• NiVi

Bjuda kusiner från bara en sida?

Jag och min sambo hade bestämt oss för att bara bjuda mina kusiner på pappas sida. Ett par av dom är väll de ända som jag känner ordenligt men vi kände att bjuder vi dom två måste vi även bjuda mina andra två kusiner på pappas sida. Ingen av de 4 kusinerna på mammas sida blir bjudna. 3 av dom skulle jag inte känna igen öht och den som jag känner igen bjöd inte mig på sitt bröllop.
    Min mamma tyckte detta var så konstigt och tyckte att antingen alla eller ingen eller bara de som jag känner "på riktigt"...nu blev jag alldeles ställd för vår budget klarar inte av fler inbjudna och jag vill inte välja bort nån! Finns det nån vett och etikett att följa när det gäller sånt här?

• Svar på tråden Bjuda kusiner från bara en sida?
  • miris

Jag håller med om att det är svårt med kusiner. Skulle jag bjuda alla mina kusiner (11) med respektive och barn skulle de bli 40 st! Bara mina kusiner.. Jag känner igen alla, men vi träffas aldrig nu för tiden. Så eventuellt bjuder jag bara en som också är min gudmor. Men däremot min sambos kusiner umgås vi med en del av dem. Men bara de på hans mammas sida. Så för oss kan det inte bli alla, men vi vill såklart ta dem som vi umgås med.

• Mangos

När vi gifte oss valde vi att bjuda de kusiner vi hade kontakt med. Detta gjorde att mina två kusiner inte blev bjudna och endast två av min mans tio kusiner blev bjudna (fem av dem avsa vi dock pga av deras låga ålder). De andra tre blev inte bjudna för att jag knappt träffat dem under våra tio år tillsammans och vi hellre bjöd våra kompisar på bröllopet.

Jag tycker ni ska strunta i att bjuda personer bara för att de är släkt och istället bjuda dem ni verkligen vill ha med på eran stora dag.

• BrideBecks

Jag bjuder bara släkt som jag har kontakt med. Har t ex 2 kusiner som jag träffade senast för ca 15 år sedan och som jag inte har någon alls kontakt med. De skulle nog bli förvånade om de fick en inbjudan (även om de nog vet att jag ska gifta mig). Min mamma tyckte det var helt ok och förstod verkligen att jag inte bjuder in folk till vårt bröllop som vi inte känner, även om vi nu råkar vara släkt.

Vett och etikett på en gästlista har jag aldrig hört talas om. Får man inte bestämma sin egen gästlista själv???

• Tunsji

Man bjuder väl dom man vill dela den dagen med?

• Karolina A

Vi har inte bjudit alla kusiner, utan dem vi umgås med alternativt har träffat mycket under uppväxten. Dock har vi inte delat på syskon, det vill säga att vi inte bara har bjudit en kusin om det finns flera i syskonskaran.

Såklart får man välja gästlistan själv, men det finns vissa regler, t ex att man inte bara bjuder ena halvan av ett etablerat par.

• rottizz1

Vi bjöd bara kusiner från mammas sida, de från pappas sida umgås vi inte med på samma sätt- de var dock med i kyrkan.

• NiVi

Ja visst är det en fin tanke att bestämma gästlistan utifrån de människor som man helst vill ha där men jag tycker inte att det är värt att få nån osämja i släkten över! Och tycker min mamma att det är konstigt så kommer säkerligen även hennes systrar (kusinernas som inte skulle bli bjudnas mammor) tycka att det är konstigt. Men men det får väll bli några extra på gästlistan så får vi hoppas att mina föräldrar har vett och etikett nog i kroppen att pröjsa för våra extra utgifter

• FramtidaFruSandberg

Vi har bara bjudit de kusiner från min sambos sida som han umgås med. Hans släktingar har förståelse för att det blir väldigt många om man ska bjuda alla. Från min sida har vi bjudit alla kusiner men jag har bara en så det var inte så mycket att tjafsa om =P

• att säga ja

vi bjuder nog inga kusiner till min sambo tror jag, han umgås inte med dem och därför kändes det inte viktigt för honom, det samma gäller stora delar av hans släkt i allmänhet. på min sida bjuder vi de kusiner jag umgåts med som barn samt min gudmor. jag vill även bjuda min moster, morbror och farbröder och då blir det ytterligare två kusiner pga deras ålder (barn till inbjudna är välkommna). dem har jag inte träffat så mycket, och tycker därför att det kan vara lite kul att träffa dem.

• Superstarfia

Nått som jag reagera över var "jag bjuder inte henne för hon bjöd inte mig"

vad har de med saken att göra?

• Dejli
    Superstarfia skrev 2010-03-14 16:14:19 följande:
    Nått som jag reagera över var "jag bjuder inte henne för hon bjöd inte mig" vad har de med saken att göra?
    Det var ju en person hon inte umgicks med, utan den enda av de kusinerna som hon faktiskt kände igen... om det inte är närmre vänskap än så, och den andra inte heller bjöd henne så behöver man ju inte känna att man bjuder av "plikt" heller.
  • Chris24

Har ni inte råd och bjuda alla, så gör det inte. Ni bestämmer och ni sätter inbjudningskorten till dem ni vill ha med som kanske står er närmast. Ska man dessutom ha ett litet bröllop så brukar det bli dem allra närmaste och därför tycker jag ni ska köra på som ni planerat från början.

Ens mamma/pappa har inte med det och göra, även om jag absolut absolut förstår dig, vi har också fått åsikter om vem som ska komma eller inte men i slutändan har vi gjort det vi har velat till slut även om det inte passade alla.

• KatjaB

jag har 25 kusiner, de flesta av dem har familj o barn. 1 farbror, 1 faster, 3 mostrar och 3 morbröder.
    Hade vi bjudit alla hade vårt bröllop blivit jättestort.. nåt vi varken har råd med eller hade tänkt ha.

bjud dem NI vill, folk förstår oftast varför man måste välja. O de som inte förstår, ja då är det ju som det är. Känner du inte dina kusiner så känns det ju lite fånigt att välja just bröllopet till ett tillfälle att lära känna varandra

• Tessthemess

Bjud endast de som ni verkligen vill ha med! Det är ju eran dag! :)

Jag har haft flera kusiner som gift sig där jag inte har blivit bjuden just för att vi ju faktiskt inte har någon direkt kontakt. Skulle dom bjudit mig hade jag känt lite "Men oj... vad knepigt det känns". Precis som ett brudpar inte behöver bjuda precis alla så kan ju även en gäst känna att det blir knepigt att helt plötsligt bli bjuden just bara för att man är släkt. Så känner jag iaf. Jag skulle hellre se att dom bjöd andra om vi inte umgicks.

Kram

• NiVi

Var det ett citat av mig? Väldigt felciterat i sådana fall...

Superstarfia skrev 2010-03-14 16:14:19 följande:
    Nått som jag reagera över var "jag bjuder inte henne för hon bjöd inte mig"vad har de med saken att göra?
Svar på tråden Bjuda kusiner från bara en sida?