• Martinaa

Två.tredagarsresa till Rom?

Jag och min sambo ska gifta oss i juni, och vi har tänkt resa iväg på en riktig bröllopsresa till hösten. Däremot skulle vi vilja åka iväg på en kortare resa direkt efter bröllopet, bara för att inte ta ledig för helgen och sedan komma tillbaka till jobbet på måndagen som om det varit vilken helg som helst... :P

Min sambo fyller 30 om en månad och nu funderar jag på att ge en resa till honom i present. Det behöver inte vara något jättemärkvärdigt, utan mest att vi får komma iväg och vara för oss själva i två-tre nätter. Nu har jag snöat in lite på Rom (iofs lite mer av det märkvärdiga slaget). Jag själv har inte rest alls mycket, har aldrig ens flugit så jag kan ju verkligen inte sånt här.
    Jag har försökt söka lite och hittar mest paketpriser med flyg+hotell för runt 8000 kronor, vilket blir lite saftigt för mig att betala själv. Det måste väl kunna gå att hitta billigare?
    Är det billigare att boka flyg och hotell separat? Ryan Air? Någon som varit i Rom och vet något bra, men lite billigare hotell??

Tar även gärna tips på andra trevliga romantiska resmål för 2-3 nätter, en måndag till onsdag/torsdag i juni, Sverige som utomlands!

• Svar på tråden Två.tredagarsresa till Rom?
  • Senilia

Gud, vi var i Rom i somras (augusti), helt fantastiskt.. Vi betalade 3500/person (resa + hotell med halvpension en vecka)... Men vi letade länge. Flög med SAS hem vet jag. Bodde på ett hotell vid Vatikanstaten, Nova Domus Hotell, 5 minuter med tunnelbana in till centrala Rom, perfekt.

Om ni åker dit måste jag tipsa om en restaurang som vi älskade. Bakom Pantheon ligger det en liten pizzeria med underbar mat och bra priser. Trevlig personal och skön stämning. Och - Pantheon är verkligen precis där.. Så ät inte framför - det är dyyyyyrt, kolla bakom på höger sida..=)

• NoCh

måste säga att jag älska Rom men det är tyvärr DYRT! däremot finns det många mindre dyra städer som en en 2.3 dagarsresa kan vara perfekt till: Budapest, Prag, Madrid

men ha det så superbra, vart ni än åker!

• sun moon

Vi var i Rom när vi förlovade oss 2 okt -09 och det var ganska dyrt. Jun närmare sevärdheterna destu dyrare var det.

Om ni åker till vatikanmuséet så ät inte på restaurangen precis utanför över gatan. Dålig mat och dyrt dyrt.

Fast där finns mycket att se, en härlig stad, lätt att ta sig dit man vill med deras tunnelbana. Vi kommer helt klart att åka dit igen. Vi var där tors-mån och hann med det vi ville se, nästa gång blir det bara att gå runder och mysa och dricka drinkar

• Happyeverafter

Ta Ryaniar till Rom (finns biljetter för ca 300 kronor t.o.r. om ni kollar priserna regelbundet) och ta er sedan till Ostia (den del av Rom som ligger vid havet). Kostar ca 500 kronor med taxi. Där finns många vandrarhem och B&B för skapliga priser (kolla hostelworld.com). Från Ostia kostar det 1 Euro att ta sig in till centrala Rom för att kolla sevärdheterna (kan göras på en dag). Resten av tiden kan ni sola och bada på stranden!

• Martinaa

Tackar alla för alla tips!! Tar gärna fler om nån sitter inne på "bra-att-veta"

• fryser

jätte bra tråd.. vi mellan landar i rom som smekdagar så det blev en hel del tips för mig me..

• HannaLuz

Vill man se det genuina Italien men tycker att Rom är dyrt så går det lika bra med Florens. Gillar man dessutom den genuina italienska maten, så är ju Florens helrätt, mitt i Toscana!

Michelangelos hemstad är Florens, där han även målat fresker i stadens domkyrka (innan han målade sixtinska kapellet), vackra byggnadsminnen och trevlig atmosfär. Hyr man dessutom en bil och tar sig utanför staden så är landskapet hissnande vackert.

Nu vet jag inte vart du bor Martinaa, men SAS flyger Köpenhamn-Florens för 1500kr/pers om du är ute ett par månader i förväg. Kolla sedan på www.hotels.se och boka ett hotell, där finns allt ifrån 4-500kr/natt till 1500-2000kr/natt. För en 3 dagars weekend kan du nog komma undan med 4000-5000kr för er båda och få en fin mini-semester. Det är billigare att äta där än i Rom, billigare än här hemma. Kostar en maträtt 130kr här, så kostar den motsvarande 90-100kr där.

• NoCh

Jag måste bara inflika, Florens är underbart precis som Rom, har bott i Florens och varit i Rom flertal ggr, men inget av dem är billiga och främst inte FLorens!! I Rom iom att det är en huvudstad finns större möjligheter att hitta budget alternativ men ni skulle defintivt få mer ut av pengarna i en annan mindre italiensk stad (Verona, Livorno, ViaReggio, Tropea=PARIDISET PÅ JORDEN eller i ett annat europeiskt land.

HannaLuz skrev 2010-03-10 11:05:18 följande:
    Vill man se det genuina Italien men tycker att Rom är dyrt så går det lika bra med Florens. Gillar man dessutom den genuina italienska maten, så är ju Florens helrätt, mitt i Toscana!Michelangelos hemstad är Florens, där han även målat fresker i stadens domkyrka (innan han målade sixtinska kapellet), vackra byggnadsminnen och trevlig atmosfär. Hyr man dessutom en bil och tar sig utanför staden så är landskapet hissnande vackert.Nu vet jag inte vart du bor Martinaa, men SAS flyger Köpenhamn-Florens för 1500kr/pers om du är ute ett par månader i förväg. Kolla sedan på www.hotels.se och boka ett hotell, där finns allt ifrån 4-500kr/natt till 1500-2000kr/natt. För en 3 dagars weekend kan du nog komma undan med 4000-5000kr för er båda och få en fin mini-semester. Det är billigare att äta där än i Rom, billigare än här hemma. Kostar en maträtt 130kr här, så kostar den motsvarande 90-100kr där.
  • HannaLuz

ok, har du bott i Florens så har du säkert rätt, jag har bara varit där 1 vecka, men tyckte det var billigt då. Iof. 2007, så priserna kanske har gått upp på 3år.

• NoCh

oj, ja nu när vi pratar år så känner jag mig lite outdated-bodde där 2002 så vid närmare eftertanke kanske du har en mer korrekt bild

och självklart finns dte mesta att hitta, men jag tyckte att det var svårt att få "okej" till budgetpriser. Det som var billigare var riktigt sunkigt och det som var bra standard var dyrt, men men mycket kan ha hänt som sagt

HannaLuz skrev 2010-03-10 13:49:01 följande:
    ok, har du bott i Florens så har du säkert rätt, jag har bara varit där 1 vecka, men tyckte det var billigt då. Iof. 2007, så priserna kanske har gått upp på 3år.
  • Martinaa

Hej alla ni vetande!

Har eventuellt övergett Rom och börjat kika på Milano istället eftersom flygen passar bättre där. Men då kommer vi vara framme vid femtiden på måndagen, antar att det tar ett tag att komma in till stan, så måndagen "försvinner" ju. Sen går flyget hem på torsdagen igen kl 13, så den dagen hinner man ju inte göra nåt annat än checka ut o ta till sig flygplatsen heller. Det ger två dagar kvar av semestern... Är det värt det och hinner man med att njuta, ha semester, mysa och se en stad på två dagar? Kan tyvärr inte stanna en dag längre, för på fredagen går inget flyg hem.

Svar på tråden Två.tredagarsresa till Rom?