• Sofia1978

Seglora Kyrka

Hej
    Funderar på att gifta oss i Seglora Kyrka och undrar om nån som har erfarenhet av det kan ge lite tips. När jag pratade med dom så sa dom att man har tillgång till en timma i kyrkan, hinner man verkligen ordna allting på en timma? Vi tänkte nog ha ett flertal musiker i kyrkan också och dom tar nog rätt lång tid på sig att rigga etc., då blir det ju väldigt tight att bara ha en timma till sitt förfogande, eller? Och hur gör man innan med smyckning etc?
    Tacksam för svar.
    Sofia

• Svar på tråden Seglora Kyrka
  • Jeez

En vigsel med två psalmer och två solon tar ca en halvtimma. Vad det tar att rigga är olika, men man brukar inte kunna räkna med att träna särskilt mycket innan. Och ska man dekorera kyrkan ska man också hinna ta bort det efteråt (men man behöver ju verkligen inte dekorera särskilt). Tiden är gissningsvis anpassad för fler vigslar per dag och för att organist och kyrkvärdar inte ska behöva jobba hur länge som helst på en dag. Hyran ska ju bära löner etc då den inte tillhör någon församling.

Tänk också på att Seglora är rätt liten om ni ska ha många instrument/musiker med kan det bli trångt.

• Cantaton

Det tar inte lång tid att rigga om det inte är något väldigt speciellt?! När jag (sångerska) med pianist riggar upp med piano och hel ljudanläggning går det på typ 5 minuter (när grejerna är på plats).

Har varit på en vigsel i Seglora där de hade väldigt mycket utsmyckningar. Det gick alldeles utmärkt. Familjen hjälpte till att smycka kyrkan medan jag repeterade med kantorn.

Instämmer med Jeez om att det inte är så stort i Seglora. De gånger brudföljet varit stort har jag sjungit på läktaren istället för framme i kyrkan.

Svar på tråden Seglora Kyrka