• Tovalisan

Har tärnorna egna buketter?

En fråga:

Har brudtärnan/tärnorna egna buketter? Vet att ngn av dem tar hand om min när ringen ska sättas på, men som sagt, ska dom ha en egen också. Kan ju kännas lite dumt att stå därframme utan att ha ngt att hålla i?

Tack på förhand :)

//Tove

• Svar på tråden Har tärnorna egna buketter?
  • Jvö

jo, jag tror att dom brukar ha det. Mina brudtärnor ska då ha de.

• Haiati

joo det ska dom ha tror jag:)

• Tovalisan

Tack! Det står att tärnorna ska ha en enklare variant av brudens, och jag ska ha en enkel bukett med bara liljekonvaljer, så mina stackars tärnor kommer få riktigt torftiga buketter :P

• passionsblomman

Det är vanligt med tärnbuketter, men absolut inget måste. Har man en enkle eller väldigt liten brudbukett kan man mycket väl ha endast en solitär-dvs en ensam blomma för tärnan. Du som ska ha konvaljer kan tex välja att tärnorna har varsin vit ros med lite grönt. Eller inget alls.

Små söta kuvertväskor/påsar eller handledsblommor kan man också ha ifall man vill.
    Tänk proportioner och stil på aker och ting. Megabröllopet med fem tärnor, jätteklänning, slöja, släp och stora dekorationer överallt samt spektakulär bubrudbukett- ja men då passar det väl bäst med en rätt rejäl tärnbukett också?

Barfotabröllop på straden i skärgården? Kanske en liten handplockad pyttebukett med Styvmorsvioler...

Stramt bröllop med snäv klänning och stora vita kallor i famnbukett? -en ensam kalla i tärnans hand....

Ja, ni fattar vad jag menar!

• Aleta

Glöm inte marskalkkransarna!
    Ett absolut måste för sisådär 60 år sedan.

"Marskalkarna hämta vanligen tärnorna i deras hem, varvid varje marskalk överlämnar en tärnbukett och får i utbyte en marskalkkrans, en myrtenslinga med vita och röda band att fästa på vänstra rockuppslaget. Alla tärnors buketter och marskalkarnas kransar böra vara lika."

Svar på tråden Har tärnorna egna buketter?