• Giftigt Gift

Tre frågor om giftemål???

Måste reda ut lita tankar och funderingar och hoppas ni kan hjälpa mig:

*Om vi vill gifta oss enligt thailändsk tradition, spelar det nån roll om han är svensk medborgare och jag är finsk?

*Hur gör vi med våra pass om vi gifter oss borgerligt här i sverige först för att sedan åka till thailand och ha sermoni där? Tänkte på namnet på passet eftersom jag får ett till efternamn?

*Vad sker med mitt medborgarskap om vi gifter oss? Kan jag fortsätta vara finsk?

Det här är mina största funderingar just nu som jag verkligen behöver svar på. Så, nån som kan hjälpa mig kanske..

• Svar på tråden Tre frågor om giftemål???
  • JustMeAndMyLove

Jag kan inte säga säkert menmin pappa gifte sig i Thiland.
    Ceremonin de höll där gjorde inte att de räknades somgifta på papper så att säga. Något ändrat medborgarskap blir det inte. Men det beror förstås på vilken ceremoni ni menar och vem den utförs av.
    Tror det bästa är att kontakta någon myndighet som vet säkert :)

• jos2010

Jag vet inte svaren på dina andra frågor men fråga två tror jag att jag kan svara på. Är själv finsk och det har ingen betydelse vilket namn du har i passet, bara du bokar resan i samma namn som finns i passet. Boka alltså resan i ditt gamla namn. Om du har finskt pass behöver du inte göra något åt det före det går ut bara du bokar resor i rätt namn.

Vi ska åka på bröllopsresa i december, och fast jag från och med bröllopet i juli har nytt efternamn, så bokar vi resan i våra nuvarande namn så stämmer passen. Lite konstigt låter det att man kan göra så, men så är det i alla fall.

Du kan hålla ditt finska medborgarskap, men nuförtiden går det ju också att ha dubbla medborgarskap.

Kolla med myndigheterna så att det säkert blir rätt i alla fall.

Lycka till

Svar på tråden Tre frågor om giftemål???