• Pälsboll

Hur fungerar dryck till självkostnadspris?

Vi ska ha middag/fest i en loge så vi kommer köpa in dryck som gästerna sen får köpa till självkostnadspris.
    Men hur gör man med betalning?
    Vi kommer ju ha en som står och serverar/säljer, men ska man betala till den personen eller ska man skriva upp på en lista så gästerna får betala efteråt eller hur gör man egentligen?

• Svar på tråden Hur fungerar dryck till självkostnadspris?
  • Twid

Vi kommer att ha en ansvarig för "baren" på vårat bröllop!

• Pälsboll
    Twid skrev 2010-03-02 20:24:43 följande:
    Vi kommer att ha en ansvarig för "baren" på vårat bröllop!
    Jo, men kommer gästerna betala direkt då när dom köper?
  • starfish

vi kommer ha två stycken som har hand om betalningen och att göra drinkar.

• Twid

Yes, dom komemr betala när dom köper! Dock kommer vi endast ha öl vin och cider. Inge starksprit. Läsk&Alkoholfritt kommer inte att kosta något!

• LyckligTjej

Vi kommer att ha en större modell av spargris i guld stående på baren som gäster får lägga sin slant i (Köpt på Boom)
    Sen har vi barpersonal också såklart

• flassan

Vi har också funderat på att ha betalbar.
    Har precis köpt in all dricka från Tyskland men vart ändå 10 000
    dYRT
    Vi kommer nog att ha "drinkbiljetter"(finns att skriva ut på div hemsidor bara att google eller göra egna med era färger osv)
    Våra två bartendrar (min bror och hand bästa vän) har fått i uppdrag att välja ut GODA drinkar av olika sorter (mjölkdrink, fruktigt, starkt osv) vi kommer också att ha shots, öl, vin, cider, whiskey, rom osv..
    Drink biljetterna kommer vi att låta ngn va ansvarig för.. tror vi säljer dem för typ 20/st eller så...

• CeKe

Min erfarenhet är att det aldrig blir betalt riktigt, om man skriver upp på en lista...

Låt dem lägga pengar i en burk eller liknande på en gång, det är nog lättast.. och ta jämna pengar, typ 10 kr, 20 kr etc, så underlättar det ju med växel!

• Pälsboll

Nu har vi skrivit på inbjudningarna att det finns dryck att köpa och att endast kontanter fungerar :)
    Bara hoppas att folk kommer ihåg det oxå.

• TheSecret

Vi skrev på våra inbjudningskort att det bjuds på öl o vin, snaps o avec till maten, resten får man köpa i baren, endast kontanter. Vi har ingen bar till självkostnadspris, men lite billigare än vanligt uteställe är det ju.
    I baren finns allt möjligt att köpa fast vi ska dock göra en drinklista på dom drinkar som kommer säljas för dom som ska stå i baren är inte vana vid det och vill inte ge sig på några svåra blandningar.
    Som ex kommer en öl kosta 30-40 kr och en drink 60 kr. Vi har gjort så här delvis för att det inte ska bli nån suparfest då vi har en del som kan dricka lite too much.
    Folk kommer nog bli runda om fötterna efter all dryck som finns till maten.

• ribeccas

Oj, det låter som att folk visst får samma pris, det är som att betala som på vanliga uteställen 60kr för en drink?.. under happy hour kan dem kosta 40kr och öl 35. ;)

• flassan

jag tycker också att det låter lite VÄL maffigt med så dyra priser... folk som dricker mycker kommer väl att hinka ändå... bara att ni framställs som snåla.. (eller missuppfattade jag så det är en i restaurang eller så och priserna är deras?)

• Flotten

Min erfarenhet är att de personer som dricker mycket i vanliga fall dricker precis lika mycket när det är betalbar, kan man sitta på lokal och bli full till de priser de håller där så kan man lätt sitta på en fest med betalbar och bli lika dygnrak till en betydlgt humanare prissättning.
    Bjud på spriten och låt dom bli fulla, förhoppningsvis så somnar de kvickt!

• flassan

eller man kan ju dela ut drinkbiljetter också. 4 per person tillexempel. Eller vad man nu tycker...

• Björnisarna

de priserna lät ganska maffiga tycker jag :S

• Zia 20090618

Vi vill också ha självkostnadsbar men har problemet att vi inte vill "kedja fast" någon där hela kvällen. På ett bröllop förra året blev min sambo utsedd till bartender mitt i allt och där blev han fast hela kvällen. Inte så roligt kanske.. Så just nu ser vi ingen annan lösning än att ha öl, cider och vin bara och så får man, likt någon annan skrev, lägga en tia eller så i en spargris..

• bobods

Vi ska ha ett bord med dricka där folk kan ta själva, (öl, vin, cider och alkoholfritt) och en stor spargris eller motsvarande bredvid, så får folk lägga en slant som de tycker är rimligt att betala. Blir lättare med växel också - de kan t.ex. lägga en hundring i början av kvällen och sen dricka så mycket de har samvete till för det resten av kvällen

Tror det kommer funka gôrbra och ingen blir låst till att stå i baren. 

• Moi mokulat

Vi ska också ha det. Men bara öl, cider och öl. Blir så mkt med drinkar med.i
    Vi har bett en av catering personalen vara kvar. Men kanske bli konstigt med bara cider och öl och vin då.

Vi hade tänkt ta 5:- små öl och cider 33 cl. Kostar ju det i Tyskland ungefär.
    Eller tycker ni man ska ta 10

Svar på tråden Hur fungerar dryck till självkostnadspris?