• MrsCool

    viktoriansk utstyrsel?

    Nån som har hittat några fina bilder på lite viktoriansk utstyrsel för mannen(längre kavaj, broderad väst mm)? han pratar så glatt om hur snygg han vore i det även om han antagligen skulle lida av värmen det innebär eftersom vi gifter oss i north carolina mitt i sommaren:P

    jag ska ha vit klänning men vi har lila som tema så om det är nån som har nån bild med lila inslag så blir jag extra glad:)

  • Svar på tråden viktoriansk utstyrsel?
  • MrsCool

    tackar:) humana priser dessutom.. :)

  • MrsCool

    japp så heter det:) med kravatt(tror jag det heter) o broderad väst. hela kitet alltså.. men han har nu fått tänka över värmeaspekten och det verkar som om det blir skjorta, kravatt och väst pga värmen. Det skulle bli en bastu med frock coaten också!

  • annaochmias

    Jag tycker att det här brudparet (se länken) var helt döläckra! Brudgummen har ju där en längre kavaj á la 1800-tal i ursnyggt snitt, tycker jag...

    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=4208&BrudID=145

  • MrsCool

    Gu vad snygga! Skulle vilja ha lite sån stil egentligen men då ska man ju köra hela kitet som de gjorde med lokalen o allt. Vi ska ju ha sommarbröllop på strand så det blir lite annat det:) Men eftersom vi ändå tänkte ha 2 ceremonier(pga mina släktingar här i sverige som inte kommer till usa) eller i alla fall fester så kan man ju köra på ett höstfirande också kanske:) blir nog att köpa hela kitet i så fall med frock coat då också:) tack för tipset!

  • Trasan99

    Min m2b ska ha frockcoat. Fördelen är att mn ju kan ta av sig kavajen och vara extra snygg under med västen och plastrongen. Superläckert! Jag blev helt rörd när han provade det, han var sååå snygg!

  • MrsCool

    vad är då skillnaden på en plastrong och en kravatt?

  • Trasan99

    Hmm, vet ej. Tror att det är två ord för samma sak. Plastrong säger de där vi har hyrt, men jag har också hört kravatt.

  • MrsCool

    okej:) tack för hjälpen i alla fall:)

  • MrsCool

    inte riktigt vad jag letade efter.. letar bilder på folk som gift sig eller från kataloger för bröllopskläder. Alltså saker som man kan köpa/hyra.Detta såg ut som det var gjort för folk som är händiga på att sy..dvs inte mig;P Även om det är interessant att se hur det verkligen sett ut:) tack ändå:)

  • Kattpoet

    MrsCool, du kan ta ett mönster till en sämmerksa och få det uppsytt.

    Denna sida är en bra guide hur det ska vara.

  • MrsCool

    jomen såklart man kan det, men nu var det ju inte det som var själva grejen. Så petigt är det inte med att det ska vara historiskt korrekt utan det var bara lite sån stil jag var ute efter och sidor man kan tänkas köpa det från:)

    visst var det en bra guide:)men att ta det till sömmerska och få uppsytt är dessutom på tok för dyrt för vår budget. Tack i alla fall.

Svar på tråden viktoriansk utstyrsel?