• Long engagement

Kostar pensionerad präst extra?

Är det någon som vet om man väljer en präst som gått i pension i en annan församling än den man tillhör och som jobbar extra ibland. Kostar det extra att hyra in honom?

• Svar på tråden Kostar pensionerad präst extra?
  • Fjosok

En präst får ALDRIG ta betalt för att viga någon. Pensionerad som icke pensionerad. REseersättning och liknande ja, men betalt för att viga, nej.

• Long engagement

Förresten är du säker på om det gäller när de är pensionerade?? Då har de väl inget att leva upp till?

• Fjosok

Ja, en präst får helt enkelt betalt via församlingen du vigs i, om de tär en "utomstående" präst så görs det upp med kyrkoherden. Då kan församlingen kanske vilja ha betalt av er men inget ska vå via prästen själv.

Nån präst på forumet får ta mig i örat om jag har fel. Jag är ju bara präststudent själv, med biskopssamtal imorgon :)

• Jeez

Om man väljer en präst själv så kan man också få stå för kostnader för denne själv.

Utgångspunkten är att man bokar kyrka inkl allt och att det då inte kostar något (om en är medlem i Svenska kyrkan). Då församlingen har präster som är i tjänst en viss dag och de står till förfogande kan man dock inte kräva att församlingen ska betala för en annan präst bara för att man själv vill ha den. Inte konstigt om man tänker efter.

Det krånglas till av att man som präst inte äger ämbetet "prästeriet" och vi får inte ta betalt för vigseln. Dock finns en rekommendation från ett "prästfack" att man kan ta betalt för förberedelsearbetet. Allt ska naturligtvis redovisas och skattas för.

Så summa summarum: om ni vill ha en egen präst med er så är det upp till denne hur han/hon vill göra med ersättning. Bäst är att prata om det vid förfrågan, hur mycket och på vilket sätt det ska betalas.

Och pensionerade eller inte, alla står under domkapitlets vakande öga.

• Long engagement

Denna pensionerade präst pratade om skatter och vill ha betalt 2000. Är det rätt eller fel?

• Jeez

Rätt eller fel? Ja, han har ju all rätt att säga att han inte vill göra det gratis och han får ta betalt för förberedelsetiden. (Ni ska redovisa det i er deklaration också www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html ).

Om det är rimligt? På 2000 så dras ju skatten på dryga 30%, och tittar man på timpenningen så motsvarar det väl en dryg oskattad arbetsdag i vanlig prästlön. Då ska man hinna med vigselsamtal, ev annan kommunikation som inte är färdig med samtalet, skriva talet osv... Det är bara ni själva som kan bestämma om ni tycker att det är värt det.

Long engagement skrev 2010-03-03 23:47:50 följande:

Denna pensionerade präst pratade om skatter och vill ha betalt 2000. Är det rätt eller fel?
  • Long engagement

Jag tycker det är värt det, men inte om det är svart.
    Hur hanterar man det om prästen inte vill ha faktura?

• Jeez

Hur du betalar det, kontant eller dyl, är ointressant. Om du följer länken ovan så står där hur man gör -att man noterar i sin egen deklaration att man betalt någon X antal kronor för tjänster (gäller om man betalar någon 1000-9999kr). Naturligtvis ska prästen också deklarera sin inkomst, men det är ju inte "ert problem" när ni gjort det ni ska.

Long engagement skrev 2010-03-04 15:12:56 följande:

Jag tycker det är värt det, men inte om det är svart.Hur hanterar man det om prästen inte vill ha faktura?
  • Jeez

med ointressant menar jag att det inte är relevant för att det ska vara svart eller vitt (kom på att det uttrycket kanske inte används så i dagligt tal så ofta längre)

Svar på tråden Kostar pensionerad präst extra?