• superman9000

Hindersprövning vid namnbyte

Undrar en sak till er som har koll på detta med hindersprövning, är det en färdig tryckt blankett som man får hem som man sen bara sigerar och skickar in för att ta med sig sen till prästen eller fyller man i alla namn och dyl själv? Undrar detta nämligen för att jag kommer att byta mitt efternamn innan vigseln så att min sambo kan ta mitt efternamn sen och jag skulle vilja spara lite tid genom att skicka efter hindersprövningspapprena redan nu innan namnbytet har gått igenom.

Är det någon som har lite koll på det?

Sen undrar jag även hur lång tid det har tagit för er som har bytt namn, från det ni postat ansökan till det att det har beviljats?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hindersprövning vid namnbyte
  • Snufflan

Hindersprövningen är en blankett som ni får hem som ni själva fyller i med namn personnummer och lite sånt, sen skickar ni in den till skatteverket som då beslutar om ni får ingå äktenskap. Får ni det så får ni hem ett papper på det som ni då lämnar till prästen.
    Skulle rekomendera att du gör ditt namnbyte nu snarast, tar 1-2 veckor. Sen skickar ni in hindersprövningen tillsammans med blanketten för namnbyte(för din mans namnbyte), då kommer hans namn att bytas automatiskt så fort prästen skickar in att ni ingått äktenskap.

• Snufflan

Föresten, hur långt är det till bröllopet, en hindersprövning är bara giltig i 4 månader så den får du inte göra för tidigt.

• superman9000

Men måste inte jag byta mitt namn innan han får ta det? har läst i en tidigare tråd att om jag byter namn innan han så kan ha ta mitt nman utan att det kostar ngt men om man gör det samtidig så blir det en avgift eller har jag itne fattat det rätt tro hm!?

Gifter oss i aug, så det borde finnas gott om tid hoppas jag, problemet är bara att vi precis köpt hur som vi kommer få tillträde till den 29 april så jag vill inte skicka in namnbytet innan dess för att slippa krångel med vad jag heter i efternamn egentligen.

• grisbjörnen

Då kan du inte skicka efter hindersprövningen än. Men du kan alltid ringa skatteverket och fråga hur det ser ut och hur du ska göra. När jag ringde var de riktigt hjälpsamma. Så var inte rädd att ringa dem. De jobbar ju med detta så de har allra bäst koll.

• superman9000

Ska nog ta och ringa dom är kanske bäst.

Tack för hjälpen

Svar på tråden Hindersprövning vid namnbyte