• fjutjur brajd

Lättlagad god kycklingrätt?

Vi har tänkt laga maten själva. Tanken är att vi ska ha trerätters-middag med kyckling som huvudrätt. Nu skulle vi gärna vilja ha förslag på rätter som är festliga och goda men samtidigt är lättlagade och som går att förbereda så mycket som möjligt innan bröllopsdagen.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Lättlagad god kycklingrätt?
  • Kattpoet

Jag har en rätt som är skratt retande enkel att laga och kan serveras kall med kyckling och alla tror att man har arbetat flera timmar med det.

Eftersom jag precis har flyttat så har inte receptet här just nu men jag ska göra det till fredagen så jag måste hitta det.

Vad det är jo Äpplerrökta kyckling filer, låter det inte gott, låter det inte som mycke jobb?

Vad man måste göra är att ta en drös kyckling filer och marinera dem i äpplejuice, vatten, salt, liquid smoke och kryddnejlika.

De måste marinera 1 dygn och sedan torkas de torra med köks papper och grillas i ungen tills klara. Om jag hinner penslar jag de med äpple juice, honung och lite olja. Klart.

Jag brukar servera dem kalla om jag stor fest, eftersom kyckling kan bli segt om det åter uppvärms fel.

Och om man har någon som äter qourn filer kan man marinera dem i samma sak i 1 timme innan man steker dem.

Och på så sätt får all lika mat.

´Jag skulle göra en potatisgratäng eller en potatis sallad till detta och sedan en grönsallad.

• lovvydovvy

Jag har ett recept på kyckling som är hur gott som helst!
    Kyckling med parmaskinka och balsamsås
    - 4 kycklingfiléer
    - 1 tsk salt
    - svartpeppar
    - 4 stora salviablad (kan bytas ut mot torkad oregano)
    sås
    - 2 dl vispgrädde
    - 2 msk balsamvinäger
    - 1 msk koncentrerad kycklingfond
    - 2 pressade vitlöksklyftor

1: Salta och peppra filéerna, bryn dem i stekpanna
    2: låt svalna och lägg sedan på salviabladen och linda parmaskinkan runt filéerna och lägg i ugnsform
    3: blanda ihop ingredienserna till såsen och häll runt kycklingen.
    4: stek i mitten av ugnen i ca 15 minuter på 225 grader

gott att ha till är klyftpotatis och smörfrästa sockerärtor, körsbärstomater och rödlök

• kärlekssommar

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=536629

Jag gjorde detta receptet (men serverade med en annan sås till) och marinerade kycklingen redan dagen innan. Det blev supergott! Allt går att förbereda redan dagen innan, bara att skära upp kycklingen innan servering. Jag använde en kruka timjan men det kan man ju välja precis vad man tycker om själv.

• Nordiskbrud

Några goda recept med olika smaker, vet ju inte vad ni gillar Men det bästa är ju att kyckling går bra att förbereda dagen innan och ev bara värmas igen strax innan servering. Extra smidigt om den kan ligga i såsen, (tänk bara på att alltid göra mer sås än vad recept anger).

www5.arla.se/Default____17653.aspx

• Doamna

kycklingfilé
    persilja
    vitlök
    grädde/creme fraiche
    dijonsenap
    bacon
    salt
    peppar

Här man man göra lite som man vill. Jag brukar bryna kycklingfiléerna och bacon, sedan in med allt i ugnen. Mums

• fryser

jag har bjudit på det här flera gånger o dte har varit väldigt uppskattat..
    hacka fetaost, soltorkade tomaret i olja(innehåller lite kryddor o vitlök ) krydda med lite salt(då fetaosten är saltad) peppar o extra oregano o kryddorna o lite av oljan från tomaterna... rör ihop , gör ett snitt i kyckling filen o fyll den precis så att du kan stänga utan att det trycks ut fyllnig.. i varmluftsugn på 200 grader i ca 20 min eller tills de fått lite färg. du kan göra de dagen innan i dra plast över o in i kylen o stoppa de i ugnen innan du ska ha de.. har severat pressat potatis till o en kall yoghurt sås eller tatziki...

• Kattpoet

Du kan göra äpplerökt kyckling filer.

2 litre äpple juice
    2 kilo filer
    1 dl salt
    10 kryddpeppar korn
    8 stycken hela krydd nejlikor
    4 lagerblad
    2 lökar.
    2-4 msk liquid smoke

I en kstrull koka upp äpplejuice, salt, kryddor och lök ( delad i fyra) låt koka i 5 min. Låt sedan svalna och ha i liquid smoke.
    Lägg i kyckling filerna och låt dem stå i kylen över natten.

Nästa dag pensla dem med smält smör och koncetrad äpplejuice.
    Grilla i iungen i 25-30 min.

Svar på tråden Lättlagad god kycklingrätt?