• Turfling

Dubbelnamn

Hej! Hoppas att det finns någon klok människa som har svar på det här åt mig :)

Vi ska gifta oss snart och jag har bestämt mig för att jag vill ha hans efternamn. Nu till problemet, han har dubbelnamn, både sin mammas och pappas namn. Hur blir det för mig, får jag ta båda oxå eller bara ett? Hjälp snälla!

• Svar på tråden Dubbelnamn
  • periwinkle

Man kan bara ha ett efternamn, och det är det namnet som står sist. Det är bara efternamnet man får föra vidare vid äktenskap. Den andra namnet är ett mellannamn, och räknas inte som efternamn.

• Turfling

Okay tack, då vet jag :)

Då måste han alltså ta bort "mellannamnet" för att vi ska heta lika med andra ord.

• HappyE

Vilket namn gillar ni mest? Han kan anta sitt mellannamn som efternamn och då kan även du ta det efternamnet..

• FramtidaFruSandberg

Men du ska kunna ta hans mellannamn som mellannamn också. Iaf kunde man det förr. Min farfar var född "Svensson Larsson" och när min farmor då gifte sig med honom tog hon både hans mellannamn och efternamn så nu heter hon också "Svensson Larsson". Hör med skatteverket eller patent och registreringsverket

• Turfling
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-02-25 22:12:32 följande:
    Men du ska kunna ta hans mellannamn som mellannamn också. Iaf kunde man det förr. Min farfar var född "Svensson Larsson" och när min farmor då gifte sig med honom tog hon både hans mellannamn och efternamn så nu heter hon också "Svensson Larsson". Hör med skatteverket eller patent och registreringsverket
    Ja det vore ju det allra lämpligaste, annars måste ju han ta bort ett av sina namn om vi ska heta likadant. Kanske är bäst att ringa och fråga hur det ligger till.

En till fråga, inte kan väl någon ur hans släkt motsätta sig att jag tar hans efternamn?
Svar på tråden Dubbelnamn