• trusla

Hihi ..fick en ide om blommor..vad tror ni

Tror ni att det går och bli billigare om man odlar sin bukett sjäv ?

Jag vill ha bukettanemoner i min brudbukett samt på borden? tanken slog mig bara att det kanske kan vara prisvärt att köpa frön och odla upp dom själv ???

Vad tror ni, kan det gå för en stadsråtta som mig???

• Svar på tråden Hihi ..fick en ide om blommor..vad tror ni
  • wiicky

Verkar som en bra idé, om du är lite händig. Du bör nog dock ha en backup-plan. Man vet ju aldrig... Sedan har jag ingen aning om vilka blommor man kan och inte kan odla, skulle bara bli krasse för mig: Lycka till!

• Yarrow

Jag odlar för fullt hemma i min mammas trädgård ska jag säga.
    Där får brudbågen växa sig fin och grön :)

• Andelle

Har man ingen större erfarenhet av odling sen innan ska man kanske inte odla sin egen bukett om det enbart är av ekonomiska skäl. Om du däremot tycker det är en rolig grej och är intresserad av att lära dig så kan du väl testa. Jag har själv lekt med tanken, men enbart för att jag vill ha så ovanliga blommor att de vanligtvis inte går att köpa som snitt. Nu är jag trädgårdsmästare men t o m jag tycker det är för mycket jobb och för riskabelt så det blir köpta blommor.

Bukettanemoner odlas inte från frön utan från knölar och det är sisådär med hur många av de man sätter som faktiskt gror och ger blommor, lite risky business alltså
    Att sen tajma in så att de blommar exakt när du gifter dig gör det hela ännu mer spännande, men visst har du is i magen så kör på.

• passionsblomman

Nej det tror jag inte. Jag tror du kommer att få peta ner hysteriskt många knölar och desutom upptäcka att det blir svårt att få fram tillräckligt många med stjälkar långa nog etc etc.
    Massor av jobb, inga garantier.

• trusla

HAhah ... hmmm ... ok får nog tänka om =D

Ingen vidare om jag ska odla och inte äns vet att det är lökar jag ska ha ... hahah...

Tror min kreativa bröllopsådra ska ta och vila lite =D

• Happyeverafter

Jag testade med att odla men resultatet var allt annat än lyckat så tillslut blev det köpeblommor.

• KatjaB

de brukar inte ha såna långa fina stjälkar som snittblommor har och knölarna är ju inte gratis de heller, risken är att det bara blir dyrt för dig.. Vill du komma billigt undan gå hellre till tex blomsterlandet eller växus eller liknande som kanske kan ha något bättre priser än dyraste butiken i stan.

Antar att du tänkt göra buketten själv, vet inte om de vill att man tar med sig sina egna blommor till floristen direkt

• 31Juli

Jag ska testa så blåklint, ska så två omgångar med två veckors mellanrum så hoppas jag att det är några som blommar lagom till det är dags.

• PussLa

Har funderat på att odla luktärter och några andra blommor. Blir det inte bra så får man väl köpa en bukett med blommor som floristen redan har hemma. Dessutom blir ju trädgården vacker och eftersom vi gifter oss hemma i trädgården så är det en bonus. Trädgården matchar brudbuketten, haha!

• Trasan99

Min mamma driver upp murgröna hemma så att det ska bli långa, fina rankor till borden. Tålamod!

• Fökern Aidell

Ja jag har liljor hemma i trädgården som jag gärna hade tagit om det inte var så att vi gifter oss i maj och dom fortfarande ligger och sover då.

Jag tycker det är fint med dom hemmaodlade buketterna för det blir inte så exakt och så blir det ju något man gjort själv!

• Lelay

jag ska odla blommor själv, fast inte till brudbuketten. Ska ha flera vaser med solrosor runt om i kapellet och senare på middagen, så för mig får de gärna vara ojämna. Tanken är väl att jag ska försöka odla så många som möjligt, och sen köpa de som fattas dagen innan. Ju fler jag har, ju roligare blir det.

Solrosor en masse!

Svar på tråden Hihi ..fick en ide om blommor..vad tror ni