset kommer att gå upp de närmaste åren om hon fortsätter med detta och får mer erfarenhet.

Det var lite av mina tankar :)

• Essovich

Håller med de två sista talarna!!!! Varför måste man hänga ut folk på det viset??

/Jessica

• camilla 32

bubo brukar gör så här det är inget nytt. Därför brukar jag numera inte ens läsa bubos inlägg.
    Inte första gången det är klagomål om man inte är registrerad fotograf. Det behöver man inte alls vara. Tvärtom är det bra att det finna sådana, så man kan få bli fotograferad till vettiga priser. Alla har inte råd med 10 tusen kr för lite bilder. Det skulle aldrig jag betala. Max 5000 kr.
    Jag sätter mina priser efter vad jag själv skulle betala.

• camilla 32

och om man har ett annat heltidsjobb, som jag. Och bara fotar på somrarna när man har tid, och för att det tycker det är skitkul. Tex en 4-6 gånger per säsong. Då behöver man inte ta dyra priser. MEN man kan vara lika bra för det..

• ConnyD

@bubo, det står att hon finns i stockholm på hennes sida. så vistt står det var hon finns.

Svar på tråden Anna S på EmotionShots??