• MiaCia2010

Kan man önska att gästerna ger ett valfritt bidrag till festen??

Kan man önska att gästerna lägger en valfri slant på själva bröllopet istället för att de köper andra presenter? Vi har varit ihop i 12 år och har det mesta.

Om det är ok att göra så, hur lägger man upp det snyggt?

• Svar på tråden Kan man önska att gästerna ger ett valfritt bidrag till festen??
  • CeKe

Absolut! Det är väl egentligen det man gör när man önskar sig pengar. Vi önskar oss pengar, men har inte direkt skrivit att det är som ett bidrag till festen, men underförstått är det ju det.

En del väljer ju att skriva att de önskar sig bidrag till någonting, typ en resa, en soffa, eller vad det nu kan va som man sparar pengar till att införskaffa... Vi önskar oss pengar till vår båt

• Aleta

Det tycker jag att man kan, speciellt om man gör klart att det inte alls är nödvändigt, bara välkommet om de absolut vill ge något.
    Man kan t ex ha en sparbössa där de som vill kan lägga i ett bidrag och en separat låda för gratulationskort så att alla har en chans att ge en summa anonymt, det blir mindre press då.

• Lyckliga013bruden

När man önskar sig bidrag till festen kan gästerna tolka det lite olika. SÅ någon kanske kommer med en lek eller egenskriven sång eller liknande som bidrag till festen. De flesta gör det ju enkelt för sig och ger pengar men man ska nog inte räkna med att alla gör det och inte bli helt förvånad över gästernas olika sätt att tolka det på

• Juni2011

Jag är väl kanske lite stelbent, men anser att om man bjuder in på fest så är det på ens egen bekostnad. Ni kan ju alltid avsäga er presenter men be gästerna (på ett snyggt sätt) om ett bidrag till tex. bröllopsresan, cancer fonden etc.

• kikel

Jag tycker inte man kan göra det. Vi kommer inte fråga om några precenter. Det räcker att folk kommer.

• Sanna2010

Jag håller med juni2011... Känns fräckt att bjuda till fest och sen förvänta sig att alla gästerna ska bidra...
    Vi kommer säga att om de vill ge nåt får de ge bidrag till bröllopsresa, alltså inga presenter...

• Aleta

Vad är skillnaden på att ge bidrag till en bröllopsresa eller till en fest eller till ett hus eller till en soffa?

Sanna2010 skrev 2010-02-22 21:05:25 följande:
    Jag håller med juni2011... Känns fräckt att bjuda till fest och sen förvänta sig att alla gästerna ska bidra...Vi kommer säga att om de vill ge nåt får de ge bidrag till bröllopsresa, alltså inga presenter...
  • Twid

Vi kommer att ha alkoholen till självkostnads pris. (dock av andra skäl än penga brist, då det är några i sällskapet som INTE kan behärska sig då det är gratis alkohol. ..) På baren kommer vi att ställa en såndär konservburks spargris med nån kulig text på! Det va en släkting som föreslog, för man ger ju alltid driks om man är på krogen!! Tycker det va en liten kul idé! Vem vet vi kanske får ihopp till extra fin middag på bröllopsresan!;) haha!

• Lucia05

Det är väl inte riktigt OK att göra så.....

• NoCh

Jag tycker absolut ni kan göra det! det finns många som önskar sig pengar! Men jag skulle nog inte säga att det är till festen utan mer att man önskar sig pengar istället för presenter. Sen är det HELT upp till er vad ni lägger dem på (Soffa, resa, betala etc)

• MiaCia2010

Nu när jag sovit på saken så håller jag med om att det blir lite knäppt. Håller med om att om man är bjuden till något så ska man inte lägga pengar på just festen...
    Vi kommer nu istället be gästerna lägga ett litet bidrag till bröllopsresan om de vill ge oss något, som många andra här!

Svar på tråden Kan man önska att gästerna ger ett valfritt bidrag till festen??