• judith73

Hur gör man?

En god vän till mig ska gifta sig om några veckor. De gofter sig borgligt och deet är bara deras vittnen som är med då. Gästerna är bjudna till fest senare på kvällen. På inbjudan står det att brudparet redan har allt de önskar sig så istället för present ska vi gäster betala in 300 kr/ pers så får de festen istället.
    vi hade möhippa för bruden för några helger sedan och då kostade det ca 500 kr/ pers.
    Det är ju absolut inte så att jag vill vara snål på något vis men nu undrar jag lite... Är det okej att göra som det står på inbjudan och inte köpa någon present? Vad hade DU gjort? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Majbrud 2010

Om de önskar att ha det så tycker jag att det är helt ok, många gör så då de faktiskt har allt innan de gifter sig. Då behöver man inte en massa onödigt (om man nu redan har allt.) och vill hellre spara in lite pengar. Varje gäst kostar runt 1000 kr beroende på hur man har sitt bröllop och om de hellre vill att ni ska betala in 300 kr tycker jag att ni ska göra det, och att du inte behöver köpa någon present. Men om du hade tänkt att köpa en dyrare present än 300 kr så kan man ju alltid gå ihop och köpa något litet tillsammans??

• Erese

Förstår hur du tänker, men ställ dig frågan så här.

Hade du tänkt komma tom hänt till bröllopet? Det vill säga ingen present och om du hade tagit med dig present hur mycket hade du laggt på den? förstår du hur jag tänker?

• judith73

Det står ju klart och tydligt på inbjudan att de inte önskar sig något utan de vill ha festen ist. logiskt sett så borde man ju respektera det. Hade vi köpt present så hade det nog kostat ca 600-700 kr. Är det ofint att komma tomhänt? Är det ofint att ha present med? dum som jag var så frågade jag inte de andra tjejerna på möhippan hur de ska göra...

• Erese

Hhmm..tror du misstolkade mig en aning. det jag menade var precis som du säger, att om du redan hade planerat att köpa en present så borde det inte spela någon större roll om du ger dem pengar istället, som dom också önskar sig. Men om du upplever att det känns tomt att komma utan något, hitta på något litet och personligt. Ett kort med några rader om brudparet,en mini korg med lite gottis i som de kan mumsa på dagen efter bröllopet, en ram med en fin dikt i eller bild på de två mm.

• judith73

Ja, nu hängde jag med Jag tror faktiskt att det känns konstigt att komma helt tomhänt så lite blommor och som du tipsar något litet vore inte fel! Tack för tipset

• Majbrud 2010

Eller gå ihop med andra och köp en större present =) . Tänk på vad du hade tänkt att ge och lägg mellan skillnaden på en present. =)

• judith73

grejen är att jag inte känner hennes vänner så väl så det blir svårt att få tag i dem innan bröllopsfesten. Tips på något litet kul kanske någon har?

• Aleta

Jag tycker att det går bra att komma tomhänt, de får ju en present i och med pengarna. Ett trevligt gratulationskort är ju kul förstås.

• varelse

Om det var vi som skrivit på vår inbjudan att vi helst inte ville ha presenter utan istället ett ekonomiskt bidrag, så skulle ju vi mena det. Jag tror att vi nog skulle bli lite besvikna om folk inte kunde respektera det och ändå kom med en massa presenter som vi kanske inte alls behövde eller ville ha, när vi explicit sagt att vi inte önskar oss några saker. Men alla är ju olika, vissa har inget emot att man ändå tar med sig present trots att de skrivit att de inte önskar sig några saker, medan andra nästan skulle ta illa upp.

Om jag ändå skulle känna att jag prompt ville ge en present, så skulle jag ändå ge pengar (som de faktiskt önskat sig) och sedan komplettera det med ett enkelt gratulationskort med några personliga rader alternativt ett presentkort någonstans. Alltså skulle jag fokusera på en present som inte var stor och otymplig, utan snarare lätt att ta med sig hem utan att ta upp stor plats etc. Ytterligare ett alternativ är att enbart ge pengar, så som brudparet önskar, till själva bröllopsdagen men sedan komma med en present i efterhand när man hälsar på hos dem så de slipper bära och kånka på presenter. Bara några förslag.

• fjutjur brajd

Jag tycker att ett gratulationskort räcker i det fallet! Om ni ändå vill köpa något litet, tycker jag att det ska vara något väldigt litet. Kanske något ät- eller drickbart, som "går åt".

Svar på tråden Hur gör man?