• sötnöt

Vilket efternamn ska jag ta??

Jag heter Maria Wedde och min M2B Magnus Hemström Åberg. Hans föräldrar var ej gifta så han fick bådas efternamn.. Jag vill gärna behålla mitt flicknamn då det är så orginellt, kan jag heta Maria Wedde Hemström? eller blir det Maria Hemström Wedde?? Tacksam för alla som vill lägga in en åsikt...!

• Svar på tråden Vilket efternamn ska jag ta??
  • födelsedagsbrud

Varför inte skapa ett nytt gemensamt efternamn???Jag tycker ju att du har det mest fina...(förlåt Magnus ), men det är ju lätt för mig som utomstående att ha en åsikt!!! Skapa ett nytt är mitt råd! Jag och min sambo är inte heller helt överens, vi har bägge vanliga -son namn, så vi funderar på att ta ett nytt namn, efter platsen där vi bor!Lycka till!!!

• anne på grönkulla

Frågan är om han har det ena namnet som mellannamn eller om båd aär riktiga efternamn. Det kan han se på sitt personbevis (båda står på efternamsnraden i passet, men i personbeviset är mellannamnet märkt med ett *). Det du kan ta är efternamnet, och då kan du antingen ta det i mellannamn ELLER så kan du ta det i efternamn och behålla ditt eget som efternamn.

• sötnöt

Anne: jag vet faktiskt inte, det måste jag kolla upp!
    Födelsedagsbrud: ett taget namn är jag faktiskt inte så sugen på då jag gärna vill ha kvar wedde.. vi får se hur det blir helt enkelt..!

men tack gulliga ni, för era åsikter!

• HappyE

Om han har sina namn i den ordningen så är Åberg hans efternam, dvs det namn du kan ta. Ditt nuvarande efternamn kan bli ett mellannamn, dvs Wedde Åberg. Vill ni heta Hemström i efternamn måste han först ändra ordningen av sina namn.

• TheD

När vi gifter oss kommer min karl att byta till mitt efternamn. Han har ett vanligt och det vägrar jag heta!

Men jag tycker att din karl ska byta, eller att ni ta ett nytt... För din del kan det bli fel dubbelefternamn då din karl har det. Vet inte hur jag känner gällande det. Men prata om det eller gör somman gjorde när man gick på mellanstadiet. Skriv ditt namn och efternamn men i olika varianter :)

:D

• TheD

När vi gifter oss kommer min karl att byta till mitt efternamn. Han har ett vanligt och det vägrar jag heta!

Men jag tycker att din karl ska byta, eller att ni ta ett nytt... För din del kan det bli fel dubbelefternamn då din karl har det. Vet inte hur jag känner gällande det. Men prata om det eller gör somman gjorde när man gick på mellanstadiet. Skriv ditt namn och efternamn men i olika varianter :)

:D

• CeKe

Ska ni heta Hemström, måste din sambo först byta namn, då det är hans mellannamn, inte efternamn (Det blev lika för oss). Det är superenkelt, bara skriva ut en blankett från Skatteverket och skicka in. Vill du även ha kvar ditt nuvarande, blir det ditt mellannamn. Däremot kan inte din blivande ha ditt efternamn som mellannamn.

• Casmel

Har inte läst alla svar men varför inte Weddeström eller Weddeberg?

• anne på grönkulla

TS kan ta makens efternman som mellannamn och behålla sitt eget efetrnamn också. Däremot lär hon inte kunna ta hans mellannamn. Ev kombinationer av den får man ansöka om hos PRV - om de är lediga.

• sötnöt

Nu är det klart, Wedde Åberg blir det :) tack alla för era åsiker! Lycka till med era bröllop också! =)

• Sebastiána
    sötnöt skrev 2010-03-05 18:29:48 följande:
    Anne: jag vet faktiskt inte, det måste jag kolla upp! Födelsedagsbrud: ett taget namn är jag faktiskt inte så sugen på då jag gärna vill ha kvar wedde.. vi får se hur det blir helt enkelt..! men tack gulliga ni, för era åsikter!
    Kan inte han heta Magnus Wedde, det låter snyggt!
  • Moi mokulat

Skulle tagit bara Wedde låter jätte fint juhh

Svar på tråden Vilket efternamn ska jag ta??