• Gnistra mera

NÄR sjunger era solister i kyrkan?

Hej,

Som rubriken lyder...när är det solister sjunger i kyrkan?

Ingång är planerad att ske med orgel musik och sen är själva vigsel cermonin igång. jag vet inte vart jag skall sätta in två solo sånger i programmet.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden NÄR sjunger era solister i kyrkan?
  • Cantaton

Hej!

Jag har skrivit ner vigselprogrammet och placerat in var solon ofta brukar ligga I de fall det står psalm/solo kan man antingen byta ut psalmen mot ett solo (dock måste det vara minst två psalmer i en gudstjänst), eller så har ni både psalm och solo. Efter inledningsmusiken kommer då ofta solot före psalmen. Och innan utgångsmusiken kommer solot och dessförinnan psalmen.

Personligen tycker jag att det är fint när man "ringar in" själva vigselakten med solosången. Det gör man i så fall genom att lägga in sången innan frågorna och efter tillkännagivandet.

Hoppas att detta var till hjälp!

Inledningsmusik
    Psalm/solo
    Lovprisning
    Inledningsord
    Bibelläsning
    solo
    Frågorna
    Bön över ringarna
    Löftena och ringväxlingen
    Tillkännagivandet
    Psalm/solo
    Förbön
    Herrens bön
    Välsignelsen
    Psalm/solo
    Avslutningsmusik

• Rapsbrud

Cantaton: Vi tänkte ha 3 psalmer & två solosånger, var petar man in den tredje psalmen om man börjar med en psalm, sen solo innan frågorna, solo efter tillkännagivandet och en psalm mellan välsignelsen och avslutningsmusiken?

• Cantaton

Troligtvis efter solot som är efter tillkännagivandet

Rapsbrud skrev 2010-03-01 10:20:34 följande:
    Cantaton: Vi tänkte ha 3 psalmer & två solosånger, var petar man in den tredje psalmen om man börjar med en psalm, sen solo innan frågorna, solo efter tillkännagivandet och en psalm mellan välsignelsen och avslutningsmusiken?
  • Gnistra mera

Åh tack snälla!! Detta var perfekt och superbra hjälp!!

Cantaton skrev 2010-03-01 09:57:32 följande:
    Hej!Jag har skrivit ner vigselprogrammet och placerat in var solon ofta brukar ligga I de fall det står psalm/solo kan man antingen byta ut psalmen mot ett solo (dock måste det vara minst två psalmer i en gudstjänst), eller så har ni både psalm och solo. Efter inledningsmusiken kommer då ofta solot före psalmen. Och innan utgångsmusiken kommer solot och dessförinnan psalmen.Personligen tycker jag att det är fint när man "ringar in" själva vigselakten med solosången. Det gör man i så fall genom att lägga in sången innan frågorna och efter tillkännagivandet.Hoppas att detta var till hjälp!InledningsmusikPsalm/soloLovprisningInledningsordBibelläsningsoloFrågornaBön över ringarnaLöftena och ringväxlingenTillkännagivandetPsalm/soloFörbönHerrens bönVälsignelsenPsalm/soloAvslutningsmusik
  • Cantaton

Varsågod I slutänden bestämmer ni ju tillsammans med prästen, men det här är en form av "mall" jag skapat efter att ha sjungit på otaliga bröllop

Lycka till!

Gnistra mera skrev 2010-03-01 10:30:44 följande:

Åh tack snälla!! Detta var perfekt och superbra hjälp!!
  • Rapsbrud

Cantaton: Vad bra, tack så jättemycket för hjälpen!

• Cantaton

Varsågod

Rapsbrud skrev 2010-03-01 10:36:29 följande:
    Cantaton: Vad bra, tack så jättemycket för hjälpen!
  • Nordiskbrud

Vår vigsel såg ut så här

Ingångsmusik
    Psalm
    Vigselakt
    Solosång
    Bön och välsignelse
    Psalm
    Solosång
    Vigseltal
    Utgångsmusik

Tänk på hur orgel, piano eller flygel är placerad i kyrkan och få vigselprogrammet "godkänt" av organist + präst innan ni trycker upp. I vår kyrka är det långt mellan stora orgeln som de spelar in-och utgångsmusik på samt flygeln där de kompar solisten. Organisten ska ju hinna förflytta sig utan att sätta världsrekord i löprning Så det är ju inte alltid det fungerar att ha solosång följt av utgångsmusiken.

• Cantaton

Instämmer

Nordiskbrud skrev 2010-03-01 10:48:17 följande:
    Vår vigsel såg ut så här IngångsmusikPsalmVigselaktSolosångBön och välsignelsePsalmSolosångVigseltalUtgångsmusikTänk på hur orgel, piano eller flygel är placerad i kyrkan och få vigselprogrammet "godkänt" av organist + präst innan ni trycker upp. I vår kyrka är det långt mellan stora orgeln som de spelar in-och utgångsmusik på samt flygeln där de kompar solisten. Organisten ska ju hinna förflytta sig utan att sätta världsrekord i löprning Så det är ju inte alltid det fungerar att ha solosång följt av utgångsmusiken.
Svar på tråden NÄR sjunger era solister i kyrkan?