• scarborough81

Vilka traditioner...

Vilka traditioner ska ni följa till vigseln? Ska ni ha något gammalt, något nytt, något lånat och något blått?

• Svar på tråden Vilka traditioner...
  • JustMeAndMyLove

Min mamma hade det på sitt bröllop mins jag, för hennes bästa vän var galen i amerikanska klassiska bröllop :)
    Nån som vet vad traditionen bottnar i egentligen? Det med nått gammalt, nått nytt etc...

• EåN2010

japp... det är klart de är ju lite roligt att ha hela ramsan..

• Sebastiána

"något gammalt, något nytt, något lånat och något blått" - det låter lite krystat faktiskt. Det är ju en engelsk/amerikansk tradition och på engelska blir det ju begripligt eftersom det rimmar: "something old, something new, something, borrowed, something blue". Nej det tänker jag inte följa

Egentligen hade jag tänk gifta mig i min superfina vinröda sidenklänning, men min BM tycker att det måste vara vitt, så det blir:

Vit klänning
    Slöja
    Brudkrona
    Middag - där det säkert kommer att följas en del traditioner som att alla rusar fram och pussar brudgummen när bruden är på toa t.ex.

• nennesjuttioåtta

den avslutas väl dessutom med "and a penny in her shoe"? Fatta vad oskönt!

fast mitt strumpeband var blått, men det var nog det enda.

• Sebastiána
    EåN2010 skrev 2010-02-26 13:20:51 följande:
    japp... det är klart de är ju lite roligt att ha hela ramsan..
    Men det hade ju varit roligare om den rimmar, t.ex "Något gammalt, något nytt, något lånat, något bytt" - fast det blir lite konstigt också
  • EåN2010

bytt.. haha.. ja varför inte...

• Gnistra mera

Yepp, kommer följa traditionen

• Dolly84

jag kommer också köra på det gamla och nya och det blå bla bla :) Men mest för att det inte är så svårt att göra, har redan allt av det ;)

• FramtidaFruSandberg

jag tänkte följa traditionen men mest för att jag tycker det blir symbolvärde i det. Något nytt: brudklänning, något lånat: min mammas örhängen, något gammalt: mammas brudslöja och något blått ska jag säkert kunna få in. Någon slant i skon tänkte jag dock inte ha

• Zia 20090618

Hmm..ja allt utom något lånat får jag väl till naturligt.. Men vet inte vad jag skulle kunna låna, smycken brukar det väl vara men kommer ha halsband + armband som min fästman friade med så det är "upptaget". Äh, antar att det löser sig:P

• eldstad
    nennesjuttioåtta skrev 2010-02-26 13:28:39 följande:
    den avslutas väl dessutom med "and a penny in her shoe"? Fatta vad oskönt! fast mitt strumpeband var blått, men det var nog det enda.
    Fast myntet måste man kanske inte ha hela kvällen, kanske räcker med under vigseln. Pennyn står väl typ för att man ska ha ett rikt äktenskap, ha välgång typ. Har hört det någon gång vad allt står för men just myntet kommer jag inte riktigt ihåg.
  • CeKe

Jupp, ramsan blir det nog. Inte för att det är så viktigt för mig, men det har liksom bara blivit så =) Nåt lånat blir mammas örhängen nåt nytt blir brudklänningen, nåt gammalt är ett halsband jag haft i ett par år, likaså armband (antagligen) och nåt blått blir inte så svårt då blått blir en av våra färger på hela kalaset och tror det är blått i strumpebandet också...

• Gnistra mera

Gällande "something borrowed" vill jag nog låna något av min blivande svärmor - hon och "svärfar" har varit gifta i ca 55år.... känns som ett gott tecken...

Svar på tråden Vilka traditioner...