Efternamn??? Hur gör ni???
Vi ska gifta oss i sommar och är överens om det mesta. Men det är helt omöjligt att komma fram till något vettigt när det gäller namn!
Vi har tre barn, den äldsta hade jag redan när vi träffades. Äldsta har alltså en annan pappa. Idag så heter jag och alla barnen ett utav Sveriges vanligaste efternamn och min blivande man har ett ovanligt speciellt (taget) namn. Jag vill verkligen heta samma namn som mina barn, och jag vill att alla syskonen ska heta samma sak. Samtidigt som jag givetvis vill att jag och min man ska heta samma sak. Alltså vill jag att hela familjen skall ha samma efternamn.
Problemet blir att om vi tar hans efternamn så känns det fel att ge äldsta barnet det. Känns fel att ens fråga den biologiska pappan om det. Plus att jag (med risk för påhopp...) verkligen hatar tagna namn!
Blivande mannen vill helst inte byta till mitt supervanliga namn, sen skulle vi få svärföräldrarna mot oss! De skulle bli galna!! De går verkligen och väntar på att vi ska gifta oss så vi för deras "fina" namn vidare1 De tycker redan att det katastrof att barnen fick mitt namn till o börja med. Mannen har redan ständigt lite dåligt samvete för kontakten med sina föräldrar. Vi bor supernära mina föräldrar och åker ofta på semestrar och sånt tillsammans med de, medans vi knappt träffas hans.
Vi har pratat om att ta ett eget nytt namn, men då kvarstår problemet med svärföräldrarna och min inställning till tagna efternamn.
Hjälp mig! Och var ärliga! Tycker ni jag är aslarvig så säg det